خانه آیا عینک طبی می‌تواند برای چشم‌ها ضرر یا خطر داشته باشد؟

آیا عینک طبی می‌تواند برای چشم‌ها ضرر یا خطر داشته باشد؟

نویسنده فروغ بیداری
آیا عینک طبی ضرر دارد

آیا عینک طبی ضرر دارد

آیا عینک طبی ضرر دارد ؟ این سوال در نگاه اول بسیار عجیب به نظر می‌رسد! همه از عینک طبی برای اصلاح مشکلات بینایی خود استفاده می‌کنند. بنابراین این طور به نظر می‌رسد که عینک یک وسیله کاربردی است و نباید برای چشم انسان ضرری داشته باشد. اما واقعیت است که اگر شما از عینک طبی خود به درستی استفاده نکنید، همین وسیله‌ی کاربردی می‌تواند خطراتی را متوجه چشم‌هایتان کند.

منظور از درست استفاده کردن چیست؟ اینکه حین انجام فعالیت‌های پرتحرک و پرخطر یا عینک را کنار بگذارید یا از عینک‌های ایمن، نشکن و ضدضربه استفاده کنید. یا نمره عینک را دقیقا مطابق با نمره چشم‌هایتان انتخاب کنید.

والدین باید برای فرزندان خود عینک‌هایی خریداری کنند که فریم و عدسی آن نشکن و ضدضربه باشد.

در واقع در پاسخ به این سوال که آیا عینک طبی ضرر دارد باید بگوییم، عینک ضرر ندارد اما می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. یکی از این خطرات این است که احتمال دارد عینک حین انجام فعالیت‌های ورزشی یا تحرکات شدیدی فیزیکی شکسته شود.

بیشتر بخوانید: استفاده از لنز در تابستان چه خطراتی دارد و چگونه می‌توان از آنها پیشگیری کرد؟

اگر عینک طبی اشتباهی استفاده کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر عینک طبی شما با نمره چشم‌هایتان یکی نباشد، سبب خستگی چشم‌ها خواهد شد. ممکن است سردرد هم به همراه داشته باشد. اما در حالتِ اصلی چشم تغییری ایجاد نخواهد شد. نشانه‌های خستگی چشم شامل موارد زیر است:

  • سوزش چشم و محیط اطراف آن
  • خارش چشم‌ها
  • خشکی چشم و افزایش اشک‌ چشم‌ها (اشک‌های آبکی و بسیار رقیق)
  • دوبینی یا تاری دید
  • سردردهای شدید و مستمر
  • احساس درد در ناحیه گردن، شانه و کمر به خاطر طرز تغییر دادن حالت بدن برای درست دیدن
  • اختلال در تمرکز
  • احساس سنگینی پلک‌ها
  • احساس خستگی
ضررهای عینک طبی

آیا استفاده از عینک طبی چشم‌ها را ضعیف‌تر می‌کند؟

خیر استفاده از عینک برای اصلاح دور بینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم چشم را از آن چیزی که هست ضعیف‌تر نمی‌کند.

اما شاید جالب باشد بدانید که طی تحقیقاتی که در سال 2013 میلادی در نیجریه صورت گرفت، بیش از 60 درصد دانشجوها معتقد بودند استفاده از عینک طبی ضرر دارد. حتی برخی از کارشناسان یکی از موسسه‌های پزشکی در کشور برزیل نیز اعتقاد داشتند که پوشیدن دایمی عینک سبب ضعیف‌تر شدن چشم‌ها می‌شود. در تحقیقات سال 2002 میلادی نیز در کشور مالزی، تعدادی از محققان این فرضیه را مطرح کرده بودند که استفاده از عینک طبی برای درمان مشکلات بینایی کودکان به هیچ عنوان مناسب نیست.

اما واقعیت چیز دیگری است.

برای یافتن پاسخ صحیح این سوال که آیا عینک طبی ضرر دارد یا خیر لازم است با چند واقعیت در مورد چشم انسان آشنا شوید:

بینایی و سوی چشم‌ها یک چیز ثابت و ناپویا نیست و ممکن است در طول زمان تغییر کند. یعنی حتی افرادی که دید 20/20 دارند هم ممکن است به تدریج چشم‌هایشان ضعیف شود. ساده‌ترین مثالش این است که وقتی شما چندین ساعت پیاپی به نمایشگر کامپیوتر خیره می‌شوید، چشم‌هایتان خسته، سنگین و پر اشک می‌شود. در این حالت چشم برای ارائه وضوح دید تغییراتی در سیستم کاری خود ایجاد می‌کند. بنابراین، بینایی یک پدیده‌ی ثابت نیست.

