خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم حساسیت های پاییزی چشم را چگونه در خانه درمان کنیم؟

حساسیت های پاییزی چشم را چگونه در خانه درمان کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
آلرژی چشم

آلرژی چشم

آلرژی چشم از جمله مشکلاتی است که در فصل پاییز و بهار بیشتر از همیشه پدیدار می‌شود. بنابراین لازم است که با روش‌های پیشگیری یا درمان آن در خانه آشنا باشید.

در فصل پاییز هوا خشک است و باد می‌وزد و این عوامل سبب بروز خشکی چشم می‌شود. یکی از نشانه‌های خشکی چشم، جاری شدن اشک از چشم‌هاست. این مشکل در داخل خانه هم ممکن است پدیدار شود. در فصل سرما از سیستم گرمایشی استفاده می‌شود و این وسایل اغلب باعث خشکی چشم می‌شوند.

در فصل پاییز مشکلات چشم بیشتر از دیگر فصل‌هاست. به این خاطر که بادهای این فصل و همچنین فصل زمستان باعث تبخیر شدن رطوبت لایه فوقانی قرنیه می‌شوند. این مساله باعث می‌شود تا غدد اشک بیشتر از حد طبیعی فعالیت کنند تا بتوانند به این واسطه، رطوبت از دست رفته را جبران کنند.

فصل بهار هم برای خیلی از افراد، زیبا و پرطراوت است؛ اما برای عده دیگر فصل شروع خارش چشم و آبریزش بینی است! اگر شما هم در فصل بهار چشم‌هایی قرمز و پف‌کرده باشید، احتمالاً به یکی از آلرژی های چشم دچار هستید!

علائم وجود آلرژی چشم

نشانه‌هایی مانند خارش، اشک ریزش، تاری دید، احساس سوزش، تورم پلک‌ها، حساسیت به نور و قرمزی شدن قسمت سفید چشم به شما هشدار می‌دهد که احتمالاً پای آلرژی‌های چشمی در میان است. آلرژی‌های چشم گاهی اوقات به‌تنهایی اتفاق می‌افتند و گاهی هم با آلرژی‌های پوستی همراه هستند. بهترین راه برای اینکه به وجود این اتفاق آزاردهنده پی ببرید، مراجعه به پزشک متخصص است.

چرا چشم‌ها قرمز می‌شوند؟

بعضی‌اوقات شما به گردوغبار یا موی حیوانات آلرژی دارید و از وجود این آلرژی بی‌اطلاع هستید. هنگامی‌که موی حیوان یا غبار وارد چشم شود، سلول‌های ایمنی چشمتان که «ماست سل»ها (mast cells) نام دارد، ماده‌ای شیمیایی به نام «هیستامین» آزاد می‌کند. هیستامین، واسطه اصلی ایجاد آلرژی است؛ بنابراین با آزاد شدن هیستامین چشم ملتهب می‌شود. درنتیجه چشم دچار خارش، قرمزی و آبریزش خواهد شد.

در هنگام بروز التهاب، چشم‌ها را با دست نمالید!

می‌دانم که این کار سختی است که چشم‌های خود را لمس نکنید، آن‌هم هنگامی‌که به‌شدت می‌خارد و ملتهب شده است؛ اما باید بدانید که این کار فقط اوضاع را بدتر می‌کند. مالیدن چشم باعث می‌شود که ماست سل ها، هیستامین بیشتری آزاد کنند و با افسار گسیختن هیستامین خارش و التهاب چشم شدیدتر می‌شود. به‌جای مالیدن چشم‌ها این کارها را انجام دهید:

  • ابتدا دستان خود را بشویید.
  • اگر از لنز استفاده می‌کنید، آن‌ها را از چشمان خود بیرون بیاورید.
  • آرایش چشم خود را به‌آرامی پاک کنید.
  • از کمپرس آب یخ استفاده کنید تا التهاب چشمتان اندکی بهتر شود.

وقتی طبیعت‌گردی باعث التهاب چشم می‌شود چه کنیم؟

هوا خوب است و چشمان شما هیچ مشکلی ندارد. تصمیم می‌گیرید برای طبیعت‌گردی به بیرون بروید و از هوای آفتابی فصل بهار یا تابستان لذت ببرید. مشکل از زمانی شروع می‌شود که به کنار چمن، درخت و گل بروید. گرده گل به‌محض ورود به چشم شما شیطنت خود را شروع می‌کند! اینجاست که خارش چشم شروع می‌شود و طبیعت‌گردی را به شما تلخ می‌کند. برای جلوگیری از ورود گرده‌ها بهتر است عینک آفتابی به چشم بزنید. زمانی که حس می‌کنید هوای بیرون به ضرر چشمان شما تمام می‌شود، بهتر است در منزل بمانید، پنجره‌ها را ببندید، تهویه مطبوعی در خانه برقرار کنید و فعالیت دلخواهتان را انجام دهید.

