خانه با 5 نوع عدسی عینک آفتابی آشنا شوید؛ کدام لنز عینک دودی مناسب نیاز شماست؟

با 5 نوع عدسی عینک آفتابی آشنا شوید؛ کدام لنز عینک دودی مناسب نیاز شماست؟

نویسنده فروغ بیداری
آیا عینک آفتابی عدسی دارد

آیا عینک آفتابی عدسی دارد

آیا عینک آفتابی عدسی دارد سوالی است که بارها از لوناتو پرسیده شده است. در پاسخ باید بگوییم بله، شیشه‌های عینک دودی همان عدسی‌های عینک هستند که با نام لنز عینک هم از آنها یاد می‌شود.

به طور کلی شاید بتوان عدسی عینک آفتابی را به 5 دسته تقسیم‌ کرد؛ لنزهای پلاریزه، فتوکرومیک، ترایوکس و لنزهای پلاستیک شاخص بالا.

البته، در گذشته عدسی عینک آفتابی فقط از شیشه ساخته می‌شد. اما امروزه بیشتر آن‌ها با پلاستیک پیشرفته طراحی و تولید می‌شوند.

لنزهای جدید سبک‌تر هستند و به‌راحتی شیشه هم نمی‌شکنند. همچنین می توان آنها را با فیلتر پوشش داد تا از چشمان فرد در برابر اشعه­‌های ماورای بنفش (UV) محافظت کنند.

این عدسی‌ها اغلب ضد خش و نسبت به شیشه و لنزهای پلاستیکی قدیمی نازک‌‌تر هستند.

در ادامه به طور مجزا عدسی‌های عینک آفتابی را معرفی کرده‌ایم و کارایی هر کدام را برایتان نوشته‌ایم. همراهمان باشید.

عدسی عینک آفتابی از نوع «پلی‌کربنات»

لنز عینک دودی

عدسی­‌ها پلی‌کربناتی در برابر ضربه دوام بسیار بالایی دارند. بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از لنزهای پلاستیکی معمولی هستند.

همچنین قدرت ۱۰۰ درصدی در محافظت از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید دارند و قادرند ۱۰ مرتبه بیشتر از عدسی‌های پلاستیکی در برابر ضربه مقاومت کنند.

وقتی صحبت از ایمنی چشم‌ها به‌میان می‌آید، بدون شک عدسی‌های پلی‌کربنات و ترایوکس بهترین انتخاب‌ها برای عینک به‌شمار می‌روند.

عدسی پلی‌کربناتی برای افرادی که ورزش می‌کنند و یا شغلی دارند که ممکن است در آن عینک‌شان آسیب ببیند و یا بچه دارند مناسب‌ترند.

از آنجا که احتمال شکستن و ترک خوردن عدسی پلی‌کربناتی بسیار کمتر از عدسی‌های پلاستیکی است، برای ساخت عینک‌های بدون فریم نیز انتخاب مناسب‌تری بشمار می‌روند.

لنز عینک دودی از نوع «تریوکس Trivex»

آیا عینک آفتابی عدسی دارد ؟ بله، یکی از عدسی‌های عینک آفتابی تریوکس است. این لنزها از پلاستیک‌های جدید شبیه پلی‌کربنات ساخته می‌شوند و سبک، نازک و مقاوم در برابر ضربه هستند.

عدسی‌های ترایوکس بسیار باریک‌ و سبک‌ هستند. آنها می‌توانند به طور ۱۰۰ درصدی از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت کنند. همچنین ۱۰ مرتبه بیشتر از عدسی‌های پلاستیکی در برابر ضربه از خود مقاومت نشان می‌دهند.

سبک‌وزن بودن، راحتی، مقاومت در برابر ضربه و قدرت انسداد پرتورهای فرابنفش خورشید باعث شده تا این عدسی‌ها برای عینک کودکان گزینه‌ای عالی بشمار بروند.

آیا عینک آفتابی عدسی دارد

عدسی‌های تریوکس دید شفاف، واضح و راحتی برای فرد مهیا می‌کنند.

