خانه اخبار چگونه چشم های تیزبین داشته باشیم؟ این 9 ورزش ساده را در خانه تمرین کنید

چگونه چشم های تیزبین داشته باشیم؟ این 9 ورزش ساده را در خانه تمرین کنید

نویسنده تیم لوناتو
ورزش چشم برای تقویت بینایی

ورزش چشم برای تقویت بینایی

ورزش چشم برای تقویت بینایی آنقدر ساده است که احتمالا بعد از خواندن این مطلب با خودتان می‌گویید چرا تاکنون این کارها را انجام نمی‌دادم!

همه ما می‌دانیم انجام فعالیت‎های ورزشی و داشتن یک برنامه روزانه و منظم برای تمرین، می‌تواند در حفظ سلامت انسان مفید باشد. اما آیا می‌دانستید که ورزش‌هایی برای چشم نیز وجود دارد؟ بله درست حدس زدید. تمرینات چشم برای تقویت عضله‌های چشم، بهبود تمرکز، حرکات چشم و تحریک بخش بینایی در مغز و به عبارت بهتر تقویت بینایی کمک می‌کند.

همچنین ورزش چشم می‌تواند مشکلات چشمی را بهبود بخشد و سطح بینایی فعلی شما را حفظ کند. بنابراین در این مطلب برآن شدیم تا با ارائه چند نوع ورزش چشم برای تقویت بینایی شما را به انجام تمرینات چشمی ترغیب کنیم.

همچنین بخوانید: عینک مخصوص کامپیوتر چیست؟

1) با کارشناس بینایی سنجی در مورد ورزش چشمان صحبت کنید

نقویت چشم

هیچ اثبات علمی وجود ندارد که ورزش چشم‎ها باعث تقویت بینایی شود. بنابراین قبل از شروع تمرین، بهتر است که از یک متخصص در این‌باره مشورت بگیرید. اگر مشکل چشمی دارید از کارشناس بینایی سنحی بپرسید که آیا تمرینات چشمی کمکی به بهبود مشکل می‌کند یا نه. به یاد داشته باشید که ورزش چشم نمی‌تواند جای عینک طبی را بگیرید و کمکی به نزدیک‌بینی، پیرچشمی و یا آستیگماتیسم نمی‌کند.

2) چشمان خود را ببندید و با کف دست چشمان خود را لمس کنید

ورزش چشم برای تقویت بینایی

انجام این کار باعث کاهش تحریک چشم و مغز می‌شود. چشمان خود را ببندید و فشار کمی به آنها اعمال کنید. با این کار اشک چشم بر کل سطح چشم پخش می‌شود و می‌توانید ریلکس کنید.

  • روی صندلی بنشینید و دستان خود به هم سایش دهید تا گرم شوند.
  • چشمان خود را ببندید و با کف دست خود، چشم‎ها را بپوشانید. از فشار دادن به چشم‌ها بپرهیزید. بینی شما باید در طول لمس کردن آزاد باشد تا از امکان تنفس آسان اطمینان حاصل شود.
  • مطمئن شوید که هیچ نوری از فضای بین دست‎ها وارد چشم نمی‌شود. زیرا نور باعث تحریک چشم می‌شود و اجازه ریلکس شدن به چشم‌ها را نمی‌دهد. فضا را کاملا سیاه تصور کنید و روی آن تمرکز کنید.
  • در حالی که به یک صحنه آرام‌بخش مانند قدم زدن در ساحل فکر می‌کنید، به آرامی نفس عمیقی بکشید. همچنان که چشمانتان بسته است، کف دست را از چشم‌تان بردارید.
  • این عمل را سه بار و یا بیشتر انجام دهید.

3) چشم‌ها را ماساژ دهید

ورزش چشم برای تقویت بینایی

از ورزش چشم برای تقویت بینایی، ماساژ دادن است. ماساژ چشم کمک می‌کند تا گردن خون در اطراف چشم بیشتر شود و چشم‌ها را برای تمرین آماده سازد.

