خانه راهنمای خرید و محصولاتلنزهای رنگی آموزش تصویری گذاشتن و برداشتن لنز چشم

آموزش تصویری گذاشتن و برداشتن لنز چشم

نویسنده تیم لوناتو
چجوری لنز را داخل چشم بگذاریم

آموزش تصویری گذاشتن و برداشتن لنز چشم در این نوشته شامل دستوراتی است که استفاده از این محصول را برای شما آسان می‌کند. در این نوشته شما همه نکات حیاتی درباره روش صحیح گذاشتن و برداشتن لنز را فراخواهید گرفت. درضمن در مورد اقدامات قبل از گذاشتن و بعد از برداشتن لنز نیز در این محتوا توضیح داده شده‌است. اما پیش از آن آیا می‌دانید اهمیت یادگیری روش صحیح استفاده از لنز در چیست؟

اهمیت یادگیری روش صحیح استفاده از لنز!

در سال‌های اخیر استفاده از لنزهای طبی و غیرطبی در میان اقشار مختلف جامعه بسیار رایج شده­است. بسیاری از نوجوانان و جوانان، مشتاق استفاده از لنزهای رنگی هستند. دیگر کسانی که راغب به استفاده از لنز هستند، ورزشکارانند. همینطور اشخاصی که نیاز به اصلاح بینایی خود دارند از دیگر کاربران لنز محسوب می‌شوند.  پس به علت آمار بالای استفاده از انواع لنز ضرورت دارد که سطح آگاهی در مورد روش‌های صحیح استفاده و نگهداری از آن ارتقا پیدا کند. ازطرفی چشم عضو بسیار حساسی است. ‌عفونت‌های چشمی ناشی از استفاده غلط از لنز میتواند موجب اختلال در بینایی و یا حتی نابینایی کامل شود.

اقدامات لازم پیش از گذاشتن و برداشتن لنز درون چشم

در طول عمل گذاشتن و برداشتن لنز، آنها با دستان شما در تماس هستند. در نتیجه  هر بار پیش از گذاشتن و یا خارج کردن لنز باید دستهایتان را با دقت با آب و صابون بشویید. مطمئن شوید دستهایتان به هیچ نوع کرم، روغن یا مرطوب کننده­ای آغشته نیست. برای جلوگیری از چسبیدن لنز، پس از شست‌و‌شو، اجازه دهید دستهایتان به خوبی خشک شود. لازم به ذکر است برای خشک کردن دست‌هایتان از هیچ نوع دستمال یا حوله­ای استفاده نکنید چون ممکن است پرز آن به دستهایتان بچسبد.

شستن دست ها با صابون
شستن دست ها با صابون
همچنین بخوانید: آموزش گذاشتن و برداشتن لنز تماسی

طریقۀ صحیح گذاشتن لنز درون چشم!

برای جلوگیری از اشتباه کردن بهتر است عمل گذاشتن لنز را همیشه از یک چشم مشخص آغاز کنید. برای انجام این کار همانطور که قبلاً گفتیم ابتدا دستهایتان را شسته و اجازه بدهید خشک شوند. سپس در جلوی آیینه قرار بگیرید. ابتدا لنز را کف دست قرار داده و چند قطره از محلول لنز مخصوص را روی آن بریزید. سپس با دست دیگر پلک خود را پایین بکشید. دراین هنگام لنز را به آرامی در چشم بلغزانید و چند بار پلک بزنید. پلک زدن باعث می­شود قرنیه چشم به طور کامل دیده شود و از قرار گرفتن درست لنز مطمئن شوید.

گذاشتن لنز در چشم
گذاشتن لنز در چشم

طریقۀ صحیح خارج کردن لنز از چشم!

برای برداشتن لنز از درون چشم باید با تمرکز عمل کنید. برای انجام این کار ابتدا دست‌هایتان را شسته و خشک کنید. حالا جلوی آینه قرار بگیرید. ابتدا پلک را پایین کشیده و چشم را به بالا ببرید. با انگشت اشاره لنز را به سمت سفیدۀ چشم بکشید، سپس همزمان با انگشت اشاره و شصت لنز را از روی چشم بلند کرده و بیرون بکشید.