همچنین بد نیست اشاره کنیم که، لنزهای تریوکس عدد آبه (Abbe) بالاتری دارند و می‌توانند دید پیرامونی دقیق‌تر با کمترین انحراف کروماتیک نسبت به عدسی‌های پلی‌کربناتی داشته باشند. اما در عوض، به لحاظ قیمتی، عدسی‌های تریوکس‌ گران‌تر از عدسی‌های پلی‌کربناتی‌ هستند.

بیشتر بخوانید: پلی‌کربنات یا ترایوکس: کدام عدسی مناسب چشم شماست؟

عدسی عینک آفتابی از نوع «فتوکرومیک»

فتوکرومیک یکی دیگر از انواع عدسی عینک آفتابی است. این عدسی‌ها در نور شدید آفتاب تیره و در نور کم دوباره شفاف می‌شود.

مدت زمان تغییر رنگ عدسی‌های فتوکرومیک در شرایط نوری مختلف، متفاوت است؛ تیره شدن عینک ظرف حدود ۳۰ ثانیه صورت می‌گیرد اما روشن‌تر شدن عدسی ممکن است تا ۵ دقیقه هم طول بکشد.

آیا عینک آفتابی عدسی دارد : فتوکرومیک

به طور کلی، شیشه‌هایی که با قرار گرفتن در معرض پرتوهای نوری، میزان عبور نور از آن افت پیدا می‌کند و پس از قطع شدن تابش، دوباره به حالت اولیه برمی‌گردد را فتوکرومیک می‌گویند.

البته باید در نظر داشته باشید مثلا در داخل ماشین‌ که شیشه از تابش اشعه ماورای بنفش به عینک شما جلوگیری می‌کند، این لنزها تغییر رنگ نخواهند داد. این لنزها می‌توانند شیشه‌ای یا پلاستیکی باشند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب شیشه فتوکرومیک عینک چیست؟

عدسی عینک آفتابی از نوع «پلاریزه»

روش کار عدسی پلاریزه عینک آفتابی این طوری است که، تابش‌های افقی نور خورشید را در پشت شیشه‌های عینک مسدود می‌کند و فقط به تابش‌های عمودی نور اجازه می‌دهد تا وارد چشم شود. یعنی نور فقط در یک زاویه حرکت می‌کند.

آیا عینک آفتابی عدسی دارد

این کاری است که عینک پلاریزه به نفع چشم انجام می‌دهد و به این ترتیب از مقدار نور ورودی به چشم تا حد زیادی می‌کاهد و تابش‌های خیره‌کننده را از بین می‌برد.

لنزهای پلاریزه عینک دودی، تشعشع نور را از سطوحی مثل آب را می‎گیرند. بنابراین برای انواع ورزش‌ها و رانندگی بسیار مناسب هستند. اما به­‌طور مثال ممکن است دیدن صفحه نمایش کریستال مایع روی داشبور ماشین‌تان را مشکل کنند.

بیشتر بخوانید: عینک پلاریزه : ۳ روش تشخیص که خوب است بدانید

لنزهای «پلاستیک شاخص بالا» عینک آفتابی

عدسی­‌های عینک آفتابی از جنس پلاستیک شاخص بالا برای کسانی مناسب است که چشم‌های ضعیف با نمره بالا دارند. یعنی وقتی می‌خواهید عینک دودی خود را طبی کنید، سراغ این لنز بروید. به این خاطر که نازک و سبک هستند. و لازم نیست از عینک با ضخامت زیاد استفاده کنید.

این لنزها، مشکلات انکسار نور عدسی‌های معمولی را ندارند‌ این امر باعث می شود که فرد، هیچ اختلالی در بینایی نداشته باشد. مخصوصا برای افراد نزدیک‌بین، لنزهای با شاخص کیفی بالا بسیار نازک‌تر از لنزهای معمولی است.

معرفی انواع مختلف پوشش عدسی عینک

پوشش‌های عدسی‌های عینک آفتابی هم تقریبا به اندازه تنوع خود عدسی‌ها است. در زیر چند نمونه از پوشش‌های لنز را برایتان معرفی کرده‌ایم.

پوشش «آنتی رفلکس» عدسی عینک

پوشش آنتی رفلکس که در برخی موارد با عنوان پوشش AR هم شناخته می‌شود، یک فیلتر مفید برای بالا بردن کیفیت دید عدسی عینک آفتابی است. این پوشش می‌تواند تشعشع، بازتاب نور و هاله‌ی نور چراغ را فیلتر و دید بهتری برایتان ایجاد کند.