  • کمپرس‌های سرد و گرم اعمال کنید. یک حوله را با آب گرم و حوله دیگری را با آب سرد خیس کنید. حوله گرم را بر روی صورت خود قرار دهید. مطمئن شوید که حوله ابروها، پلک‌ها و گونه را به طور کامل پوشانده است. بعد از سه دقیقه، حول گرم را از روی صورت خود برداشته و حوله سرد را قرار دهید. به طور متناوب این کار را انجام دهید. تغییرات دما بر روی صورت باعث انقباض و انبساط رگ‌ها می‌شود و همچنین باعث تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود. در نهایت این امر منجر به تحریک صورت و پوست اطراف چشم می‌شود.
  • کل صورت را ماساژ دهید. حوله‌ای را گرم کنید و بر روی گردن، پیشانی و گونه‌های خود قرار دهید. سپس با نوک انگشتان پیشانی و چشمان بسته خود را ماساژ دهید.
  • پلک‌ها را ماساژ دهید. دست‌ها را به خوبی بشویید. سپس چشمان خود را ببندید و توسط انگشتان، چشم‌ها با حرکات دایروی به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید. دقت کنید تا فشار اعمال شده بر چشم بسیار کم باشد. این فشار کم باعث تحریک چشم‌ها می‌شود.

4) چشمان خود را با تمرکز بر روی نقاط دور و نزدیک قویتر سازید

ورزش چشم برای تقویت بینایی

این ورزش چشم برای تقویت بینایی است. ماهیچه‌های چشم را قوی‌تر می‌سازد و به شما کمک می‌کند که سطح بینایی بهتر شود.

  • روی یک صندلی بنشینید و یا رو به سمت دیواری بایستید. انگشت شست خود را به فاصله 10 اینچی از چشمان خود نگه داشته و به آن خیره شوید. همچنین می‌توانید به شئی که در فاصله 10 - 5 قدمی شما قرار دارد، به مدت 10 تا 15 ثانیه تمرکز کنید.
  • سپس به شئی تمرکز کنید که در فاصله 20-10 قدمی شما قرار دارد. بدون اینکه سر خود را تکان دهید.
  • بعد از 15-10 ثانیه دوباره بر روی انگشت شست خود تمرکز کنید و دوباره این روند را تکرار کنید.

5) خیره شدن را تمرین کنید

از دیگر حرکات ورزش چشم برای تقویت بینایی ، خیره شدن است. این تمرین برای تمرکز کردن مناسب است. زیرا شما باید به طور مداوم تلاش کنید تا بتوانید روی یک شی در فاصله‌های مشخص تمرکز کنید.

  • در یک موقعیت راحت بنشینید.
  • دست خود را با حالتی که انگشت شست روبروی چشمان شما قرار دارد، از آن دور کنید.
  • به انگشت شست خیره شوید. سپس انگشتتان را به طرف خود نزدیک کنید. تا زمانی که فاصله انگشت و چشم به 3 اینچ برسد.
  • انگشت خود را دوباره از چشم‌ها دور کنید تا جایی که آرنج صاف شود.
  • این عمل را 3 بار تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: در مورد مکمل های تقویت چشم و قرص های تقویت بینایی بیشتر بدانید

6) با چشمان خود حرکتی به صورت عدد هشت انگلیسی انجام دهید.

ورزش چشم برای تقویت بینایی

این حرکت برای کنترل فیزیکی حرکت چشم‌ها و به نوعی ورزش چشم برای تقویت بینایی است.

  • عدد هشت انگلیسی را با فاصله 10 قدمی از خود بر روی زمین تصور کنید.
  • شکل این عدد را با چشمان خود دنبال کنید
  • برای چند دقیقه این ردیابی را انجام دهید. سپس همان شکل را در جهت برعکس دنبال کنید.

7) حرکات ریتمیک چشم را تمرین کنید

این حرکات ورزش چشم برای تقویت بینایی می‎تواند به چشمان شما کمک کند.

