خانه با روش‌های محافظت از چشم در فصل زمستان آشنا شوید

با روش‌های محافظت از چشم در فصل زمستان آشنا شوید

نویسنده تیم لوناتو
با روش‌های محافظت از چشم در فصل زمستان آشنا شوید
  در زمستان برخلاف تصور اغلب مردم، شما باید از عینک دودی استفاده کنید. محافظت از چشم در برابر پرتوهای فرابنفش یکی از فعالیت‌های ضروری در تمام طول سال است. اشعه‌های مضر خورشید فقط در روزهای گرم وجود ندارند و برای اثبات این ادعا از شما می‌خواهیم تا ادامه این مطلب را از نظر بگذرانید.

پرتو فرابنفش و کوربرفی

پرتو فرابنفش در همه فصول سال از تابستان گرفته تا زمستان می‌تابد. اتفاقا باید بدانید که این اشعه‌های مضر در فصل سرما بسیار شدیدتر هستند زیرا برف تمیز و تازه می‌تواند تا 80 درصد از پرتو بنفش را از خورشید بازتاب دهد. لازم است اشاره کنیم که بازتاب اشعه UV از شن‌های روشن و طلایی در کنار ساحل، حداکثر 10 تا 20 درصد است. این به این معناست که شما در روزهای برفی 4 برابر بیشتر از روزهای آفتابی در معرضِ خطرِ پرتوهای فرابنفش قرار دارید. حتی اثرات مضر این اشعه‌های به‌قدری است که نوعی بیماری موسوم به برف‌کوری را ایجاد می‌کند. به‌موجب برف‌کوری، فرد به‌طور موقت قدرت بینایی خود را از دست می‌دهد و قرنیه چشم در اثر نور خورشید می‌سوزد. اشخاصی که اسکی می‌کنند همیشه در خطر برف‌کوری قرار دارند و به همین خاطر بسیار ضروری است که عینک‌های مخصوص به‌چشم داشته باشند.

چشمان انسان حساس است

توصیه می‌کنیم در روزهای برفی بدون عینک آفتابی از خانه بیرون نروید. چشم انسان حتی در دمای پایین نیز همچنان به نور حساس است و ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شود. چشم نیز همچون پوست می‌سوزد. البته نشانه‌های ظاهری آن با آفتاب‌سوختگی پوست فرق دارد. سوختن چشم از آفتاب شامل نشانه‌های زیر خواهد بود:
  • درد
  • تاری دید
  • اشک‌ریزش
  • قرمزی چشم
  • سردرد
  • تورم / التهاب
  • دیدن هاله‌های نوری
  • پریدن پلک
  • از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت

خطراتی که چشم را هنگام اسکی و اسنوبورد تهدید می‌کنند

اشعه فرابنفش در ارتفاعات بیشتر می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، برف هم قدرت بازتاب 80 درصدی این پرتوها را دارد. بنابراین، کسانی که به ارتفاعات کوه صعود کرده و در میان برف‌های کاملا سفید و درخشنده به اسکی کردن یا اسنوبوردینگ می‌پردازند، اگر از عینک‌های آفتابی مخصوص و تیره استفاده نکنند، خود را در معرض خطر کوربرفی یا از دست دادن موقتی بینایی قرار می‌دهند. گفتنی است، با اینکه عینک‌های پولاریزه به‌طور کامل از چشم در برابر پرتو فرابنفش حفاظت می‌کنند، در ورزش اسکی نباید استفاده شوند. به این خاطر که علایم زمین‌های اسکی که درخشنده و نورانی هستند را نشان نمی‌دهند و احتمال دارد فرد در مسیر نادرست قرار بگیرد. برای انتخاب بهترین عینک اسکی توصیه می‌کنیم به این مطلب مراجعه کنید.

تحقیق در مورد عینک مناسب

هنگام خرید عینک آفتابی برای روزهای برفی و زمستانی، نمونه‌هایی را انتخاب کنید که 100 درصد در مقابل اشعه‌های UVA و UVB  از چشم محافظت می‌کنند. از این لینک می‌توانید عینک‌های آفتابی مناسبی انتخاب کنید. عینک‌های رنگی و آنهایی که شیشه بزرگی دارند و همه طرف چشم را پوشش می‌دهند برای روزهای برفی مناسب‌تر خواهند بود. رنگی بودن شیشه عینک، به ایجاد کنتراست بیشتر کمک کرده و وضوح دید بهتری برای فرد ایجاد می‌کنند.

کامنت بگذارید