خانه اخبار لنز چند ساعت باید در چشم باشد ؟ استفاده طولانی از لنز خطرناک است؟

لنز چند ساعت باید در چشم باشد ؟ استفاده طولانی از لنز خطرناک است؟

نویسنده تیم لوناتو
لنز چند ساعت باید در چشم باشد

لنز چند ساعت باید در چشم باشد

لنز چند ساعت باید در چشم باشد ؟ در این مطلب علاوه بر این سوال، به دیگر سوالات احتمالی شما در مورد لنز طبی یا رنگی هم پاسخ داده‌ایم. همراهمان باشید.

بعضی افراد مجبور می‌شوند از لنز استفاده کنند. ممکن است چشم‌پزشک استفاده از لنز به‌جای عینک را برای این افراد تجویز کرده باشد یا به جهت زیبایی و رنگ خاص لنزها آن‌ها را انتخاب کرده باشند.

لنز چند ساعت باید در چشم باشد ؟

لنزهای طبی را می‌توانید ۱۶ ساعت پیاپی بپوشید و به هیچ عنوان هم حس نکنید که چیزی در چشم‌هایتان هست. یعنی صبح لنز را بگذارید و شب از چشم درآورید و درون محلول لنز نگهداری کنید.

لنزهایی که از جنس سیلیکون هایدروژل ساخته شده‌اند نسبت به دیگر لنزهای موجود در بازار، اکسیژن‌رسانی و تنفس‌پذیری بیشتری دارد.

این لنزها تا ۶ برابر بیشتر از لنزهای هایدوژل معمولی اکسیژن‌رسانی به سطح چشم دارند. به همین خاطر است که در تمام ساعاتی که در طول روز از این لنز استفاده می‌کنید، چشم‌ها کاملا نفس می‌کشند و رطوبت کامل خود را هم حفظ می‌کنند.

باید بدانید که لنز رنگی با لنز معمولی فرق می‌کند و باید زمان مصرف آن باید کوتاه باشد. لنز طبی را می‌توان صبح تا شب استفاده کرد و این مدت قابل تحمل است، اما از لنز رنگی می‌توان در مهمانی یا عروسی حداکثر به مدت چهار ساعت استفاده کرد.

اگر از لنز رنگی بیشتر از این استفاده شود، چشم آسیب می‌‌بیند. چرا؟ چون لنز تماسی به گونه‌ای است که هنگام استفاده از خلل و فرج آن اکسیژن عبور می‌کند. چون اگر خون به قرنیه نرسد، ناراحتی در چشم ایجاد می‌شود. اما لنز‌های رنگی این‌طور نیستند، یعنی از لنز رنگی اکسیژن عبور نمی‌کند. پس توصیه می‌شود افراد از لنز رنگی کمتر استفاده کنند یا وقتی استفاده می‌کنند، مدت آن کوتاه باشد.

آیا لنز تاریخ انقضا دارد؟

هر کارخانه، هر لنزی که تولید می‌کند را به همراه مایع نگهدارنده آن باید مورد آزمایش قرار دهد و مشخص کند که لنز طبی و محلول آن تا چند سال در حالت بسته‌بندی‌شده سالم باقی می‌مانند. به‌طور مثال، یک محصول ۵ سال پس از تاریخ تولید قابلیت استفاده دارد. بنابراین، خریدار پس از این مدت زمان نباید از لنز استفاده کند زیرا کارشناسان استفاده از آن را فقط برای ۵ سال تایید کرده‌اند و ممکن است پس از این دوره‌ی زمانی، استفاده از لنز برای چشم خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد لنز طبی روزانه اکیو وی Moist باید بدانید

زمان استفاده از لنز

لنز چشم تا چه مدت قابل استفاده است؟

تا هر زمان که پزشکتان صلاح ببیند، نیازی به تعویض لنزها نخواهید داشت. اگر از لنزهای یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، باید بعد از هر بار استفاده آن‌ها را دور بیندازید؛ حتی اگر حس می‌کنید لنزهایتان تازه و بی‌عیب هستند.

بهتر است با لنزها به رختخواب نروید، چون باعث عفونت چشم، شکسته شدن لنز در چشم و... خواهد شد.

