خانه با نشانه‌های تنبلی چشم در کودکان آشنا شوید

با نشانه‌های تنبلی چشم در کودکان آشنا شوید

نویسنده تیم لوناتو
با نشانه‌های تنبلی چشم در کودکان آشنا شوید
تنبلی چشم یا آمبولی در کودکان سراسر جهان بسیار رایج است. به‌طوری که بر اساس آمار فقط در کشور پهناور آمریکا از هر یکصد کودک 3 مورد به تنبلی چشم مبتلا هستند. تنبلی چشم چیست؟ وقتی بینایی یک چشم نسبت به چشم دیگر کاهش پیدا می‌کند و هماهنگی میان مغز و چشم از بین می‌رود، یعنی چشم تنبل شده است. به زبان ساده‌تر باید بگوییم که مغز از هر دو چشم تصاویر را دریافت می‌کند، آنها را ترکیب و مقایسه می‌کند و در نهایت بهترین تصویر را ارائه می‌دهد. هنگامی که یک چشم از دریافت درست تصاویر باز می‌ماند، مغز به مروز زمان توانایی ترکیب تصاویر را از دست می‌دهد. به همین خاطر،فقط بهترین تصویری که از چشم سالم دریافت می‌کند را به نمایش می‌گذارد. به این معنی که تصاویر دریافتی از چشم بیمار را کاملا مسدود می‌کند که در نهایت تنبلی چشم ایجاد می‌شود. والدین خیلی راحت می‌توانند تنبلی چشم کودک خود را تشخیص دهند. عموما تنبلی چشم، فقط یکی از چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بعضا ممکن است هر دو چشم درگیر شوند. متخصصان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از این بیماری، والدین از 6 ماهگی نوزاد را نزد پزشک ببرند تا معاینات ضروری صورت بگیرد. اما به صورت کلی و در خانه نیز والدین می‌توانند با مشاهده برخی از نشانه‌ها، متوجه شوند که آیا فرزند آنها دچار تنبلی چشم شده یا خیر. برای آشنایی با نشانه‌های تنبلی چشم در کودکان تا انتهای مطلب با لوناتو همراه باشید. حرکت دادن سر هنگام تماشای تلویزیون اگر متوجه شدید که کودک هنگام تماشای تلویزیون دائما سرش را می‌چرخاند، ممکن است به تنبلی چشم مبتلا شده باشد. در کودکان مبتلا به این عارضه، عمدتا یکی از چشم‌ها غالب است و کودک برای داشتن دید بهتر به آن وابسته است. به همین خاطر هنگام تماشای تلویزیون سر خود را می‌چرخاند تا از چشم قوی‌تر خود استفاده کند.

مالیدن، پوشاندن یا کج کردن چشم‌ها

وقتی که کودک زیر نور خورشید یکی از چشم‌هایش را می‌بندد، با دستانش روی یکی از چشم‌هایش را می‌پوشاند، دائم چشم‌هایش را می‌مالد و یا هر دو چشم را تنگ می‌کند، ممکن است تنبلی چشم داشته باشد.

تاخیر داشتن در خواندن نوشته‌ها

خواندن نوشته‌ها برای کودک مبتلا به تنبلی چشم دشوار است. چشم ضعیف‌تر سرعت خواندن را از او می‌گیرد و ممکن است برخی از لغات را جا بیاندازد یا مجبور به دوباره خوانی شود. این کودکان برای خواندن یک متن باید انرژی بیشتر از کودکان معمولی مصرف کنند تا بتوانند تمرکز خود را برای خواندن مطالب آن صفحه بالاتر ببرند.

مشکل داشتن در انجام مهارت‌های حرکتی

والدین باید توجه داشته باشند، وقتی کودک در نوشتن دچار مشکل است یا اینکه نمی‌تواند به درستی روی خطوط بنویسد و از خط بالاتر یا پایین‌تر می‌نویسد، احتمال اینکه تنبلی چشم داشته باشد زیاد است. دلیلش هم این است که چشم ضعیف یا به اصطلاح تنبل، نمی‌تواند بدرستی روی خط‌ها حرکت کند.

مشکل داشتن در انجام فعالیت‌های ورزشی

تنبلی چشم سبب می‌شود که کودک در تشخیص مکان و عمق دچار مشکل شود. این امر هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی یا بازی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

درمان خانگی برای تنبلی چشم کودکان

  • رایج‌ترین روش، استفاده از عینک‌های مخصوص تنبلی چشم‌هاست.
  • همچنین والدین می‌توانند روی چشم سالم پارچه بگذارند تا چشم ضعیف‌تر مجبور به فعالیت بیشتری شود.
  • با استفاده از تمرینات بینایی سنجی نیز تا حدی می‌توان این عارضه را درمان کرد.

کامنت بگذارید