  • چرخش خطی انجام دهید. این حرکت کمک می‌کند تا توانایی مغز را در فوکوس کردن روی یک شی خاص به طوری که تعادل و هماهنگی حفظ شود، سنجش کند. در جلوی فنس یا حصار بایستید. به شئی در طرف دیگر خط تمرکز کنید. سپس همچنان که به شئ خیره شده‌اید، از محل مورد خود حرکت کنید و به طرف دیگر بروید. فراموش نکنید که ریلکس باشید و پلک بزنید.
  • چرخش دوار انجام دهید. این تمرین به تقویت بینایی محیطی شما کمک می‌کند. به جسمی که نزدیک زمین باشد، فوکوس کنید. مرحله چرخش خط را تکرار کنید. با نگاه کردن به یک هدف از دید محیطی خود استفاده کنید تا محیط اطراف خود را زیر نظر داشته باشید. این عمل را به مدت 3 دقیقه ادامه دهید.

8) با چشمانتان تمرینات جهت‌دار انجام دهید

ورزش چشم برای تقویت بینایی

چشمان خود را در جهت‎های مختلف حرکت دهید.

  • به حالت ایستاده و یا نشسته قرار بگیرید. مستقیم به جلو نگاه کنید، بدون اینکه سر خود را تکان دهید. با حرکت دادن مردمک چشم به سمت چپ، به آنچه که می‎بینید، تمرکز کنید. سپس به راست نگاه کنید و این حرکت را 5 بار تکرار کنید.
  • بدون اینکه سر خود را تکان دهید، به پایین نگاه کنید و به آنچه که دیده می‌شود فوکوس کنید. سپس به بالا نگاه کنید و این عمل را 5 بار تکرار کنید.
  • بدون تکان دادن سر، سعی کنید به حالت مستقیم به جلو نگاه کنید. سپس به چایین و بالا و چپ نگاه کنید. و به هرآنچه که دیده می‌شود فوکوس کنید. چندین بار این عمل را تکرار کنید و دوباره به جلو نگاه کنید. و این چرخه را 5 بار تکرار کنید.

9) تمرینات را با ریلکس کردن پایان دهید

همیشه ورزش چشم برای تقویت بینایی را با کشیدن دست‌ها روی چشم و ریلکس کردن پایان دهید (مرحله2).

همچنین می‎توانید چشمان خود را ببندید و در یک اتاق تاریک و آرام ریلکس کنید.

بیشتر بخوانید: برای تقویت چشم چه بخوریم ؟ خوراکی هایی که برای بهبود بینایی مفید هستند

سوالات رایج در مورد ورزش چشم برای تقویت بینایی

ورزش ساده برای چشم و بینایی چگونه است؟

در حالی که به جلو خیره هستید ، سر خود را با حرکت دایره ای چرخانید. اول از راست به چپ، سپس از بالا به پایین. این باعث افزایش گردش خون در چشم شما می شود. سپس، به سمت راست خود نگاه کنید ، سپس به آرامی نگاه خود را به سمت چپ حرکت دهید. بعد همان کار را در جهت مخالف انجام دهید.

برای آرامش عضله‌های چشم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

برای سه تا پنج ثانیه چشم هایتان را محکم ببندید، سپس آنها را باز کنید. این را هفت بار انجام دهید. این به آرامش عضلات چشم کمک می کند و گردش خون به چشم شما افزایش می یابد.

چطور می‌توانیم مایع داخل چشم را افزایش دهیم؟

با انگشتان دست خود به آرامی شقیقه هایتان را فشار دهید. این فشار را برای مدت دو ثانیه نگه دارید. چهار تا پنج بار تکرار کنید.این باعث بهبود جریان مایعات داخل چشمی می شود.

چگونه چشم را ماساژ دهیم؟

برای ماساژ پلک‌ها دست‌ها را به خوبی بشویید. سپس چشمان خود را ببندید و توسط انگشتان، چشم‌ها با حرکات دایره‌ای به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید و دقت کنید تا فشار اعمال شده بر چشم بسیار کم باشد؛ این فشار کم باعث تحریک چشم‌ها می‌شود.

Related Articles

کامنت بگذارید