اقدامات لازم بعد از برداشتن لنز از چشم

بعد از خارج کردن لنز از چشم، آن را شسته و درون محلول مخصوص  قرار دهید. همیشه از محلولی استفاده کنید که پزشک به شما پشنهاد داده است. آب معمولی به هیچ عنوان گزینۀ مناسبی برای تمیز کردن و یا نگهداری لنز نیست. زیرا آب حاوی باکتری‌هایی است که می­توانند باعث عفونت شده و آسیب‌های جدی به چشم وارد کنند.  در ضمن برای مرطوب کردن لنز تحت هیچ شرایطی از بزاق دهانتان استفاده نکنید.

گذاشتن لنز درون محلول
گذاشتن لنز درون محلول

نگهداری از لنز پس از خارج کردن

برای نگهداری لنز حتماً از جعبه­های مخصوص خودشان استفاده کنید. جعبه‌ها را تمیز نگهدارید و آنها را در معرض گرد و غبار قرار ندهید. درب جعبه را بعد از برداشتن و یا گذاشتن لنزها درون آن به سرعت ببندید. به این نکته نیز توجه کنید که جعبه‌ها را باید هر سه ماه یکبار تعویض کنید.

نکات مراقبتی مهم برای کاربران لنز چشم

استفاده از لنز
استفاده از لنز

مد نظر داشتن نکته‌های زیر در استفاده بهتر از لنز چشم به شما کمک می‌کند:

  • به طور یقین چشم‌پزشک مدت زمان قابل استفاده بودن لنز را برای شما تعیین می‌کند. شما باید به این دستور پایبند باشید. در ضمن تاریخ مصرف لنزها روی جعبۀ آنها درج شده‌است. پس بهتراست مدت زمانی که می‌توانید از لنز استفاده کنید را مد نظرداشته باشید و به هیچ عنوان از لنزهای تاریخ مصرف گذشته، استفاده نکنید. این موضوع شامل لنزهایی که به خوبی از آنها مراقبت شده و ظاهری قابل قبول دارند اما تاریخشان به اتمام رسیده نیز صدق می‌کند. 
  • بعضی از انواع لنزهای طبی را می‌توان به مدت هفت روز پیاپی بدون خارج کردن استفاده کرد. اما لنزهای روزانه باید شب برداشته شوند. لنزهای یکبار مصرف روزانه بعداز یکبار استفاده باید دور انداخته شوند.
  • احیاناً اگر زیر لنز کثیف یا غبارآلود شده باشد باعث احساس ناراحتی در چشم می‌شود. قرمزی وسوزش چشم مشکلی است که باید به آن توجه کنید. در این صورت حتماً به پزشک مراجعه کرده و درمورد استفادۀ مجدد از لنز با او مشورت کنید.  
  • برای نوجوانان بهتراست لنزهای یک بار مصرف سفارش بدهند، زیرا نیازی به تمیز کردن ندارند. در ضمن اگر فرزند نوجوان دارید به آنها تذکر بدهید که نباید از لنز دوستانشان استفاده کنند و یا لنزشان را به دوستانشان بدهند.  
  • اگر تمایل دارید همزمان با لنز آرایش داشته کنید، بهتر است که لنز را پیش از شروع آرایش در چشمتان بگذارید.
  • هنگام کار با رایانه مدت زمان طولانی بدون پلک زدن به صفحۀ نمایشگر نگاه می‌کنید. این عمل باعث خشکی چشم می­شود. برای کم کردن احتمال آسیب باید از قانون 20-20-20 استفاده کنید. یعنی بعد از هر 20 دقیقه، 20 ثانیه استراحت کرده و به نقطه ای در 20 متری نگاه کنید.
همچنین بخوانید: طبیعی ترین رنگ لنز کدام است؟

Related Articles

1 کامنت

کیمیا 29 بهمن 1401 - 21:32

سلام با توضیحات عالیتون دیگه راحت لنز رو میزارم

پاسخ

کامنت بگذارید