خانه اخبار مقایسه قیمت لنز طبی بجای عینک در سال 1401

مقایسه قیمت لنز طبی بجای عینک در سال 1401

نویسنده تیم لوناتو
مقایسه قیمت لنز طبی با عینک

مقایسه قیمت لنز طبی سالیانه یا ماهیانه به جای عینک در سال ۱۴۰1 در تصمیم‌گیری برای نحوه اصلاح مشکل بینایی به شما کمک می‌کند. البته مبنای این تصمیم‌گیری نمی‌تواند تنها براساس قیمت لحظه‌ای لنز چشم طبی یا عینک انجام بگیرد؛ چراکه فاکتورهای زیادی دخیل هستند که صرفه اقتصادی داشتن یک محصول را مشخص می‌کنند.

لنز طبی به‌صرفه است یا عینک؟

برای اینکه بدانید کدامیک از این دو محصول به صرفه‌تر است، باید فاکتورهای زیادی را ارزیابی کنید. این فاکتورها به غیراز قیمت روز محصول، شامل موارد دیگری نیز می‌شود. در ادامه همه فاکتورهای مهم برای مقایسه قیمت لنز و عینک را عنوان می‌کنیم:

رنج قیمت لنز طبی و عینک

اولین فاکتور مهم در این زمینه رنج قیمت برندهای مختلف هر محصول است. بدین ترتیب:

رنج قیمت لنز طبی در سال 1401

در سال ۱1401 ارزان‌ترین لنز چشم با قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این محصول از برند آکیو وی بوده و لنز ماهانه است. در همین سال گران‌ترین لنز چشم از برندهای ایرآپتیکس و بوش اند لومب اولترا است. رنج قیمت این لنزها از ۸۰۰ تا ۸۸۰ هزار تومان فرق دارد.

رنج قیمت عینک در سال 1401

در سال 1401 عینک طبی پولوراید به عنوان ارزان‌ترین عینک طبی به فروش می‌رسد. این عینک حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پس از آن عینک طبی برند لاکوست، مارتیانو و دونا کارن با حدود قیمت ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. گران‌قیمت‌ترین عینک‌های طبی در سال 1401 محصول کمپانی معروف بولگاری بوده و تا ۶۰ میلیون هم می‌رسد. همچنین برند پردا عینک‌هایی با قیمت میلیونی و تا ۱۲ میلیون تومان تولید می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید: گرانترین عینک های جهان

هزینه‌های جانبی لنز و عینک

عینک به غیر از فریم که رنج قیمت متفاوتی دارد، مجهز به عدسی نیز هست. ازطرفی ممکن است شماره چشم شما در طول سال تغییر کند. در این شرایط لازم است که عدسی‌های جدید خریداری و جایگزین عدسی عینک قبلی کنید. البته این هزینه معمولاً هر چند سال یکبار پیش می‌آید. خود این عدسی‌ها نیز از متریال مختلف ساخته شده و قیمت متفاوتی دارد. عدسی پلی‌ کربنات، ترایبرید (Tribrid) و عدسی‌های پلاستیکی هر کدام قابلیت‌ها و قیمت مختلفی دارند.

اما هزینه‌های جانبی لنز شامل محلول نگهداری آن می‌شود که باید هرچند وقت یکبار تعویض شود. درواقع لنز را با این محلول شست‌وشو می‌دهند. همچنین جعبه لنز باید همواره با محلول ضدعفونی‌کننده تازه پر شود.

هزینه‌های درمانی احتمالی لنز

یکی از مزایای استفاده از عینک این است که هیچگونه حساسیتی در چشم شما ایجاد نمی‌کند. درواقع احتمال بروز معظلات چشمی در اثر استفاده از عینک وجود ندارد. اما لنزهای تماسی این ویژگی را ندارند. لنزها می‌توانند عامل حساسیت، تحریک‌پذیری، خارش، سوزش و حتی عفونت چشمی شوند. عفونت چشمی در مواردی حتی به عوارض جدی ختم می‌شود.

 بنابراین حتما باید این موضوع را در نظر بگیرید که احتمال ایجاد هزینه‌های درمانی هنگفت ناشی از پوشیدن لنز وجود دارد.

هزینه‌های نگهداری لنز بجای عینک

لنزها را باید مدام بوسیله محلول‌های ضدعفونی‌کننده لنز تمیز کرد. درضمن هربار که لنز را از جعبه خارج می‌کنید، لازم است دست‌های خود را بشویید و همچنین محلول ضدعفونی‌کننده را تعویض کنید. این محلول ضدعفونی کننده را باید هر چند وقت یکبار که تمام می‌شود، دوباره خریداری کنید. اما عینک‌ها تقریباً هیچگونه هزینه یا اقدام خاصی برای نگهداری نیاز ندارد.

ماندگاری و هزینه‌های درازمدت لنز بجای عینک

یکی از مواردی که باید در انتخاب محصول به صرفه‌تر در نظر بگیرید، ماندگاری و دوام آن است. معمولاً عینک‌ها در دراز مدت ارزان‌تر از لنزهای تماسی هستند. شما به طور معمول نیازی به تعویض عینک ندارید مگر اینکه شکسته شود. حتی اگر نسخه چشم شما با گذشت زمان تغییر کرد، ممکن است بتوانید فریم فعلی خود را نگه داشته و فقط شیشه آن را تعویض کنید.

اما لنزها بسیار حساس هستند. عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث ترک خوردن و شکستن لنزها شود. در این شرایط شما مجبورید لنز معیوب را به طور کلی کنار گذاشته و لنز جدید خریداری کنید. حتی اگر پرکردن جعبه لنز از محلول ضدعفونی‌کننده را فراموش کنید، احتمال خشکی و از بین رفتن آن وجود دارد.

 این مطلب را هم بخوانید: چگونه نسخه لنز را بخوانیم ؟

برندی لنزی یا غینکی که انتخاب می‌کنید

چه در بازار عینک و چه لنز تنوع برند قابل‌توجهی وجود دارد. همین تنوع برند نرخ‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل اینکه لنز به‌صرفه‌تر باشد یا عینک طبی تا حد زیادی به برند انتخابی شما بستگی دارد.

در نهایت اینکه عینک به‌صرفه‌تر است یا لنز به سبک زندگی شما نیز بستگی دارد. ممکن است شما از یک عینک ارزان‌قیمت سال‌های سال و بدون هیچ مشکلی استفاده کنید.  ازطرفی ممکن است لازم باشد برای عینک طبی، عینک کامپیوتر و عینک آفتابی به طور جداگانه هزینه کنید.

اما در شرایط معمول می‌توان عینک را به عنوان گزینه مقرون به‌صرفه‌تر نسبت به لنز معرفی کرد. با این وجود می‌توان لنز را برای مواقعی که عینک دست و پای  شما را بند می‌کند، مورد استفاده قرار داد.

منابع

https://www.allaboutvision.com/contacts/faq/contacts-vs-glasses.htm

https://eyecarecs.com/the-cost-of-eyeglasses-vs-contact-lenses/

Related Articles

کامنت بگذارید