خانه راهنمای خرید و محصولات چگونه از لنز خود مراقبت کنیم ؟ راهنمای نگهداری از لنز طبی و لنز رنگی

چگونه از لنز خود مراقبت کنیم ؟ راهنمای نگهداری از لنز طبی و لنز رنگی

نویسنده تیم لوناتو
چگونه از لنز خود مراقبت کنیم

چگونه از لنز خود مراقبت کنیم

چگونه از لنز خود مراقبت کنیم از جمله سوالاتی است که تقریبا همه افرادی که لنز طبی یا رنگی دارند از خود می‌پرسند. ما در این مطلب به شما یاد می‌دهیم چطور این کار را انجام دهید.

اگر سری به قفسه‌های محصولات نگه‌دارنده لنز بزنید با تعداد زیادی محصول گیج کننده رو برو می‌شوید، و شما نمی‌دانید که دقیقاً هرکدام از این محصولات چه کاری انجام می‌دهند و شما برای نگهداری از لنز خود به چه محصولی نیازمندید.

در واقع این محافظت و نگهداری برای لنز نیست بلکه شما دارید از چشمان خود در برابر عفونت‌ها و التهاب جلوگیری می‌کنید.

در مرحله اول باید به این نکته توجه کنید که نباید محلول لنز خود را بدون مشورت فروشنده و یا پزشک خود تعویض کنید زیرا هر محلولی با هر لنزی سازگاری ندارد و ممکن است موجب از بین رفتن لنز شما بشود.

چگونه از لنز خود مراقبت کنیم

اصول کلی نگهداری لنز: تمیز کردن، شستن و ضدعفونی کردن

در پاسخ به این سوال که چگونه از لنز خود مراقبت کنیم می‌گوییم مراحل زیر را نجام دهید:

1- دستان خود را بشویید، تا میکروب از طریق دستانتان وارد چشم‌های شما نشود. از صابون‌های مرطوب کننده استفاده نکنید زیرا به لنز شما آسیب می‌رساند. دستان خود را با یک حوله بدن پرز خشک کنید.

2- لنز را از چشم خود خارج کرده و با محلولی که پزشک یا فروشنده به شما پیشنهاد داده است بشویید، این کار باعث می‌شود مواد آرایشی و سایر مواد چسبیده شده به لنز از روی آن پاک شود. سازمان غذا و داروی آمریکا پیشنهاد می‌کند لنز رنگی یا طبی را در کف دست گرفته چند قطره از محلول را روی آن بچکانید.

3-بار دیگر همین کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید هیچ ماده اضافی روی لنز نچسبیده است. شستن، قسمت مهم محافظت از لنز است.

4-لنز را در جعبه مخصوص یا پک لنز قرار دهید و آن را با محلول ضد عفونی پر کنید، ماده ضدعفونی‌کننده تمامی میکروب‌های روی لنز را از بین می‌برد.

5- تمامی مراحل 2 تا 5 را برای لنز دیگر نیز انجام دهید.

فراتر از تمیزی و ضدعفونی کردن!

در پاسخ به سوال چگونه از لنز خود مراقبت کنیم باید بگوییم که نگهداری فقط به شستن خلاصه نمی‌شود. موارد زیر را هم باید در نظر داشته باشید.

پروتئین : بسته به این که از چه نوع لنزی استفاده می‌کنید و اینکه چشم شما چه میزان پروتئین پس می‌دهد ممکن است دکتر شما محلولی برای تمیز کردن پروتئین از سطح لنز به شما پیشنهاد بدهد.

اگر این پروتئین از سطح لنز پاک نشود ممکن است به لنز بچسبد و موجب ناراحتی هنگام استفاده از لنز شود. و هرچه شما از لنز طولانی‌تر استفاده می‌کنید بیشتر به محلول پاک کننده پروتئین نیازمندید.

بایست از قطره های مخصوص که باعث روان کاری و مرطوب شدن چشم می شود استفاده کنید.

حساسیت چشم و آلرژی : تعداد کمی از افراد به مواد به کار رفته در محلول های لنز حساسیت دارند ، این افراد می توانند با جایگزین کردن محلول خود با محلول هایی که روی آنها برچسب "فاقد مواد نگهدارنده" است این مشکل را بر طرف کنند.

پاسخ به سوالات رایج نگهداری از لنز چشم

چه مدت می‌توان لنز چشم را نگه‌ داشت؟

تا هر زمان که پزشکتان صلاح ببیند، نیازی به تعویض لنزها نخواهید داشت. اگر از لنزهای یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، باید بعد از هر بار استفاده آن‌ها را دور بیندازید؛ حتی اگر حس می‌کنید لنزهایتان تازه و بی‌عیب هستند. بهتر است با لنزها به رختخواب نروید، چون باعث عفونت چشم، شکسته شدن لنز در چشم و… خواهد شد.

چگونه از لنزها باید مراقبت کرد؟

راه‌های بسیاری برای تمیز کردن و نگهداری از لنزها وجود دارد. لنزهای مختلف با توجه و جنسشان، به مراقبت‌های خاص خود نیاز دارند. شما می‌توانید از ضدعفونی‌کننده‌ها، قطره‌های چشمی و تمیزکننده‌های آنزیمی طبق دستور پزشک استفاده کنید. بعضی از محصولات شست‌وشوی چشم و قطره‌های چشمی می‌توانند به لنزها و چشم شما آسیب برسانند؛ پس در استفاده از آنها دقت کنید و از دکتر خود کمک بگیرید.

آیا می‌توان لنز طبی یا رنگی را با آب شست؟

خیر. هرگز لنزهای خود را در معرض جریان آب قرار ندهید. میکروب‌هایی در آب وجود دارند که برای بدن بی‌عیب هستند، اما همین میکروب‌ها زمانی که وارد چشم شوند، عفونت‌هایی جدی را سبب خواهند شد. زمانی که لنزها در چشمتان هستند، دوش نگیرید تا آب وارد چشمان شما نشود. به‌هیچ‌عنوان لنزها را با بزاق دهانتان خیس نکنید و آن‌ها را داخل دهانتان نگذارید.

آیا با لنز می‌توان ورزش کرد؟

بله شما می‌توانید با لنز بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها را انجام دهید. در حین ورزش، افتادن لنزها از چشم تقریباً غیرممکن است؛ پس نگران این موضوع نباشید و با خیال راحت آنها را استفاده کنید. لنزها در ورزش، باعث بهبود بینایی شما نیز خواهد شد.

Related Articles

کامنت بگذارید