خانه چگونه در محل کار از چشمان خود مراقبت کنیم؟ راهنمای حفاظت از چشم برای پشت میز نشین‌ها

چگونه در محل کار از چشمان خود مراقبت کنیم؟ راهنمای حفاظت از چشم برای پشت میز نشین‌ها

نویسنده تیم نویسندگان
مراقبت از چشم در شرکت

افراد در محیط‌های اداری و کاری خود با رایانه و تلفن هوشمند سروکار دارند. درواقع این تجهیزات جز ابزار کار همه به حساب می‌آید. به دلیل انتشار پرتوهای مضر از این لوازم الکترونیکی، لازم است تا مراقبت از چشم در شرکت را به نحو احسن انجام دهید. این امر می‌تواند ایجاد آسیب‌های و مشکلات چشمی را کاهش دهد.

افرادی که به طور مدام از محیط‌های کاری خود استفاده می‌کنند ممکن است دچار تاری دید، سردرد، درد گردن و شانه، ایجاد هاله‌ای در چشم و نقاط کور و شناور شوند. این مشکلات در اثر خستگی چشم ایجاد می‌شود.

 در بیشتر مواقع با انجام راهکارهای ساده، می‌توانید مراقبت از چشم در محل کار را به راحتی انجام دهید و از دچار شدن به سندروم چشم رایانه‌ای جلوگیری کنید. به منظور یادگیری راهکارهای پیشگیری از خستگی چشم در شرکت یا محیط کار در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مراقبت از چشم در شرکت

مشکلات استفاده بیش از حد از کامپیوتر در محیط‌های اداری

بسیاری از مشکلات چشمی که برای افراد در اداره یا محیط کار ایجاد می‌شود به دلیل استفاده بیش از حد از کامپیوتر است. این تجهیزات در کنار مزایایی که دارند، در صورت رعایت نکردن نکات حفاظتی و مراقبت از چشم در محل کار، به شدت آسیب‌زا هستند. برخی از مشکلات رایج چشم در محیط کار به صورت زیر عنوان می‌شود.

  • خستگی چشم
  • تاری دید
  • ایجاد خشکی چشم
  • درد در گردن، شانه و پشت
  • ایجاد سردرد
  • فوکوس کردن از راه دور
  • ایجاد هاله‌های نور در اطراف چشم
  • به وجود آمدن نقاط کور
  • سوزش در چشم‌ها
  • ایجاد قرمزی و خارش چشم

این مشکلات در محل کار و یا هر جای دیگری که از کامپیوترهای شخصی خود در ساعت‌های طولانی استفاده کنید ایجاد می‌شود. برای محافظت از چشم در برابر این مشکلات راهکارهای متنوعی پیشنهاد می‌شود. این راهکارها می‌تواند مراقبت از چشم در محل کار را انجام دهد.

