خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم وقتی «نور»ها به جنگ «چشم»ها می‌روند

وقتی «نور»ها به جنگ «چشم»ها می‌روند

نویسنده تیم لوناتو
آسیب چشمی ناشی از نور

آسیب چشمی ناشی از نور

آسیب چشمی ناشی از نور خورشید، نور لامپ، نور وسایل الکترونیکی و منابع دیگر با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور مثال، آسیب‌های چشمی ناشی از نور خورشید به‌واسطه‌ی اشعه ماوراء بنفش ایجاد می‌شوند. پرتوهای UV موجب کاهش بینایی ناشی از این اشعه در اثر صدمه به شبکیه چشم ایجاد می‌شود. بنابراین استفاده از عینک آفتابی در بزرگسالان و کودکان باید جدی گرفته شود.

مشکلات چشم و بینایی ناشی از نور خورشید

گفتیم که اشعه ماوراء بنفش موجب ایجاد آسیب در چشم می‌شود. بنابراین، استفاده از عینک‌های آفتابی که جاذب اشعه ماورای بنفش (400UV) خورشید باشد در تمامی سنین ضرورت دارد.

جهت حفظ سلامت چشم استفاده از عینک آفتابی استاندارد، همراه با کلاه نقاب‌دار در هنگام کار کردن و یا فعالیت در آفتاب به ویژه در کودکانی که در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند ضروریست.

نور خورشید دارای اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز است. اشعه مادون قرمز توسط عدسی چشم جذب می‌شود و ضرری به چشم نمی‌رساند اما اشعه ماورای بنفش می‌تواند باعث صدمه به چشم شود.

اشعه ماورای بنفش دارای سه طول موج A،B و c است که تنها اشعه طول موج B است که می‌تواند در طولانی مدت باعث آب مروارید و صدمه به مرکز بینایی شبکیه (لکه زرد) شود که نتیجه آن کاهش بینایی است.

  • آب مروارید (کاتاراکت) چیست؟

آسیب چشمی ناشی از نور خورشید در کودکان

اشعه ماورای بنفش صدمات بیشتری به چشم کودکان نسبت به بزرگسالان می‌رساند.

در بزرگسالان عدسی چشم میزان قابل توجهی از این اشعه را جذب می‌کند اما در کودکان چون عدسی شفاف است، به‌ راحتی اشعه ماورای بنفش (UV) از آن عبور می‌کند و لکه زرد شبکیه در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد.

آسیب چشمی ناشی از نور

نکات لازم در انتخاب عینک آفتابی و طبی برای محافظت از چشم

شیشه‌های عینک بایستی حداقل 89 تا 100درصد اشعه ماورای بنفش را جذب کنند و بهترین عینک 400UV است که تمام اشعه‌های ماورای بنفش را جذب می‌کند.

قاب عینک باید به اندازه‌ای ‌باشد که اشعه ‌های خورشید از اطراف کمتر وارد چشم شود. شیشه عینک‌های طبی مقداری از اشعه ماورای بنفش را جذب می‌کند اما اگر همین شیشه‌ها از نوع فتوکرومیک انتخاب شوند تمام اشعه‌های مضر را جذب می‌کنند.

بهترین عینک آفتابی، عینکی است که کمترین احتمال شکستن را داشته باشد و بهترین دید و کمترین خستگی را برای چشم ایجاد کند.

در ضمن لازم نیست که گران باشد، عینک‌های 400UV استاندارد ارزان ‌قیمت نیز همان کارایی عینک‌های گران‌ را دارد.

عینک‌ها را باید از عینک‌فروشی‌های معتبر با پروانه کار تهیه و حتی‌المقدور از خرید از دست‌فروش‌ها خودداری کرد.

علائم صدمات شدید نور خورشید به چشم

نشانه‌های آسیب ناشی از نور خورشید شامل سوزش چشم، خشکی و تورم پلک‌ها، آب مروارید و صدمه به مرکز بینایی شبکیه (لکه زرد) که باعث کاهش دید می‌شود، است.

آسیب چشمی ناشی از نور آبی

آسیب چشمی ناشی از نور

نور آبی که از نمایشگر دستگاه های مختلف ساطع می شود، عاملی کلیدی در خستگی و افزایش فشار در چشم هاست.

چشم های ما به سه رنگ قرمز، سبز و آبی حساس هستند. هر رنگ توسط سلول های مخصوصی در پشت چشم که به نام گیرنده های مخروطی شناخته می شوند، دریافت می شوند. در میان این سه رنگ، آبی کوتاه‌ترین طول موج را دارد که به معنای انرژی بیشتر آن است.