این ویژگی بیشتر برای کسانی مناسب است که مدت زمان زیادی را با کامپیوتر یا چراغ کار می‌کنند و انعکاس نور باعث از بین رفتن کیفیت دید آنها می‌شود.

عینک‌های ساخته شده با این پوشش به طور ویژه برای رانندگی و برای کسانی مناسب هستند که در طول شب کار می‌کنند.

پوشش «ضدخش» عدسی عینک

آیا عینک آفتابی عدسی دارد

امروزه بیشتر عدسی­‌ها این پوشش را دارند. پوشش ضد خش یک لایه اضافی است که از خراشیدگی و سایش سطح عدسی جلوگیری می‌کند. اما توجه داشته باشید که هیچ لنزی به طور کامل و ۱۰۰ درصد در برابر خط و خش مقاوم نیست.

پوشش «ضد اشعه ماورای بنفش»

این پوشش به طور کامل مانع از ورود نور فرابنفش به داخل چشم می‌شود. دلیل اصلی استفاده از عینک آفتابی، مسدود کردن اشعه‌های UV است. زیرا قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش می‌تواند مشکلات متعددی برای فرد به وجود بیاورد و در سنین بالا احتمال بروز دژنراسیون ماکولا و همچنین آب مروارید را افزایش دهد.

پوشش «رنگی» عدسی عینک آفتابی

آیا عینک آفتابی عدسی دارد

پوشش رنگی در برخی مدل‌های خاص از انواع لنز عینک به کار گرفته می‌شود و هدف آن بهبود کنتراست و در نتیجه بهبود کیفیت دید فرد است. در برخی موارد، به ویژه در ورزشکاران و کوهنوردان که با برف و یخ بمواجه هستند، پوشش‌های رنگی می‌توانند کیفیت دید مناسبی به آنها بدهند و از بروز مشکل برای چشم جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: عینک آفتابی شیشه زرد چه مشخصاتی دارد؟

پوشش «بلوکات» یا پوشش «بلو کنترل»

این پوشش به طور ویژه برای جلوگیری از ورود نور آبی به داخل چشم طراحی شده است.

افرادی که در طول روز بیش از حد در معرض نور خورشید هستند یا مدت زمان طولانی با کامپیوتر و گوشی همراه کار می‌کنند، تحت تأثیر نور آبی قرار می‌گیرند که بسیار خطرناک است. این در حالی است که عدسی بلوکات از ورود نور آبی به چشم جلوگیری می‌کند و صدمات احتمالی آنها را کنترل می‌کند.

سوالات رایج در مورد اینکه آیا عینک آفتابی عدسی دارد

پلاریزه نوعی عدسی برای عینک آفتابی است؟

بله. عدسی پلاریزه تابش‌های افقی نور خورشید را در پشت شیشه‌های عینک مسدود می‌کند و فقط به تابش‌های عمودی نور اجازه می‌دهد تا وارد چشم شود. با این کار از شدت نور کم می‌کند و در نتیجه تصاویر واضح‌تر دیده خواهند شد.

عدسی فتوکرومیک به چه دردی می‌خورد؟

عدسی فتوکرومیک با توجه به میزان نور موجود در محیط، تغییر رنگ می‌دهد و عینک طبی را به یک نوع عینک دودی تبدیل می‌کند.

برای کودکان کدام عدسی عینک آفتابی مناسب‌تر است؟

عدسی‌های پلی‌کربناتی یا تریوکس از همه بهتر هستند. چون استحکام بالایی دارند و تحت عنوان عدسی نشکن در بازار عرضه می‌شوند.

پوشش ضد خش واقعا از خراش برداشتن شیشه عینک جلوگیری می‌کند؟

هیچ لنزی به طور کامل و ۱۰۰ درصد در برابر خط و خش مقاوم نیست. اما پوشش ضد خش یک لایه اضافی است که از خراشیدگی و سایش سطح عدسی جلوگیری می‌کند. حالا نه 100 درصد اما قطعا موثر است.

منبع: olympiceyewear

کامنت بگذارید