در بیرون از خانه عینک آفتابی استفاده کنید

به همین خاطر برای اینکه در فصل سرما از چشم‌ها اشک نیاید توصیه می‌کنیم از عینک‌های محافظ استفاده کنید. در روزهای سرد که باد شدید می‌وزد، حتما عینک آفتابی ضدUV بزنید تا چشم‌ها از آسیب باد و سوز زمستان در امان بمانند.

همچنین بهتر است پیش از خارج شدن از خانه حتما چند قطره اشک مصنوعی در چشم خود بچکانید.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

آلرژی چشم

در خانه دستگاه بخور یا دستگاه تصفیه هوا روشن کنید

از دیگر کارهایی که برای پیشگیری از اشک‌ریزش در فصل پاییز می‌توانید انجام دهید، استفاده از دستگاه بخور (مرطوب‌کننده هوا) است. همچنین توصیه می‌کنیم آب و مایعات بیشتری هم بنوشید.

اگر فعالیت‌ها و شغل شما به گونه‌ای است که زیاد به صفحه‌ی کامپیوتر چشم می‌دوزید، لازم است که به اندازه کافی پلک بزنید و چشم‌ها را باز و بسته کنید. این کار خشکی چشم‌ها را کاهش می‌دهد.

در آخر اگر متوجه شدید خشکی چشم شما بهبود نمی‌یابد سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان لازم را انجام دهد و داروهای موردنیاز را برایتان تجویز کند.

بیشتر بخوانید: درمان حساسیت چشم به روشی ساده

بیماری‌های چشم در فصل پاییز

همچنین بد نیست اشاره کنیم التهابات و عفونت‌های پلک، خارش شدید، سوزش، قرمزی و تورم از جمله اختلالات چشمی هستند که در فصل پاییز  پدید می آیند. افزایش ریزگردها و تغییرات آب و هوایی نیز منجر به ایجاد حساسیت‌های چشمی در فصل پاییز می‌شود.

به طور کلی در فصل پاییز آلرژی چشم زیاد می‌شود که پزشکان این حساسیت را به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌کنند:

  • بیماری‌های پرده سطحی چشم
  • بیماری‌های قرنیه

هر دو مشکل از آب و هوا، ریزگردهای نباتی و گیاهی، آلودگی‌ها، وزش باد، فعال شدن و هجوم حشرات و پشه‌ها پدید می‌آیند.

آلرژی چشم

پیشگیری از حساسیت چشم

  • اگر حیوان خانگی دارید تا حد امکان به آنها دست نزنید، یا اگر نمی‌توانید جلوی احساسات خود را بگیرید بهتر است بلافاصله دست‌های خود را بشویید.
  • در بیرون از خانه حتما عینک آفتابی به چشم داشته باشید.
  • سعی کنید زمانی که میزان گرده گیاهان در هوا افزایش می‌یابد، پنجره‌ها را محکم ببندید و سیستم تهویه هوا را روشن کنید.
  • به طور کلی باید سعی کنید از عوامل حساسیت‌زا دوری کنید.
  • محیط خانه، میز کار و وسایل خود را همیشه تمیز و بدون گرد و خاک نگه دارید. همچنین با استفاده از بخور یا دستگاه بخارساز فضایی که در آن حضور دارید را مرطوب نگه دارید.
  • از بالش و ملحفه‌ ضد حساسیت استفاده کنید.
  • هنگام بروز التهاب، چشم‌ها را با دست نمالید.

روش‌های درمان آلرژی چشم

در سومین فصل از سال همچنین شاهد بروز اختلالات پلکی هستیم که ممکن است با عفونت لبه پلک یا ایجاد پوسته در سطح آن ایجاد شود که با خارش شدید، سوزش، قرمزی و تورم همراه است.

در صورت پدیدار شدن حساسیت‌های سطحی، بهترین اقدام، شست‌وشوی پلک با آب خنک و پاکیزه، استفاده از شامپوهای مخصوص شست‌وشوی چشم یا شامپو بچه است.

همچنین گرم نگه داشتن لبه پلک با حوله گرم و استفاده از قطره اشک مصنوعی می‌تواند باعث کاهش التهابات و عفونت‌های پلک شود.

نکته: باید توجه داشته باشید که حساسیت‌های چشم در موارد اورژانسی هر دو پلک را درگیر و حرکات چشم را مختل می‌کند. همچنین ممکن است منجر به کاهش بینایی هم بشود. در چنین شرایطی حتما باید فوری به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیماری‌های سطح چشم هم ممکن است با قرمزی پرده کنار قرنیه ایجاد و با علایمی نظیر اشک‌ریزش و ایجاد لکه‌های سفید بر سطح قرنیه پدیدار شوند.

