خانه اخبار عینک آفتابی ارزان چه ضررهایی دارد و چه بلایی سر چشم ها می آورد؟

عینک آفتابی ارزان چه ضررهایی دارد و چه بلایی سر چشم ها می آورد؟

نویسنده فروغ بیداری
آیا عینک آفتابی ضرر دارد

آیا عینک آفتابی ضرر دارد ؟

آیا عینک آفتابی ضرر دارد از سوالاتی است که حتما باید قبل از خرید از خودتان بپرسید. چرا؟ برای اینکه سراغ عینک‌های ارزان با قیمت‌های پایین نروید و چشم‌های نازنین خود را در معرض انواع بیماری‌های چشم و سرطان قرار ندهید.

داستان چیست؟ داستان این است که عینک آفتابی ارزان‌قیمت، نه تنها برای چشم‌ها مفید نیست، بلکه به آنها آسیب‌های جدی هم وارد می‌کند. حالا در ادامه به طور مفصل برایتان توضیح داده‌ایم که چرا و چگونه عینک آفتابی نامناسب می‌تواند ضرر داشته باشد.

لزوم استفاده از عینک آفتابی

به گفته‌ی کارشناسان و متخصصان چشم، همه افراد از کوچک و بزرگ باید زیر نور مستقیم خورشید از عینک آفتابی استفاده کنند. البته نه هر عینکی، بلکه مدل‌هایی که عدسی‌های آنها توان مسدود کردن همه‌ی اشعه‌های فرابنفش را داشته باشند.

منظور از همه‌ی پرتوها یعنی که ۱۰۰ درصد از چشم در برابر هر دو نوع اشعه‌های UV یعنی UVA و UVB محافظت کنند. این مدل‌ عینک‌های دودی اغلب با برچسب UV 400 مشخص می‌شوند و توان مسدود کردن طول‌موج‌های بالاتر از ۴۰۰ نانومتری را دارند.

وقتی نور آفتاب در بیرون از خانه خیلی شدید است، اغلب مردم سعی می‌کنند چشم‌های خود را جمع کنند و در نتیجه، مردمک چشم تنگ می‌شود. به اندازه‌ای که شاید به یک نقطه‌ای با قطر نیم‌میلی‌متر تبدیل شود. این تنگ شدن به این خاطر است که از ورود نور شدید به چشم پیشگیری شود.

اما وقتی عینک آفتابی استفاده کنید، مردمک چشم‌ها راحت‌تر هستند، فراخ می‌شوند و همانند وقتی عمل می‌کنند که در یک اتاق تاریک‌تر (نسبت به روشنایی بیرون) قرار دارند.

بنابراین، اگر عینک آفتابی مورداستفاده‌ی شما توانایی مسدود کردن اشعه‌های UV را نداشته باشد، در واقع انگار چشم‌ها را گول می‌زند و این امر برای سلامت چشم مضر است.

ضرر عینک دودی
عینک آفتابی باید 100 درصد ضد UV باشد.

وقتی عینک ضد یو وی نیست، اما شیشه‌هایش دودی است، مردمک‌های چشم به خیال اینکه نور زیاد نیست، جمع و تنگ نمی‌شوند. در نتیجه نور شدید آفتاب با تمامی اشعه‌های UVA و UVB وارد چشم‌ها می‌شود و باعث ایجاد خطرات متعدد برای این عضور از بدن خواهد شد.

اینجاست که در پاسخ به این سوال که آیا عینک آفتابی ضرر دارد ، می‌توانیم بگوییم، بله! اگر شما عینک ارزان که ضد UV نیست بخرید و استفاده کنید، برای چشم‌هایتان مضر و حتی گاهی خطرناک است.

عینک آفتابی زنانه یا مردانه وقتی فقط شیشه‌های تیره و رنگی دارد و توان مسدود کردن پرتوهای فرابنفش از عهده‌اش خارج است، باعث می‌شود مردمک چشم شما زیر نور خورشید تا قطر 5 الی 6 میلی‌متری گشاد شود. این یعنی چه؟ یعنی به جای اینکه زیر نور خورشید نیم میلی‌متر باشد تا از ورود نور جلوگیری کند، اینقدر گشاد است که همه‌نور را می‌بلعد. این نورها هم حاوی پرتوهای UVA و UVB هستند که مشکلاتی همانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، برف‌کوری (آفتاب‌سوختگی قرنیه)، پینگوکولا و آسیب دایمی شبکیه را پدید می‌آورند.

بیشتر بخوانید: برف‌کوری چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

کدام مدل عینک آفتابی ضرر ندارد ؟

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که برای پیشگیری از همه‌ی مشکلاتی که در بالا گفتیم باید عینک آفتابی بخرید که حتما ضد UV باشد.

اما این به این معنی نیست که حتما باید عینک گران‌قیمت بخرید. مثلا عینک‌هایی که علاوه بر ضد یو وی بودن، پلاریزه یا مثلا عدسی آنها از جنس پلی‌کربنات است گزینه‌های خوبی برای خرید به‌شمار می‌روند.

بدون شک برای خرید عینکی که واقعا بتوانید به مشخصات آن اطمینان کنید، باید به فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی برندهای مشهور سر بزنید. لوناتو این اطمینان را به شما می‌دهد که تمامی محصولاتش ضد UV هستند و به طور کامل از چشم‌های شما در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت می‌کنند.