از نظر تئوری، این نور پر انرژی پتانسیل ایجاد آسیب در برخی بافت های چشم را دارد. خستگی چشم ناشی از نور آبی مصنوعی، عوارض جدی ای در قسمت یادگیری مغز و راندمان کاری شخص دارد. از جمله علائم بیماری خستگی چشم مرتبط با نمایشگرهای دیجیتال به تاری دید، مشکل در تمرکز، خشکی چشم، سردرد ، درد کمر و گردن درد می‌توان اشاره کرد.

ارتباط فشار چشم دیجیتال با نور آبی

فشار چشم دیجیتال احتمالا بیشتر از آنکه با نور آبی مرتبط باشد، با قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نمایشگرهای گوشی هوشمند یا تبلت ارتباط دارد.

زمانی که از این قبیل دستگاه ها استفاده می کنیم، پلک زدن را فراموش می کنیم، در شرایطی که تقریبا 15 تا 20 بار در دقیقه باید این کار انجام دهیم.

خیره شدن طولانی مدت به نمایشگرها می تواند در نهایت موجب خشکی چشم شود که به احساس زبری در چشم ها منجر می شود. جدا از پلک نزدن، خیره شدن طولانی مدت به یک نمایشگر موجب خستگی عضلات چشم می شود. خستگی عضله چشم دشواری در تمرکز، سردرد، و تاری دید را به همراه دارد.

برای مقابله با خشکی چشم دیجیتال، پلک زدن را فراموش نکنید. پلک زدن به احیای پوشش اشک طبیعی چشم ها کمک می کند که از خشکی و ناراحتی پیشگیری می کند. استفاده از قطره های چشمی نیز می تواند شرایطی مشابه را ایجاد کند. همچنین، باید فاصله مناسب بین نمایشگر و چشم خود را حفظ کنید.

حساسیت چشم به نور

حساسیت به نور شرایطی است که در آن چراغ‌های روشن باعث ناراحتی چشمان شما می‌شوند. نام دیگر این شرایط فتوفوبیا است. فتوفوبیا یک علامت شایع همراه با چندین بیماری مختلف است و از تحریکات جزئی تا موارد اضطراری و حاد پزشکی را شامل می‌شود.

موارد خفیف باعث می‌شود که در اتاق روشن و یا در خارج از خانه و به هنگام تابش نور خورشید چشم‌های خود را لوچ کنید. در موارد شدیدتر، هنگامی که چشم‌های فرد در معرض تقریبا هر نوع نوری قرار می‌گیرد این حالت باعث درد قابل توجهی در چشمان می‌شود. گاهی ممکن است که حساسیت‌های چشم به نور بخودی خود برطرف شود اما بهتر است برای شناسایی علت دقیق آن به پزشک مراجعه کنید. شناسایی و درمان علت اصلی حساسیت چشم به نور می‌تواند به تسکین علائم آن کمک کند.

آسیب چشمی ناشی از نور

سوالات رایج در مورد آسیب چشمی ناشی از نور

حساسیت به نور چیست و چه علایمی دارد؟

فتوفوبیا (حساسیت به نور) می‌تواند منجر به حساسیت به طیف وسیعی از منابع مختلف نور شود بطوری که ممکن است یک نوع نور خاص، برخی از آنها و یا حتی همه انواع مختلف نور برای شما مشکل ایجاد کنند. این منابع نوری می‌توانند شامل نور خورشید، نور لامپ، نور موبایل یا .... باشد. نشانه‌های آن شامل چشم درد شدید به هنگام مشاهده نور، نیاز شدید به بستن چشم‌ها، سردرد و تاری دید است.

آسیب چشمی ناشی از نور خورشید چیست؟

شبکیه چشم آسیب می‌بیند و فرد دچار کاهش دید می‌شود. همچنین، اگر به خوبی از چشم های خود در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت نکنید، خطر ابتلا به سرطان پوست در اطراف چشم ها نیز افزایش می یابد.

آیا «خیرگی» می‌تواند نشانه آسیب چشم از نور باشد؟

بله خیرگی چشم مهمترین عارضه ناشی از زیاد بودن نور است. این حالت در اثر برخورد مستقیم نور به چشم یا انعکاس تابش نور از سطوح شفاف به چشم بوجود می‌آید.

چگونه از صدمات نور آبی به چشم پیشگیری کنیم؟

پژوهشگران، برای پیشگیری از این مشکل، راه‌هایی مانند استفاده از عینک آفتابی، نصب فیلترهای نور آبی روی تلفن همراه و نگاه نکردن به تلفن همراه و تبلت در تاریکی پیشنهاد می‌کنند.

Related Articles

کامنت بگذارید