خانه اخباراخبار لوناتو با انواع عینک آفتابی آشنا شوید؛ از «کلاب‌ مستر» تا «ویفری»

با انواع عینک آفتابی آشنا شوید؛ از «کلاب‌ مستر» تا «ویفری»

نویسنده تیم لوناتو
انواع عینک آفتابی

انواع عینک آفتابی

انواع عینک آفتابی را می‌شناسید؟ احتمالا شما نیز در فصل تابستان زمان زیادی در بیرون از منزل صرف می‎کنید، هر روز بهانه‌ای برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت دارید و بیشتر از سایر زمان‌ها قدم زدن در کنار ساحل را ترجیح می‎دهید.

از این‎رو آفتاب‎سوختگی امری طبیعی خواهد بود. بنابراین محافظت چشم و پوست در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش امری ضروری تلقی می‌شود. همانطور که کرم‌ها و لوسیون‌های زیادی برای محافظت پوست وجود دارد. عینک‌ آفتابی نیز یک راه عالی برای حفاظت چشم از آسیب‎های احتمالی است. پس باید جزء جدایی‌ناپذیری از کمد لباس شما باشد.

در این مطلب لیستی از انواع عینک آفتابی ارائه می‌دهیم که می‌تواند شما را در سبک خود منحصربفرد کند.

انواع عینک آفتابی : مدل ویفری (Wayfarer)

انواع عینک دودی

Wayfarer یا همان مدل ویفری، توسط برند Ray-Ban در سال 1956 ساخته شده است. سبک این عینک آفتابی کلاسیک بوده و زیبایی خارق‎العاده آن برای همه ثابت شده است.

دلیل شهرت مدل ویفری (ویفرر) این است که این سبک برای هر شکل صورتی مناسب است و در زیباتر دیده شدن چهره کمک بسیاری می‌کند.

اگر به دنبال عینکی هستید که بتوان با هر لباسی ست کرد، به طوری که همچنان ظاهری خوش‌تیپ و خوش‌چهره داشته باشید، این مدل عینک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. سبک ویفرر هم‌چنان مورد توجه هنرمندانی چون بیتلس (Beatles)، بیلی جوئل (Billy Joel)، تام کروز (Tom Cruise) و اورلاندو بلوم (Orlando Bloom) است. با توجه به سابقه تاریخی و مورد تایید بودن این عینک از دید افراد مشهور جهان، جذابیت این سبک نسبت به دیگر انواع عینک آفتابی آشکارتر می‌شود.

انواع عینک دودی : کلاب‌مستر (Clubmaster)

 انواع عینک آفتابی

از دیگر انواع عینک آفتابی Clubmaster است. این مدل که توسط کمپانی ریبن طراحی شده است، از سبک عینک آفتابی Browline که در دهه 1950 بسیار پرطرفدار بود، الهام گرفته است.

این نوع عینک آفتابی شامل دو لنز گرد است که توسط یک چارچوب یکپارچه‌ از سمت بالا نگهداری می‌شود. علت نام‌گذاری آن به صورت Browline به این دلیل است که همانگونه که ابروها دو چشم را فریم می‌کنند، چارچوب عینک نیز لنزها را فریم می‌کند.

این مدل معمولا از پلاستیک ساخته شده است و مفتول نازکی دور قاب را احاطه کرده است.

فریم‌های کلاب‌مستر نوعی از طرح‌های نوستالژی است. اما با وجود اینکه سبکی قدیمی است، باز هم توانایی خود را در جلب توجه دیگران حفظ کرده است.

رابرت پتینسون (Robert Pattinson)، اد وستویک (Ed Westwick) و برونو مارس (Bruno Mars) طرفدار این استایل هستند.

بیشتر بخوانید: فواید عینک آفتابی : ۱۰ دلیل برای اثبات ضروری بودن عینک دودی

انواع عینک آفتابی : مدل خلبانی (Aviator)

انواع عینک آفتابی : مدل خلبانی (Aviator)

مدل‌های خلبانی و ویفری به طور مداوم بر سر عنوان " بیشترین مدل عینک آفتابی استفاده شده در جهان" در حال جدل هستند. فریم خلبانی در سال 1930 توسط Ray-Ban طراحی شد. هدف از این طراحی حفاظت چشم خلبانان آمریکایی از اشعه‌های قوی خورشید در هنگام پرواز بود. اما پس از رونمایی از این مدل، محبوبیت غیرنظامی نیز پیدا کرد.
این فریم‌ها بیشتر توسط افراد مشهوری مثل پائول مک‌کارتی (Paul McCartney) و تام کروز (Tom Cruise) به شهرت خود افزود و تا به امروز سبک مورد علاقه افرادی چون دنیل کریگ (Daniel Craig)، برادلی کوپر (Bradley Cooper) و افراد مشهور دیگری قرار گرفته است.

فریم عینک خلبانی از نوع فلزی است و پل بینی دوگانه و یا سه‌گانه دارد.

انواع عینک آفتابی : مدل گرد (Round)

انواع عینک آفتابی

مشخصه شاخص این فریم‌ها گرد بودن لنزهای آن است. به همین دلیل به عنوان سبک Round شناخته می‌شوند.

در طراحی این سبک از مدل Steampunk (جنبش و فن‌آوری ویکتوریایی) الهام گرفته شده است. این طرح از عینک آفتابی زنانه و مردانه بیشتر مورد توجه کسانی قرار می‌گیرد که خواهان عینک با فریم‌های بدون گوشه هستند.

