خانه می‌دانستید سفیدی چشم‌ها هم در تابستان برنزه می‌شوند؟

می‌دانستید سفیدی چشم‌ها هم در تابستان برنزه می‌شوند؟

نویسنده تیم لوناتو
محافظت از چشم در تابستان
محافظت از چشم در تابستان

تابستان با نورهای شدید آفتاب را شاید بتوان یکی از بدترین فصل‌ها برای سلامت چشم دانست. آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای امواج فرابنفش و مضر خورشید بیشتر از هر زمان دیگری به چشم‌ها آسیب می‌زنند و همین امر سبب می‌شود تا محافظت از چشم‌ها دشوارتر و ضروری‌تر به نظر برسد. 

برای پیشگیری از آسیب‌های چشمی ناشی از نور خورشید، بهترین کار این است که عینک آفتابی اصل و استاندارد استفاده کنید. عینکی که عدسی‌های ضد UV داشته باشد و فریم آن نیز به اندازه کافی کشیده و پوشاننده چشم و محیط اطراف آن باشد. عینک‌های غیراستاندارد، نه تنها از چشم محافظت نمی‌کنند، بلکه خستگی چشم و سرگیجه هم بدنبال خواهند داشت. 

رنگ‌های قهوه‌ای یا خاکستری برای لنز عینک آفتابی از همه بهتر هستند. عدسی عینک دودی باید توان محافظت از چشم تا 400 نانومتر اشعه مضر فرابنفش را داشته باشد. اگر پوشش‌های آنتی رفلکس و پلاریزه هم داشته باشد که چه بهتر. 

اما مساله عجیب و جالبی که باید در مورد مضرات تابستان برای چشم‌ها بدانید این است که نور خورشید قادر است سفیدی چشم در افراد با پوست گندمی و تیره را برنزه کند و دور سیاهی چشم حلقه برنزه ایجاد کند. یعنی به طور کلی، رنگ سفید چشم و شفافیت آن به زرد کاهی تبدیل می‌شود.

اما فارغ از این مساله عجیب، تابستان بیماری‌های مختلفی را می‌تواند برای چشم در پی داشته باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم.

لذت آب‌تنی در استخر و دریا را در تابستان از دست ندهید

  • اگر قصد شنا در استخر یا دریا را دارید، حتما یادتان باشد که لنز یا عینک به چشم نداشته باشید. استفاده از لنز داخل آب ممنوع است و باعث عوارض چشمی و خرابی لنز می‌شود. حتی ممکن است لنز در آب گم شود.
  • کسانی که چشم‌های حساس دارند و به آب کلردار حساسیت نشان می‌دهند، بهتر است از عینک‌های شنای مخصوص و استاندارد استفاده کنند. عینک شنای استاندارد، عینکی است که آب از بغل آن داخل نشود، بخار نکند و دید طبیعی بیرون از آب و در زیر آب داشته باشد. باید بدانید که عینک‌های شنای ارزان‌قیمت موجود در بازار غیراستاندارد هستند و هیچ خاصیتی ندارند.
  • در بعضی از استخرها، غیر از کلر، مواد افزودنی نامشخص دیگری هم به آب اضافه می‌شود پس بسیار مهم است که در زیر آب بدون عینک به هیچ وجه چشم‌های خود را باز نگه ندارید. زیرا می‌تواند عوارضی برای چشم بدنبال داشته باشد. مثلا ممکن است فرد دچار ورم لایه اول قرنیه به نام «اپی‌تلیوم» شود. به موجب این عارضه،  پس از خروج از استخر، فرد همه جا را مه‌آلود می‌بیند.
  • افرادی که پیوند قرنیه یا جراحی جداشدگی شبکیه داشته‌اند نباید هرگز در آب شیرجه بزنند. چون ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. حتی ضربه شدید سطح آب به چشم‌های معمولی هم گاهی باعث خون‌ریزی در چشم می‌شود، چه برسد به چشم‌های حساس.

پیرچشمی زودرس و گرمای خورشید

گرمای خورشید و نور شدید مخصوصا در مناطق گرمسیر، سبب سفت شدن و از دست دادن آب عدسی چشم و پیرچشمی زودرس می‌شود. بدنبال این عارضه، فرد نمی‌تواند از فاصله نزدیک نوشته‌ها را بخواند و مطالعه معمولی داشته باشد و مجبور است دست خود را دورتر ببرد تا تصاویر واضح شوند. در این‌گونه موارد لازم است فرد از عینک آفتابی مناسب استفاده و ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مفید مصرف کند. البته عینک مطالعه هم گزینه مناسبی برای رفع مشکل است.

خورشید داغ تابستان و معضلی به نام آب مروارید 

یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل‌گیری آب مروارید اشعه ماورای بنفش نور خورشید است. به موجب این اختلال، عدسی چشم به تدریج کدر می‌شود و می‌تواند تا جایی پیش برود که جلوی دید انسان را به طور کامل بگیرد. آب مروارید ابتدا خودش را با نشانه‌هایی همچون ناراحتی دید مثل سوزش چشم هنگام مطالعه و تماشای تلویزیون نشان می‌دهد و سپس احساس دیدن دود در مسیر تصاویر و بعد از آن کدر شدن دید ظاهر می‌شوند. 

چشم‌هایی که در تابستان خشک می‌شوند

خشکی چشم حس ناخوشایندی دارد، فرد تمام مدت احساس می‌کند جسم خارجی (مثل مژه یا شن و خاک) در چشم وجود دارد. همچنین چشم‌ها قرمز می‌شوند و سوزش دارند. برای درمان خشکی چشم بهتر است همیشه از عینک آفتابی استفاده کنید، به طور مداوم از قطره‌های اشکی استفاده کنید. همچنین ثابت شده مصرف منظم کپسول‌های امگا 3 یا روغن ماهی در بهبود عوارض خشکی چشم موثر است. خوابیدن هم برای درمان خشکی چشم مفید است.

کامنت بگذارید