حتما می دانید که عمر مفید لنز به عواملی مثل روش صحیح استفاده و شست‌وشوی درست آنها هم بستگی دارد. شما باید حتما محلولی که متناسب این لنز است و توسط پزشک تجویز شده را خریداری کنید. لنز را هر شب از چشم در آورید، آنها را با محلول شوینده تمیز کنید و درون قابش بگذارید. صبح‌ها هم پیش از گذاشتن لنز، حتما دست‌های خود را تمیز با آب و صابون بشویید و با حوله‌ی بدون پرز خشک کنید. سپس لنز را در چشم قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته در مورد روش صحیح استفاده از لنز که باید بدانید

راهنمای اسنفاده از لنز چشم

مشکلات ناشی از لنز چیست؟

لنزها می‌توانند قرمزی، لک، عدم تحمل، خارش، سوزش و اشک ریزش ایجاد کنند. فردی که لنز دارد، باید هر سه ماه یکبار به پزشک مراجعه کند و معاینه شود و اگر مشکل دارد، استفاده از لنز را کم یا متوقف کند.

بهترین روش مراقب از لنز چشم چیست؟

راه‌های بسیاری برای تمیز کردن و نگهداری از لنزها وجود دارد. لنزهای مختلف با توجه و جسنشان، به مراقبت‌های خاص خود نیاز دارند.

شما می‌توانید از ضدعفونی‌کننده‌ها، قطره‌ های چشمی و تمیزکننده‌های آنزیمی طبق دستور پزشک استفاده کنید. بعضی از محصولات شست‌وشوی چشم و قطره‌های چشمی می‌توانند به لنزها و چشم شما آسیب برسانند؛ پس در استفاده از آنها دقت کنید و از دکتر خود کمک بگیرید.

آیا می‌توان لنزها را با آب معمولی شست؟

شاید زمانی که به محلول ضدعفونی‌کننده دسترسی نداشته باشید، این وسوسه به سراغتان بیاید که لنزهای خود را با آب تمیز کنید. هرگز لنزهای خود را در معرض جریان آب قرار ندهید.

میکروب‌هایی در آب وجود دارند که برای بدن بی‌عیب هستند، اما همین میکروب‌ها زمانی که وارد چشم شوند، عفونت‌هایی جدی را سبب خواهند شد.

زمانی که لنزها در چشمتان هستند، دوش نگیرید تا آب وارد چشمان شما نشود. به‌هیچ‌عنوان لنزها را با بزاق دهانتان خیس نکنید و آن‌ها را داخل دهانتان نگذارید.

راهنمای استفاده از لنز چشم

راهنمای استفاده از لنزهای آرایشی و تزئینی

بسیاری از افراد برای زیبایی چشم‌های خود از لنزهای زیبایی استفاده می‌کنند. لنزهای تماسی بدون تائید وزارت بهداشت در هر نوعی که باشند خطرات زیادی را برای چشم‌ها ایجاد می‌کنند ازجمله عفونت چشم، زخم‌های قرنیه، کندگی‌های قرنیه، آسیب به بینایی و حتی کوری از پیامدهای انتخاب نادرست لنز برای چشمان است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد لنز طبی آستیگمات ماهانه اکیو وی Oasys باید بدانید

سوالات رایج دیگر در مورد اینکه لنز چند ساعت باید در چشم باشد

لنز رنگی را تا چند ساعت می‌توان استفاده کرد؟

حداکثر تا 4 ساعت. لنز رنگی قابلیت عبور اکسیژن را ندارد و اگر بیشتر از این مدت استفاده شود سبب آسیب دیدن سطح چشم خواهد شد.

لنز طبی را تا چند ساعت می‌توان استفاده کرد؟

لنز طبی اگر از جنس سیلیکون هایدروژل باشد تا 16 ساعت پشت سر هم می توانید استفاده کنید.

اگر فرد به‌طور اشتباه، لنز را بزند، چه مشکلی پیش می‌آید؟

با چند بار پلک زدن، لنز سر می‌خورد و سر جای خود می‌رود. اگر لنزهای دوکانونه و آستیگماتیسم اشتباه گذاشته شود، در عرض یک تا دو دقیقه با حرکات چشم به جای خودش برمی‌گردد.

عادت کردن به لنز طبی چقدر طول می‌کشد؟

اگر لنز نرم باشد، پس از چند روز به آن عادت خواهید کرد. اما اگر لنز سخت باشد ممکن است تا دو هفته عادت کردن به آن طول بکشد. برای عادت کردن به لنزهای مولتی فوکال حتی ممکن است تا ۶ هفته هم طول بکشد.

منبع: Webmd

Related Articles

1 کامنت

... 29 اسفند 1401 - 01:36

گذاشتن لنز خواهرم که فقط یک بار مصرف کرده مشکلی به وجود میاره و زمان انقضای لنز نگذشته

پاسخ

کامنت بگذارید