مراقبت از چشم در شرکت
مراقبت از چشم در شرکت

نکات لازم برای پیشگیری از خستگی چشم در زمان استفاده از کامپیوتر

  • زمانی که در محیط‌های اداری مجبور به استفاده طولانی مدت از کامپیوتر خود هستید، صفحه مورد نظر را حدود ۲۰ تا ۲۶ اینچ از چشم خود و کمی پایین‌تر از آن نگه دارید.
  • روشنایی صفحه کامپیوتر یا موبایل خود را کاهش دهید. در این صورت از بازتاب نور شدید به چشم شما جلوگیری می‌شود.
  • استفاده از فیلترهای خنثی‌کننده نور مضر روی صفحه کامپیوتر، محافظت از چشم شما را در محیط کار ایجاد می‌کند.
  • استفاده از صندلی‌های قابل تنظیم تا حدود زیادی به شما کمک می‌کند تا خود را در ارتفاع مناسبی از صفحه قرار دهید.
  • از صفحه نمایشی استفاده کنید که قابلیت چرخش به طرفین و بالا و پایین را داشته باشد. همچنین صفحه‌کلید مناسب و قابل تنظیم نیز در پیشگیری از خستگی چشم تاثیر به سزایی دارد.
  • در هر بیست دقیقه استفاده از رایانه شخصی، به چشم خود بیست ثانیه استراحت دهید. از ورزش‌های مناسب چشمی برای این منظور در محیط کار استفاده کنید. کافی است تا چشم‌های خود را در جهت‌های متفاوت از چپ به راست و از بالا به پایین بچرخانید. این نرم‌ش‌های چشمی تاثیر به سزایی در محافظت از چشم دارند. همچنین به اشیا بسیار دور خیره شوید تا تعادل چشمی شما برقرار شود.
  • در صورتی که کار تایپ را در اداره انجام می‌دهید از فونت‌های با اندازه بزرگ برای این منظور استفاده کنید. این امر از ایجاد فشار بیشتر به چشم‌ها می‌کاهد.
  • استفاده از عینک‌های آنتی‌رفلکس تا حدود ۹۹ درصد می‌تواند نورهای مضری که از صفحه نمایشگر شما بازتاب داده می‌شود را خنثی کند. بنابراین استفاده از این نوع عینک‌ها محافظت از چشم را در محیط کار انجام می‌دهد.
  • در صورتی که مشکلات چشمی شما بسیار شدید است در اسرع وقت پزشک خود را در جریان قرار دهید.

این نکات تا حدود زیادی از چشم شما در برابر اشعه‌های موجود در صفحه نمایشگر محافظت می‌کند. برای این منظور کافی است تا نکات ذکرشده را جدی بگیرید.

راهکارهای مفید برای محافظت از چشم در محیط کار

محیط بیرون و کار به دلیل رفت و آمدهای بسیار زیاد یکی از آلوده‌ترین محیط‌ها عنوان می‌شود. زمانی که با کامپیوتر شخصی خود به کار مشغول هستید، ممکن است هزاران میکروب و ویروس روی دست‌های شما وجود داشته باشد. حال تصور کنید که دست‌های خود را به چشم‌ها و سایر نقاط بدن بمالید. در این صورت به راحتی به انواع بیماری‌های چشم دچار خواهید شد.

همانطور که می‌دانید چشم عضو حساسی در بدن است. به همین دلیل بیشتر از اندام‌های دیگر خود باید مراقب آن باشید. در ادامه این مقاله راهکارهایی را در خصوص مراقبت از چشم در محیط کار برای شما ارائه می‌کنیم.

از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید

دست‌ها به طور مرتب در معرض گرد و غبار و باکتری‌ها قرار دارند. در صورتی که دست‌های خود را نشویید و از آنها برای مالیدن چشم‌های خود استفاده کنید امکان وارد کردن میکروب را به بدن خود افزایش می‌دهید. همچنین به انواع بیماری‌های عفونی چشم مبتلا خواهید شد.

مراقبت از چشم در شرکت

مایعات زیادی در محل کار خود بنوشید

نوشیدن مایعات می‌تواند از خشک شدن چشم‌ها جلوگیری کند. از آنجایی که خشکی چشم یکی از مهمترین مشکلاتی است که ایجاد می‌شود. تا حد امکان این امر را فراموش نکنید.

برای حفظ سلامت چشم از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید

ویتامین‌های E، A، C، بتاکاروتن، لوتئین، امگا ۳، لیکوپن برای حفظ سلامتی چشم بسیار تاثیرگذار هستند. سعی کنید برای بالا بردن مقاومت سیستم چشم خود و تقویت آن رژیم غذایی مناسبی را برای خود ترتیب ببینید.

حفظ سلامت چشم یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در محیط کار خود انجام دهید. از آنجایی که زمان زیادی را صرف کار در ادارات می‌کنید توجه به سلامت چشم از اهمیت بالایی برخوردار است. با رعایت توصیه‌های ذکرشده در این مقاله به راحتی می‌توانید از آسیب‌های چشمی خود جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله دیگر لوناتو با موضوع نکات مراقبت از چشم را مطالعه کنید.

کامنت بگذارید