خانه اخبار مقایسه عینک طبی با لنز طبی؛ وضوح دید، راحتی استفاده و ویژگی‌های کدام یک بیشتر است؟

مقایسه عینک طبی با لنز طبی؛ وضوح دید، راحتی استفاده و ویژگی‌های کدام یک بیشتر است؟

نویسنده فروغ بیداری
آیا لنز بهتر است یا عینک

آیا لنز بهتر است یا عینک

آیا لنز بهتر است یا عینک ؟ استفاده از عینک یا لنز تماسی کاملا به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. سبک زندگی، راحتی، اقتصادی بودن، سهولت استفاده و زیبایی ظاهری همه مواردی هستند که در انتخاب شخص تاثیر می‌گذارند.

پیش از انتخاب لنز طبی یا عینک طبی باید بدانید که هیچ‌ یک بر دیگری برتری ندارد. هر کدام از آنها ویژگی‌ها و معایب خود را دارند و نمی‌توان به طور قطع در رابطه با خوب یا بد بودنشان اظهارنظر کرد.

به‌طور مثال، عینک مزایای بسیار بیشتری نسبت به لنز دارد؛ زیرا به مراقبت کمتری نیاز دارد، لازم نیست هنگام استفاده دست در چشم خود کنید و طبعا، احتمال ورود انواع میکروب و آلودگی به چشم را افزایش می‌یابد، عینک بسیار ارزان‌تر از لنز تمام می‌شود و لازم نیست هرچند وقت یکبار آنها را تعویض کنیم.

بنابراین، عینک قابلیت‌هایی دارد که لنز ندارد. حتی عینک توانایی کنترل میزان نور ورودی به چشم را دارد تا کاربر با راحتی بیشتری در طول روز پیرامون خود را ببیند.

لنزهای فتوکرومیک به طور ویژه برای این منظور طراحی و عرضه شده‌اند. این عدسی‌ها در نور شدید تیره می‌شوند و در محیط‌های معمولی دوباره شفاف خواهند شد.

البته شایان ذکر است که برخی از لنزهای تماسی نیز قابلیت پیشگیری از اشعه UV را دارند. اما باز هم عینک بهتر از لنز در این مورد عمل می‌کند. عینک همه سطح داخلی و بیرون و اطراف چشم را از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. اما لنز فقط مردمک چشم را پوشش می‌دهد.

از عینک می‌توان به عنوان ابزاری جانبی برای خوش‌تیپی هم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: لنز طبی یا عینک طبی ؛ کدام بهتر است؟

با همه این تفاسیر، بد نیست کمی هم در مورد مزیت‌های لنز تماسی بگوییم. لنزها درست روی چشم انسان می‌نشینند و در نتیجه دید واضح و شفافی برای فرد ایجاد می‌کنند. هنگام استفاده از لنز می‌توانید بدون هیچ ترس و واهمه‌ای ورزش کرده یا تفریحات هیجان‌انگیز انجام دهید زیرا این نگرانی که مثلا توپ سبب شکسته شدن لنز بشود را نخواهید داشت.

البته لنز تماسی هم می‌تواند نوعی اکسسوری برای تیپ و ظاهر باشد. با استفاده از لنزهای رنگی می‌توانید چهره خود را تا حدی تغییر دهید.

با این مقدمه، باز حرف ما این است که انتخاب لنز یا عینک مستقیما به خود شخص و سبک زندگی او بستگی دارد. اما برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه و انتخاب آگاهانه از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید.

آیا لنز بهتر است یا عینک

آیا لنز بهتر است یا عینک: مزایا و معایب لنز چشم

مزایای لنز

  • به این خاطر که لنز مستقیم روی چشم قرار می‌گیرد در نتیجه زاویه دید وسیع‌تری را در اختیار کاربر می‌گذارد. همچنین کمترین انکسار نور و مانع دید را به همراه خواهد داشت.
  • لنزهای تماسی برای ورزش و تفریحات هیجانی گزینه مناسب‌تری هستند.
  • لنز تحت تاثیر شرایط آب‌وهوایی نیست و همچون عینک مشکل خیس شدن یا بخار گرفتن ندارد.
  • لنز رنگی به زیبایی بیشتر چشم‌ها کمک می‌کند.
  • برخی از لنزها قابلیت تغییر شکل قرنیه هنگام خواب را دارند. با کمک آنها می‌توان مشکلاتی همچون نزدیک‌بینی را برای روز بعد برطرف کرده و دید واضحی برای کاربر مهیا می‌کنند (لنزهای تماسی Ortho-k)

