خانه اخبار 5 راهکار برای استفاده از لنز چشم در بهار؛ ملکه‌ حساسیت‌های فصلی

5 راهکار برای استفاده از لنز چشم در بهار؛ ملکه‌ حساسیت‌های فصلی

نویسنده فروغ بیداری
استفاده از لنز در بهار

استفاده از لنز چشمی در بهار با دیگر فصل‌ها فرق دارد؟

استفاده از لنز در بهار راه و رسم خاص خود را دارد. بهار را باید کلا فصل حساسیت نام‌گذاری کنیم زیرا بسیاری از افراد همیشه در این فصل حداقل یک واکنش آلرژیک از خود نشان می‌دهند. یکی دچار آب‌ریزش بینی می‌شود و دیگری ممکن است عطسه‌های پشت‌سرهم امانش را ببرد.

برخی هم در این فصل دچار حساسیت‌های چشمی می‌شوند. شاید بتوان گفت از هر 10 تا 15 نفر یک نفر در طول عمر خود دچار حساسیت‌های چشمی می‌شود. نشانه‌های آلرژی چشمی در افراد مختلف متفاوت است؛ و طیف وسیعی از علائم از سوزش و خارش خفیف چشم گرفته تا نشانه‌های شدید و آزاردهنده و بعضا خطرناک را در برمی‌گیرد.

دلیل این حجم از حساسیت در اولین فصل از سال اغلب گرده گل‌ها و گیاهان است. اما نباید از دیگر محرک‌ها همچون مو، کرک و پر حیوانات، داروها و برخی لوازم آرایشی هم غافل شد. همه این موارد نقش اساسی را در ایجاد آلرژی چشمی دارند.

برای همین چیزهاست که استفاده از لنز در بهار کمی سخت‌تر از دیگر فصول است. اما با رعایت اصول ساده‌ای می‌توانید بر حساسیت‌های فصلی غلبه کنید و بدون ناراحتی‌های چشمی از زیبایی‌های بی‌نظیر فصل بهار لذت ببرید.

ما در ادامه چند اصل را برایتان یادآور شده‌ایم که بهتر است برای سهولت استفاده از لنز در این فصل رعایت کنید. همراهمان باشید.

1- شرایط آب‌وهوایی را چک کنید

لنز چشمی در بهار

اگر جزو افرادی هستید که در اولین فصل سال حساسیتشان زیاد می‌شود، توصیه می‌کنیم پیش از استفاده از لنز در بهار حتما آلرژن‌ها را بشناسید. وقتی بدانید چه عاملی سبب بروز آلرژی هستند، بهتر می‌توانید آن را کنترل کنید. پس از شناخت محرک‌ها، لازم است پیش از خروج از خانه شرایط آب‌وهوایی را چک کنید. فایده این کار چیست؟ وقتی بدانید هوا چگونه است، می‌توانید تشخیص دهید که چه نوع محرک‌ها و آلرژن‌هایی در بیرون در انتظار شماست. در نتیجه قطره چشمی و داروهای دیگری که برای کاهش حساسیت نیاز دارید را همراه خود برمی‌دارید.

به زبان ساده، پرهیز از مواد حساسیت‌زا، بهترین و موثرترین روش درمانی حساسیت است.

با اینکه حدود 90 درصد از افرادی که به «تب یونجه»* مبتلا هستند به خاطر گرده‌گیاهان دچار حساسیت می‌شوند اما بهتر است این آلرژن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کنیم:

  • گرده‌ی درختان: از اواخر تا اواسط اردیبهشت
  • گرده‌ی گیاهان: از اواسط اردیبهشت تا اوایل مرداد
  • گرده‌ی علف‌ها و چمن و ...: از تیر تا شهریور

*تب یونجه چیست؟ برخلاف نامش نه به تب ربطی دارد نه به یونجه. تب یونجه یک‌ واکنش‌ حساسیتی به‌ مواد حساسیت‌زا (آلرژن) موجود در هواست که‌ چشم‌ها، بینی‌، سینوس‌ها، گلو، و لوله‌های‌ برونشی موجود در ریه‌ها را گرفتار می‌کند. این بیماری بیشتر در فصل گرده‌‌افشانی‌ گیاهان‌ تشدید می‌شود و با پایان‌ آن‌ فروکش‌ می‌کند. خارش و اشک‌ریزش چشم از نشانه‌های این بیماری است.

2- دست و صورت، لباس‌ها و همه وسایل خود را دائما بشویید

فصل بهار، زمان اوج تب یونجه است. به همین خاطر استفاده از لنز در بهار را کمی سخت می‌کند. اما شما می‌توانید با شست‌وشوی دائمی همه‌چیز از دست و صورت گرفته تا وسایل خانه، تا حد زیادی حساسیت خود را کم کنید.

پس از برگشتن به خانه بهتر است لباس‌ها را با آب داغ (خیلی گرم) بشویید تا هر مواد حساسیت‌زایی که در بافت لباس جا خوش کرده، از بین برود. همچنین لازم است دائما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. به این خاطر که همه ما به طور ناخودآگاه دست‌ها را به چشم‌هایمان می‌مالیم. این مساله برای کسانی که حساسیت فصلی دارند و همزمان لنز طبی یا لنز رنگی هم استفاده می‌کنند، می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد.

وقتی به طور منظم و پیاپی همه وسایل خانه، لباس‌ها و دست و صورت خود را بشوئید و تمیز کنید، تا حد زیادی می‌توانید مشکلات ناشی از حساسیت فصلی را کاهش دهید. وقتی حساسیت، التهاب؛ اشک‌ریزش و سوزش چشم‌ها کم شود در نتیجه استفاده از لنز در بهار هم آسان خواهد شد.

