خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم آیا گریه کردن با لنز خطرناک است؟

آیا گریه کردن با لنز خطرناک است؟

نویسنده فروغ بیداری
گریه کردن با لنز

گریه کردن با لنز

گریه کردن با لنز باعث می‌شود که دید شما تار شود و لایه‌ای ابری‌شکل جلوی نگاهتان را بپوشاند. دلیل این امر وجود اشک زیاد در محیط چشم است. لنزهای تماسی طوری طراحی شده‌اند که با میزان طبیعی اشک در چشم به خوبی کنار می‌آیند. اما گریه کردن سبب می‌شود تا رطوبت سطح چشم افزایش پیدا کند و در نتیجه، حرکت لنز در چشم زیاد شود.

شاید آزاردهنده به نظر برسد اما مطمئن باشید که این تاری دید برای سلامتی چشم شما خطری ندارد. بنابراین اگر کنجکاو هستید که بدانید که آیا گریه کردن وقتی لنز در چشم دارید خطرناک است یا خیر، باید بگوییم که خیر. خطر خاصی شما را تهدید نمی‌کند و فقط ممکن است لنز در چشم حرکت کند.

البته یادتان باشد که هنگام گریه وقتی لنز در چشم دارید به هیچ عنوان نباید چشم‌های خود را بمالید. مالیدن چشم با لنز سبب آسیب دیدن لنز، پاره شدن یا گم شدن آن در پشت پلک می‌شود.

هنگام پاک کردن اشک‌ها حواستان باشد که لنز از چشم خارج نشود. چون همان‌طور که گفتیم هنگام گریه سطح چشم‌ها لغزنده می‌شود و لنز تماسی نمی‌تواند چسبندگی خود به قرنیه را حفظ کند.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

گریه با لنز تماسی

چرا گریه باعث تاری دید با لنز تماسی می‌شود؟

به این خاطر که اشک چشم حاوی آنزیم‌ها، چربی‌ها و مخاط‌هایی است که می‌توانند به سطح لنز بچسبند. وقتی این مواد روی لنز رسوب می‌کنند بسیار طبیعی است که لنز وضوح دید خود را از دست بدهد.

آیا ممکن است با گریه کردن لنز از چشم بیرون بیفتد؟

اشک چشم حاوی چربی و روان‌کننده است. وقتی میزان اشک زیاد می‌شود، مقدار این چربی‌ها هم افزایش می‌یابد و در نتیجه سطح قرنیه چشم لغزنده می‌شود. در این حالت ممکن است لنز در چشم حرکت کند اما بیرون افتادن آن از چشم تقریبا امری بعید است.

لنزهای تماسی چشم طوری طراحی می‌شود که تحت هر شرایطی روی سطح چشم باقی بمانند. یعنی حتی با حرکات سریع چشم و بالا و پایین کردن آن و گریه شدید هم نباید لنز از چشم بیرون بیفتد.

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

آیا می‌توان وقتی لنز در چشم است گریه کرد؟

تا وقتی که چشم‌های خود را نمالید گریه کردن با لنز مشکلی به‌دنبال نخواهد داشت. تنها خطر گریه کردن در زمانی که لنز در چشم دارید این است که چشم‌های خود را با دست یا با دستمال کاغذی مالش دهید. این امر می‌تواند سبب جمع شدن، تا شدن یا حتی حرکت چشم به پشت پلک‌ها بشود. حتی مالیدن چشم با دستمال می‌تواند باعث پاره شدن لنز تماسی نرم شود.

گریه کردن با لنز

آیا بعد از گریه کردن می‌توان از لنز تماسی استفاده کرد؟

اگر پس از گریه کردن چشم‌هایتان قرمز شده، پف کرده یا دچار سوزش شده، بهتر است که لنز تماسی استفاده نکنید. به این خاطر که لنز باعث تشدید این آسیب‌ها و دردها می‌شود. اما اگر گریه کوتاهی داشته‌اید و چشم‌هایتان مشکل خاصی ندارد، می‌توانید از لنز چشم خود استفاده کنید.

خرید محلول لنز از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

چگونه باید لنز تماسی را بعد از گریه کردن تمیز کرد؟

بدون شک لازم است پس از گریه کردن لنز تماسی را از چشم خارج کنید، آن را بشویید و ضدعفونی کنید. سپس دوباره استفاده کنید. چگونه باید این کار را انجام دهید؟ مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

فرقی نمی‌کند که لنز تماسی شما از نوع لنزهای سخت نفوذپذیر به اکسیژن است یا لنز تماسی نرم یا هیبریدی، پس از گریه کردن با لنز بهتر است این کارها را انجام دهید:

  1. دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و با حوله بدون پرز خشک کنید.
  2. یکی از لنزها را از چشم خارج کنید. آن را با محلول لنز شست‌وشو دهید و ضدعفونی کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر محلول لنز شما طوری است که به مالیدن لنز با انگشتان دست نیازی ندارد هم باید این کار را بکنید. برای پاک شدن تمامی رسوبات چربی، پروتئین و نمک‌های اشک از روی سطح لنز نیاز است که حتما محلول لنز را با انگشت دست روی سطح لنز بمالید تا تمامی آلودگی را پاک کند.
  3. لنز را با محلول مخصوصش آبکشی کنید. دوباره آن را با کمک انگشتان دست بشوید و یک بار دیگر با مایع لنز آبکشی کنید.
  4. لنز را درون جالنزی که حاوی محلول ضدعفونی‌کننده است قرار دهید. مدت زمانی که لنز باید در این محلول بماند به برند مایع لنز و تجویز پزشک بستگی دارد.
  5. همین مراحل را با لنز دیگر خود تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: افتادن لنز از چشم

سوالات دیگر در مورد گریه کردن با لنز

آیا گریه کردن با لنز در چشم خطرناک است؟

خیر، گریه کردن در زمانی که لنز در چشم دارید خطر خاصی برای سلامتی چشم به‌دنبال ندارد. اما به هیچ عنوان نباید چشم‌ها را بمالید یا با دستمال کاغذی اشک‌های خود را از گوشه چشم پاک کنید.

مالیدن چشم‌ها در زمانی که لنز داریم چه خطری به دنبال دارد؟

این کار باعث می‌شود تا لنز جمع شود، تا شود، پاره شود یا در پشت پلک‌ها گم شود.

اگر بعد از گریه لنز از چشم بیرون افتاد باید چه کار کنیم؟

افتادن لنز از چشم بعد از گریه بسیار نادر است. اما اگر این اتفاق رخ داد، حتما قبل از استفاده لنز را چک کنید و ببینید که آیا پاره شده یا خیر. استفاده مجدد از لنزی که آسیب دیده باشد می‌تواند به چشم آسیب برساند.

منبع: perfectlens و allaboutvision

Related Articles

کامنت بگذارید