معایب لنز

  • برخی از مردم نمی‌توانند راحت و درست از لنزهای تماسی استفاده کنند.
  • لنز موجب کاهش جریان اکسیژن در قرنیه می‌شود و به همین خاطر سبب افزایش سندرم خشکی چشم خواهد شد.
  • کسانی که کارشان با کامپیوتر است اگر همیشه لنز بگذارند، به سندرم دید کامپیوتر مبتلا خواهند شد.
  • نگهداری از لنز، شستن و ضدعفونی کردن آن به تلاش و توجه زیادی نیاز دارد و هر گونه بی‌احتیاطی در این رابطه سبب آسیب دیده چشم یا بیماری خواهد شد.
  • اگر با لنز بخوابید دچار قرمزی، خشکی، خارش و درد گرفتن چشم خواهید شد. اگر این کار را مدام تکرار کنید باید منتظر انواع عفونت یا سندرم خشکی چشم باشید.

آیا لنز بهتر است یا عینک : مزایا و معایب عینک

مزایای عینک

  • برای استفاده از عینک لازم نیست دست در چشم کنید. در نتیجه احتمال ورود باکتری و ویروس و عفونت به چشم بسیار کم می‌شود.
  • اگر چشمان خشک و حساس دارید عینک موجب بدتر شدن آن نمی‌شود (همچون لنز)
  • عینک و عدسی عینک قیمت ارزان‌تری از لنز و مواد نگهدارنده‌اش دارد. حتی اگر فریم عینک شکست، می‌توانید آن را عوض کنید و از لنز دوباره استفاده کنید. یا برعکس.
  • فریم و رنگ عدسی عینک برای خوش‌تیپی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوعی اکسسوی مد و فشن است.
  • عینک از چشم در برابر نور خورشید، باد، گرد و غبار محافظت می‌کند.

معایب عینک

  • از آنجا که عینک از مردمک چشم فاصله دارد، ممکن است انحراف یا انکسار نور داشته باشد. اغلب مردم وقتی تازه عینک می‌زنند، اغلب از تاری دید و سرگیجه شکایت دارند.
  • برخی از مردم عینک را نوعی ایراد می‌دانند و از آن در مکان‌های عمومی استفاده نمی‌کنند.
  • اگر شماره چشم شما بالا باشد، عدسی عینک ضخیم خواهد بود و در نتیجه چشم‌ها درشت و غیرطبیعی دیده خواهند شد.
  • در سرما یا گرما عدسی عینک یا یخ می‌زند یا بخار می‌کند. این موارد مانع از دید واضح در فرد خواهند بود.
  • فریم عینک روی بینی فشار وارد می‌کند و ممکن است دسته‌های آن گوش فرد را اذیت کند.

سوالات در مورد اینکه آیا لنز بهتر است یا عینک

از نظر سلامتی لنز مطمئن تر است یا عینک؟

در استفاده از عینک شما دست‌های خود را به چشم نمی‌زنید و تماس مستقیم با چشم ندارید. در نتیجه احتمال ورود باکتری و ایجاد عفونت چشمی با عینک خیلی کمتر از لنز است.

وضوح دید لنز طبی بهتر است یا عینک طبی؟

لنز در هوای سرد و بارانی بخار نمی‌گیرد. احتمالا شکستن آن بسیار کم است. برای ورزش گزینه‌ی ایمن‌تری است. تغییر خاصی در ظاهر شما ایجاد نمی‌کند. از همه مهم‌تر، میدان دید وسیع‌تر و دید واضح‌تری برای شما ایجاد می‌کند. زیرا لنز مستقیم روی سطح چشم قرار می‌گیرد.

برتری عینک نسبت به لنز طبی چیست؟

عینک به مراقبت کمتری نیاز دارد، لازم نیست هنگام استفاده دست در چشم خود کنید و طبعا، احتمال ورود انواع میکروب و آلودگی به چشم را افزایش می‌یابد، عینک بسیار ارزان‌تر از لنز تمام می‌شود و لازم نیست هرچند وقت یکبار آنها را تعویض کنیم. حتی عینک توانایی کنترل میزان نور ورودی به چشم را دارد تا کاربر با راحتی بیشتری در طول روز پیرامون خود را ببیند.

لنز نرم باید بزرگ‌تر از سایز چشم باشد یا کوچک‌تر؟

لنزهای نرم باید حتما از سایز چشم بزرگ‌تر باشند.

Related Articles

کامنت بگذارید