یک عینک آفتابی استاندارد در بازار حداقل بالای ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و در برخی برندها ممکن است به چندین میلیون تومان هم برسد.

آیا عینک آفتابی ضرر دارد

فرضیه‌ای بر مضر بودن عینک آفتابی

یک فرضیه‌ای در سال 2007 میلادی مطرح شد که برخی کارشناسان مدعی بودند عینک آفتابی می‌تواند برای انسان خطر سرطان پوست را به دنبال داشته باشد.

حالا توجیه آنها بر این فرضیه چه بود؟ اینکه می‌گفتند وقتی فرد عینک افتابی به چشم می‌زند، از ورود اشعه‌های فرابنفش پیشگیری می‌کند. این امر سبب می‌شود تا بدن به غلط تصور کند که در معرض میزان بسیار کمی از پرتوهای مضر قرار دارد. در نتیجه اقدامات لازم برای مبارزه با این اشعه‌ها را انجام نمی‌دهد.

محققان این مطالعه بر این باور بودند که بهتر است عینک دودی را با شیشه‌های شفاف بسازند تا از چشم‌ها در برابر اشعه‌های UV محافظت شود اما در عین حال، بدن هم گول نخورد و سیستم طبیعی دفاعی خود را ادامه دهد.

این در حالیست که تقریبا بیشتر پزشکان، کارشناسان و متخصصان مخالف این فرضیه هستند و تاکید دارند که همه «باید» برای محافظت از چشم‌هایشان از عینک آفتابی استفاده کنند. یعنی همین عینک‌های آفتابی معمولی با شیشه‌های غیرشفاف!

از دست‌فروشان و فروشگاه‌های نامعتبر عینک آفتابی ارزان نخرید

در سال‌های اخیر عرضه عینک‌های آفتابی غیر استاندارد در کشور رونق پیدا کرده و برخی افراد به خرید این عینک‌های روی آورده‌اند. به این خاطر که قیمت‌های بسیار ارزان دارند. اما غافل از اینکه استفاده از این عینک‌های غیراستاندارد نه تنها از ضررهای اشعه UV جلوگیری نمی‌کنند، بلکه خطرات دیگری را هم به همراه دارند.

شیشه‌های به کار رفته در این عینک‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست و زاویه‌های آنها کاملا غیر استاندارد است.

از بارزترین مضرات استفاده از عینک آفتابی ارزان‌قیمت می‌توان به بروز حساسیت چشمی و زخم قرنیه اشاره کرد.

همان طور که در بالا هم گفتیم، عینک آفتابی غیر استاندارد، زردی سفیدی چشم را می‌گیرد و به دلیل نامرغوب بودن عدسی، آفتاب بیشتری به خود جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: از دست‌فروشان عینک آفتابی ارزان نخرید

منبع: time / express

سوالات رایج در مورد اینکه آیا عینک آفتابی ضرر دارد یا خیر؟

برچسب UV 400 در عینک آفتابی چیست؟

عینک‌هایی که ۱۰۰ درصد از چشم در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند با برچسب UV 400 عرضه می‌شوند. این مدل‌ها توان مسدود کردن طول‌موج‌های بالاتر از ۴۰۰ نانومتری را دارند.

عینک دودی غیراستاندارد چه ضرری برای چشم دارد؟

بارزترین ضررهای استفاده از عینک غیر استاندارد، بروز حساسیت چشمی و زخم قرنیه است. همچنین این عینک‌ها توان مسدود کردن UV را هم ندارند و می‌توانند مشکلاتی همچون برف‌کوری (آفتاب‌سوختگی قرنیه)، پینگوکولا و آسیب دایمی شبکیه را پدید بیاورند.

از کجا بفهمیم عینک آفتابی واقعا ضد یو وی است؟

مطمئن‌ترین و ساده‌ترین روش این است که از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. اما غیر از این، روش‌هایی برای تشخیص عینک اصل از فیک وجود دارد که می‌توانید با کمک آنها در خانه ضد یو وی بودن عینک را تشخیص دهید.
در این مطلب چند روش را برایتان توضیح داده‌ایم: تشخیص عینک آفتابی اصل با کنترل تلویزیون و موبایل

لازم است کودکان هم عینک آفتابی استفاده کنند؟

بله صد در صد لازم است. زیرا کودکان بیشتر زمان خود را در بیرون از خانه و زیر نور خورشید سپری می‌کنند. محققان اعتقاد دارند که ۵۰ درصد از مضراتی که یک شخص می‌تواند از اشعه فرابنفش خورشید در طول زندگی خود دریافت کند، تا سن ۱۸ سالگی روی می‌دهد. بنابراین، قرار داشتن بیش از حد کودکان در معرض این تابش‌های مضر می‌تواند در آینده منجر به بروز بیماری‌های چشمی همچون آب‌مروارید یا دژنراسیون ماکولا شود.

Related Articles

1 کامنت

ناهید 3 تیر 1402 - 23:29

سلام من عینکی هستم و میخوام از دیجی کالا یا جایی دیگه عینک افتابی بخرم آیا باعث ضعیف شدن چشم نمیشه؟ میتونم بزنم؟

پاسخ

کامنت بگذارید