آیا عینک طبی ضرر دارد

عینک طبی برای اصلاح خطاهای انکساری در چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این معنی که عینک، اشتباهات و کندی عدسی چشم‌ها را جبران می‌کند. یک عدسی چشم سالم می‌تواند پیام تصویری که چشم می‌بیند را به درستی به مغز مخابره کند. اما وقتی عدسی مشکل فوکوس کردن (کانونی کردن تصویر) را دارد، نمی‌تواند پیام واضح و دقیقی برای مغز ارسال کند. در نتیجه، تصویر درست دیده نمی‌شود. اینجاست که عینک طبی به داد عدسی چشم می‌رسد و ضعف‌های آن را برطرف می‌کند. از آنجا که عینک دید 100 درصدی برای فرد ایجاد می‌کند، چشم‌ها بعد از یک روز کامل دچار خستگی زیاد می‌شوند. زیرا وقتی عینک استفاده می‌کنید، چشم‌ها حتی وقتی خسته هم هستند مجبورند تصویر واضح ایجاد کنند و در نتیجه بیشتر از حالت عادی (بدون عینک) از آنها کار کشیده می‌شود و در نتیجه سریع‌تر خسته می‌شوند.

این خستگی شاید برخی از افراد را به اشتباه بیندازید که عینک طبی برای چشم ضرر دارد و سوی چشم‌ها را ضعیف‌تر می‌کند. اما این باور صحیح نیست.

همچنین باید بدانید که پیرچشمی و دور بینی مربوط به سن نیز با استفاده از عینک مطالعه بدتر نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: عینک آفتابی ارزان چه ضررهایی دارد و چه بلایی سر چشم ها می آورد؟

آیا دید 20/20 یعنی چشم‌های فرد در بهترین حالت قرار دارد؟

از روی نمره‌ی چشم نمی‌توان سلامت چشم افراد را مشخص کرد. چه بسا بیماری‌هایی همچون گلوکوم (آب سیاه) یا رتینوپاتی دیابتی به مرور و در طول چندین سال توسعه پیدا می‌کنند. به این معنی که ممکن است فرد احساس کند چشم سالم و دید کامل و واضحی دارد اما چشم‌ها از درون در حال تخریب شدن باشند. در این حالت مشکل چشم یکهو ظاهر می‌شود.

سوالات رایج در مورد ضرر داشتن عینک طبی

چرا بسیاری از افراد بر این باورند که عینک زدن بینایی آنها را بدتر می کند؟

برای این که افراد عینکی به مرور زمان به عینک خود وابسته می شوند و همچنین عدسی چشم آنها با افزایش سن دچار وخامت می شود. بنابراین آنها احساس می کنند که اغلب اوقات به عینک خود نیاز دارند و اینگونه نتیجه گیری می کنند که عینک زدن چشمان آنها را ضعیف تر کرده است. اما این باور صحت ندارد.

آیا استفاده از عینک طبی برای سلامتی خطر دارد؟

اگر در فعالیت‌های ورزشی از عینک استفاده کنید، ممکن است عینک روی صورت ضربه بخورد و بشکند. یا اگر عینک طبی خود را به طور مرتب تمیز نکنید، ممکن است باعث ایجاد جوش روی بینی شود.

آیا استفاده از عینک طبی باعث ضعیف‌تر شدن چشم‌ها می‌شود؟

خیر ، عینک باعث ضعیف‌تر شدن چشم نمی‌شود و هیچ رابطه علت و معلولی در رابطه با این موضوع وجود ندارد.

برای کودکان باید عینک با نمره واقعی چشم‌هایشان تجویز شود یا با نمره‌ی ضعیف‌تر؟

در گذشته بر این باور بودند که نمره عینک کودک باید ضعیف‌تر باشد. اما در سال 2011 ثابت شد این طرزفکر اشتباه است. در صورتی که کودک از عینک مناسب استفاده نکند دچار تنبلی چشم و ضعف بینایی می شود، زیرا تصویر واضحی بر روی شبکیه چشم کودک قرار نمی گیرد. علاوه بر این تجویز عینک مناسب باعث افزایش سرعت مطالعه و کاهش ابتلا به دوبینی در کودکان می شود.

منابع: webmd و vspdirect

کامنت بگذارید