3- در فصل بهار از لنزهای روزانه استفاده کنید

استفاده از لنز در بهار

بهار فصلی است که نمی‌توان در خانه ماند و به قدری همه‌جا زیبا و هوا عالیست که دوست داریم همه‌ی کارهای خودمان را در دل طبیعت به انجام برسانیم. بسیاری از ما ورزش‌های صبحگاهی را در پارک یا خیابان انجام می‌دهیم. در این راستا، در مقایسه‌ی عینک و لنز برای اصلاح ضعف بینایی، بدون شک لنز طبی انتخاب درست‌تری است. شما با لنز نه مشکل بخار کردن شیشه عینک را دارید و نه هراس افتادن و شکستن آن را. اما استفاده از لنز در بهار هم اصول خاص خود را دارد. شما باید برای پیشگیری از واکنش‌های حساسیتی، همه‌ی موارد بهداشتی را به طور کامل رعایت کنید.

برای گذاشتن و برداشتن لنز تماسی باید حتما از قبل دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. سپس لنز را با محلول مخصوصش تمیز و ضدعفونی کنید. خب، این کارها کمی زمان‌گیر هستند و شاید هر کسی حوصله آن را نداشته باشد (البته خیلی وقتی هم نمی‌گیرد اما بعضی افراد حوصله انجامش را ندارند). در این صورت ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از لنزهای طبی روزانه استفاده کنید. مثلا لنز طبی روزانه ایراپتیکس-air optix می‌تواند انتخاب درستی باشد.

به این خاطر که صبح پس از شستن دست و صورت این لنز را می‌گذارید و شب که به خانه برگشتید، پس از شستن دست‌ها، آنها را از چشم خارج می‌کنید و دور می‌اندازید. به همین راحتی!

4- از قطره‌های چشمی استفاده کنید

برای استفاده از لنز در بهار بهتر است همزمان حتما از قطره چشم هم استفاده کنید. اصولا بهتر است هر کسی که لنز می‌پوشد از قطره اشک مصنوعی هم در کنارش استفاده کند. مخصوصا وقتی حس می‌کنید که چشم‌هایتان می‌سوزد یا دچار خشکی و قرمزی شده، با کمک اشک مصنوعی، رطوبت موردنیاز سطح چشم را تامین کنید تا این مشکلات از بین بروند.

قطره‌های چشم در مدل‌ها و برندهای متنوعی در داروخانه‌ها وجود دارند که می‌توانید خریداری کنید.

البته به جز اشک مصنوعی، پیشنهاد ما قطره چشمی ضدآلرژی است. اگر حساسیت فصلی دارید پیش از هر بار استفاده از لنز در بهار این قطره را در چشم بچکانید، پس از چند دقیقه لنز خود را بگذارید.

اگر حتی با قطره ضدحساسیت و اشک مصنوعی و ... همچنان چشم‌هایتان دچار سوزش یا قرمزی بود، بهتر است لنز را از چشم خارج کنید و اجازه دهید برای مدتی استراحت کند.

5- در بهار از لنز چشم ضد UV استفاده کنید

همه می‌دانیم که نور خورشید دارای اشعه‌های مضر فرابنفش است که علاوه بر پوست، برای چشم‌ها نیز خطراتی بدنبال دارد. قرار داشتن در معرض اشعه‌های یو وی باعث ایجاد بیماری‌های مثل آب‌مروارید می‌شود. یا با بالا رفتن سن، روی ماکولای چشم تاثیر منفی می‌گذارد.

به هر حال، پرتوهای فرابنفش جز خطر و دردسر چیز دیگری ندارند. بنابراین، ساده‌ترین کار برای محافظت از سلامت چشم‌ها، استفاده از عینک آفتابی یا لنزهای تماسی ضد UV است.

منبع: visiondirect

سوالات رایج در مورد استفاده از لنز در بهار و حساسیت‌های فصلی

اگر حساسیت فصلی داشته باشیم می‌توانیم لنز طبی استفاده کنیم؟

بله با تجویز و اجازه پزشک و رعایت اصول بهداشتی می‌توانید این کار را بکنید. اگر حساسیت چشم شما به صورت سوزش و قرمزی بروز می‌کند، بهتر است با کمک قطره‌های اشک مصنوعی، سطح چشم خود را خیس و مرطوب نگه دارید. این کار از علائم حساسیت کم می‌کند.

آلرژی چشم در بهار را چگونه درمان کنیم؟

از مواد حساسیت‌زا دوری کنید. محیط زندگی، محیط کار، لباس‌ها و دست و صورت خود را به طور مرتب و پیاپی بشویید و تمیز کنید. این کار باعث از بین رفتن مواد حساسیت‌زا می‌شود. از خاراندن چشم‌ها هم پرهیز کنید.

کمپرس سرد برای کاهش حساسیت چشم در بهار موثر است؟

اگر قصد استفاده از لنز در بهار را دارید، اما حساسیت مانع از این کار می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم کمپرس سرد را امتحان کنید. کمپرس سرد باعث کم شدن تحریک چشم‌ها و خارش آنها می‌شود و معمولا اثر تسکین‌دهنده دارد.

قطره اشک مصنوعی در درمان آلرژی چشم موثر است؟

قطره اشک مصنوعی اثر مستقیم در درمان آلرژی ندارد. اما استفاده از آن باعث رقیق شدن مواد آلرژی‌زای تجمع‌یافته در چشم می‌شود. به علاوه تا حدی از چسبیدن آلرژن‌ها به سطح ملتحمه چشم هم پیشگیری می‌کند. عملکرد دفاعی لایه اشک را نیز بهبود می‌بخشد.

Related Articles

کامنت بگذارید