توجه داشته باشید که بیماری‌های سطح چشم در صورت درمان نشدن ممکن است به التهاب داخلی تبدیل شوند.

در فصل پاییز باید مراقب حشرات باشید زیرا ممکن است به چشم هجوم بیاوردند و در آن تخم‌گذاری کنند. این مشکل با پدید آمدن کرم‌های بسیار ریزی در سطح پلک و با علایمی همچون خارش و سوزش خود را نشان می‌دهد.

برخی از نشانه‌های حساسیت چشمی را می‌توان با مصرف داروهای غیر تجویزی کنترل کرد. بعضی از این داروها عبارتند از:

  • اشک مصنوعی
  • برخی از آنتی‌هیستامین‌های خوراکی
  • قطره‌ های چشمی

آنتی‌هیستامین‌ها و ضد احتقان به‌صورت قرص و کپسول وجود دارند که می‌توانند به کنترل علائم آلرژی چشم شما کمک کنند. ممکن است این داروها باعث خواب‌آلودگی، سرگیجه یا خشکی چشم شما شود. اگر به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستید، این داروها را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

دردسر حیوانات خانگی را جدی بگیرید

اگر شما به کرک و موی حیوانات خانگی حساسیت دارید، آن‌ها را خارج از خانه نگهداری کنید. اجازه ندهید آن‌ها به داخل خانه بیایند و به وسایل شخصی و لباس‌هایتان نزدیک شوند. اگر علاقه‌مندید که با حیوانات خانگی خود بازی کنید، بعد از لمس آن‌ها لباس‌های خود را عوض کنید و دست‌هایتان را بشورید تا کرک بدن آن‌ها وارد چشم شما نشود.

خانه‌تکانی کنید

اگر گردوغبار و وجود حشرات موذی برای شما ایجاد حساسیت می‌کنند، برای زدودن آن‌ها اقدام کنید. برای کنه زدایی و پاک کردن منزل از هرگونه جانور موذی، لازم است برنامه‌ای بچینید. پارچه‌های تخت خواب و روبالشی خود را در ماشین لباسشویی بیندازید، ملافه را با آب داغ بشویید و سعی کنید سطح رطوبت در خانه را بین ۳۰٪ و ۵۰٪ نگه‌دارید. کف منزل را نیز با دستمال مرطوب و مواد شوینده تمیز کنید. ضدعفونی حمام، آشپزخانه و زیرزمین را از یاد نبرید.

به پزشک مراجعه کنید

هنگامی‌که آلرژی به سراغتان آمد، به چشم‌پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است راه‌های مختلفی برای درمان مشکل شما پیشنهاد کند. ممکن است به شما پیشنهاد کند که چندین آزمایش و عکس‌برداری انجام دهید تا سطح ایمنی بدن شما را بسنجد. اگر به آلرژی شدید دچار شده باشید باید ماه‌ها صبر کنید تا بهبود بیابید. البته با راهنمایی و تجویز پزشک سریعاً آلرژی شما درمان خواهد شد.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت

سوالات رایج در مورد آلرژی چشم

آلرژی چشم چیست؟

حساسیت‌های چشمی شامل قرمزی، خارش و اشک‌ریزش‌های ناخواسته و آزاردهنده است که در فصولی همچون بهار و پاییز بیشتر خود را نشان می‌دهند.

چه عواملی باعث ایجاد حساسیت چشم می‌شوند؟

بسیاری از مواد بی‌ضرر در طبیعت یا محل زندگی انسان‌ها می‌توانند عامل ایجاد حساسیت در بدن آنها شوند. اما رایج‌ترین عوامل ایجاد کننده آلرژی چشم در انسان، گرده گیاهان و درختان، گرد و غبار و موی حیوانات است.

آیا اشک مصنوعی هم می‌تواند حساسیت‌زا باشد؟

حساسیت ممکن است در نتیجه استفاده از وسایل آرایشی یا حتی قطره‌های چشم و اشک‌های مصنوعی هم ایجاد شود. برخی از قطره‌های چشمی که مخصوص خشکی چشم هستند، مواد نگهدارنده در خود دارند. از این رو در افرادی که بدن حساسی دارند می‌توانند مشکلاتی به وجود بیاورند.

برگ‌های پاییزی چگونه به چشم آسیب می‌رسانند؟

هنگامی که شاخه گیاه به چشم برخورد کند، امکان ورود باکتری‌ها و قارچ‌ها به قرنیه زیاد می‌شود و در این شرایط ممکن است چشم دچار التهاب دردناک و عفونت قرنیه شود که آن را کراتیت یا زخم عفونی قرنیه می‌نامند.

منبع: webmd

Related Articles

کامنت بگذارید