انواع عینک آفتابی : فریم‌های شفاف (Clear)

یکی از انواع عینک آفتابی عینک با فریم clear است. نکته‌ای که در مورد عینک آفتابی با طرح clear (شفاف) بیشتر قابل توجه است، این است که بسیاری از برندها اشکال و سبک‌های عینک آفتابی کلاسیک را با فریم‌های روشن و شفاف و یا شفاف-رنگی عرضه می‎کنند.

این مدل از عینک‌ها در صورت استفاده، هر چهره‌ای را به‌روز می‌کند و سبک و کلیت ظاهر شخص بسیار مدرن جلوه می‌کند. اگر شما تازه به استفاده‌کنندگان فریم clear پیوسته‎اید، پیشنهاد می‎کنیم که عینک با سبک wayfarer و فریم clear که تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن است، تهیه کنید.

لنزهای آینه‌ای

عینک آفتابی با لنز آینه که امروزه بسیار پرطرفدار شده است، سبک و استایل‌های دهه 1980 را به ارمغان می‌آورد. رنگ لنزهای رنگین‌کمان در هر زاویه تغییر می‌کند و یک جذابیت منحصربفردی را به نمایش می‎گذارد. عینک‌های آفتابی با لنزهای آینه‌ای علاوه براین که می‎توانند بسیار جوان‌پسند و سرگرم‌کننده باشند، می‌توانند هدیه مناسبی به دوستان باشند. به راحتی می‌توان این عینک‌های آینه‎ای را با هر سبک فریم خریداری کرد. زیرا که همه فریم‌های‌ عرضه شده به بازار، قابلیت تغییر به عدسی عینک آینه ای دارد.

پل notch

انواع عینک آفتابی

این سبک عینک آفتابی توسط پرسول (Persol) در سال 1957 ساخته شد. در اواخر دهه 1960 این سبک عینک مورد انتخاب استیو مک‌کوئین (Steve McQueen) قرار گرفت که باعث رونق و شهرت این سبک شد. ظاهر کلی این عینک سبک کلاسیک دارد و یادآور دهه 1960 است. سازنده این سبک (برند Persol) در ابتدا این مدل را به بازار عرضه کرد. ولی امروزه همه برندها این سبک را تولید می‌کنند.

فریم چوبی

این سبک یکی از نوآورانه‌ترین طرح‎های روز است. در حال حاضر ساعت، کراوات، تلفن، عینک آفتابی و... از انواع مختلف چوب ساخته می‌شوند. فریم چوبی یکی از انواع عینک آفتابی است و ظاهری بسیار شیک و منحصربفرد دارد. چوب بامبو، گردو، ماهون و افرا از جمله انواع چوب هستند که می‎توان برای ساخت عینک استفاده کرد. شما نیز می‌توانید نگاه خود به دنیای اطراف را با فریم‌های چوبی تجربه کنید.

فریم‎های رنگارنگ

یک جفت عینک آفتابی رنگی یکی از بهترین راه‌ها برای تکمیل کلکسیون عینک است. فریم‌های رنگی مانند لنزهای آینه‌ای، تغییر زیادی در ظاهر و کلیت چهره ایجاد می‌کنند. با تهیه یک جفت عینک آفتابی با رنگ مورد علاقه خود که بیانگر شخصیت شما است، می‌توانید چهره خود را زیباتر سازید.

بیشتر بخوانید: عینک طبی آفتابی ؛ آیا عینک آفتابی معمولی را می‌ توان طبی کرد؟

سوالات رایج در مورد انواع عینک آفتابی

عینک آفتابی خلبانی چه شکلی است؟

فریم عینک خلبانی از نوع فلزی است و پل بینی دوگانه و یا سه‌گانه دارد.

چه مدل عینک آفتابی را می‌توان طبی کرد؟


هنگام انتخاب عینک آفتابی اول از همه باید بدانید عدسی عینک آفتابی طبی باید قابل تعویض باشد. یعنی عدسی عینک به فریم پرس نشده باشد و کناره‌های شیشه خالی نباشد. در غیر این صورت نمی‌توان عینک آفتابی را طبی کرد. همچنین باید به شیشه عینک‌آفتابی هم توجه داشته باشید. اگر شیشه (عدسی) قوس و انحنای زیادی داشته باشد به هیچ عنوان برای طبی شدن مناسب نیست. فقط عینک آفتابی که شیشه با قوس کم دارد را می‌توان طبی کرد.

چرا می‌گویند عینک آفتابی باید حتما ضد UV باشد؟

مهم‌ترین ویژگی یک عینک آفتابی این است که بتواند از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت کند. به همین خاطر باید حتما ضد یو وی باشد.

آیا عینک آفتابی می‌تواند از آب مروارید پیشگیری کند؟

بله، عینک آفتابی مانع از پیدایش آب‌مروارید در چشم افراد می‌شود. آب‌مروارید، کدورت عدسی چشم است. این عارضه چشم با قرارگیری در نور آفتاب بروز می‌کند که با عینک دودی می توان مانع آن شد.

عینک آفتابی را در چه ساعتی از شبانه‌روز باید استفاده کرد؟

استفاده از عینک‌های آفتابی در صبح و عصر در مقایسه با بقیه اوقات روز مهم‌تر و ضروری‌تر است؛ زیرا در صبح و عصر خورشید به‌صورت مورب می‌تابد و اشعه بیشتری وارد چشم شما می‌شود. در دیگر ساعات روز، تمرکز پرتوهای خورشید روی سر شماست نه چشمان شما.

Related Articles

کامنت بگذارید