خانه اخبار چگونه لنز چشم چپ و راست را تشخیص دهیم

چگونه لنز چشم چپ و راست را تشخیص دهیم

نویسنده فروغ بیداری
لنز چشم چپ و راست

لنز چشم چپ و راست را چگونه تشخیص دهیم

لنز چشم چپ و راست با هم فرق دارند؟ آیا لنزها چپ و راست دارند؟ برایتان سوال است که چرا روی قاب لنز حروف انگلیسی L و R نوشته شده است؟ پاسخ همه این سوال‌ها را در ادامه این مطلب بخوانید.

تفاوت لنز چشم چپ و راست چیست؟

تقریبا در بیشتر موارد، چپ یا راست بودن لنزها هیچ فرقی با هم ندارند. اما ممکن است لنز شما طبی باشد که در این حالت بین لنز طبی چشم چپ و راست تفاوت نمره وجود خواهد داشت.

در صورت استفاده از لنز طبی، ممکن است نمره یک چشم با چشم دیگر متفاوت باشد. در این حالت، لنزهای سمت چپ و راست با هم فرق خواهند داشت و اشتباه گذاشتن آنها می‌تواند در وضوح دید شما اشکالاتی ایجاد کند.

البته اگر نمره هر دو چشم با هم برابر باشد پس دیگر فرقی بین لنز چشم چپ و راست وجود نخواهد داشت.

اما لنز رنگی که به لنز پلانو هم مشهور است چپ و راست ندارد و هر دو لنگه‌ی لنز را می‌توان برای هر دو چشم استفاده کرد. فقط باید مراقب باشید آنها را پشت‌ورو نگذارید. البته این اتفاق در لنزهای رنگی به ندرت روی می‌دهد زیرا از روی شدت رنگ پشت و روی لنز می‌توان طرف درست آن را تشخیص داد.

به طور کلی، لنزهایی که روی بسته‌بندی آنها در قسمت بینایی عدد صفر درج شده است چپ و راست ندارند. پس با خیال راحت از آنها استفاده کنید. اما برای اینکه هیچ نگرانی دیگری نداشته باشید، شاید بهتر باشد وقتی برای اولین بار از لنز استفاده می‌کنید، لنز چپ را از درون قوطی درون جالنزی سمت چپ بگذارید و لنز راست را درون جالنزی سمت راست. همیشه هم هنگام گذاشتن و برداشتن لنزها، آنها را در سمت درست قوطی لنز قرار دهید تا هیچ‌گاه چپ و راست بودن آنها اشتباه نشود.

هر لنز را همیشه فقط برای یک چشم استفاده کنید

چپ یا راست بودن لنز

در بالا اشاره کردیم که لنز چشم چپ و راست با هم فرقی ندارند. اما وقتی برای اولین بار لنز را باز می‌کند، واضح است که هر کدام را در یکی از چشم‌ها می‌گذارید. پیشنهاد کارشناسان این است که همان لنزی که اولین بار در چشم چپ گذاشتید را همیشه تا آخرین روز در همان چشم چپ قرار دهید؛ و لنزی که اولین بار در چشم راست گذاشتید را تا آخرین روزِ استفاده در همان چشم راست بگذارید.

برای اینکه آنها را با هم قاطی نکنید، به محض درآوردن لنز از چشم، آن را درون قاب در همان سمت بگذارید (لنز چپ درون قاب سمت چپ یعنی حرف L انگلیسی )؛ و برعکس.

این را به یاد داشته باشید که همه‌ی این توصیه‌ها برای افرادی است که هر دو چشم آنها با هم برابر است. تقریبا همه آدم‌ها چشم‌های همسان دارند. در موارد نادر هستند کسانی که قطر یا شکل دو چشم آنها با هم یکی نیست.

این افراد حتما باید هر لنز را فقط برای یک چشم استفاده کنند. ریرا لنز بعد از مدتی شکل چشم را به خود می‌گیرد.

البته گفتنی است که اگر لنز چشم چپ و راست را با هم جا به جا کنید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. اما بهتر است این کار را نکنید.

چرا بهتر است چپ و راست بودن لنز همیشه رعایت شود؟

به این خاطر که اولا هر چشمی شکل لنز طبی را به خود می‌گیرد. پس بهتر است همیشه از یک لنز برای هر چشم استفاده شود.

اما دلیل مهم‌تر این است که شاید یکی از چشم‌های شما عفونت داشته باشد. بنابراین اگر آن را در چشم دیگر بگذارید، عفونت را به چشم دیگر خود منتقل می‌کنید. به همین خاطر، برای حفظ سلامت چشم‌هایتان هم که شده بهتر است همیشه لنز چشم چپ و راست را درست تشخیص دهید و آنها را در چشم درست بگذارید.

لنز چشم چپ و راست را چگونه تشخیص دهیم؟

برای لنز طبی و لنز طبی رنگی این کار بسیار آسان است. این لنزها عموما علامت‌هایی روی خود دارند. مارک‌های برندهای مختلف لنز با هم یکی نیست. حتی ممکن است برخی از برندها این مارک‌ها را روی لنزهای خود نداشته باشند.

در چنین مواقعی باید از قانونی که در بالا توضیح دادیم تبعیت کنید.

برای اینکه هیچ وقت سمت چپ و راست قاب لنز را قاطی نکنید بهتر است درب یکی از آنها را عوض کنید و یک رنگ دیگر برایش در نظر بگیرید. مثلا یکی درش سبز و دیگر سفید باشد.

لوناتو پک لنز های بسیار متنوع با قیمت‌های مختلف دارد که می‌توانید هر کدام را که دوست دارید سفارش دهید و خریداری کنید.

توصیه‌هایی که پیش از استفاده از لنز باید رعایت کنید

یادتان باشد که قبل از هرگونه تماسی با لنز رنگی، لنز طبی یا لنز طبی رنگی باید دستان خود را بشویید.

این کار را قبل از گذاشتن لنزها در چشم و درآوردنشان از چشم باید انجام دهید. برای شستن دستانتان از صابون‌های چرب و معطر استفاده نکنید و صابون‌های معمولی را برای این کار انتخاب کنید.

بعد از شستشوی دستان صبر کنید تا خشک شوند؛ زیرا لنزها به دست‌های مرطوب خواهند چسبید. حوله بدون پرز هم می‌توانند روند خشک شدن دست‌های شما را سرعت ببخشند. بدون اینکه لوسیون،کرم یا مرطوب‌کننده‌ای به دستانتان بمالید، لنزها را درون چشمان خود قرار دهید؛ زیرا مولکول‌های چربی به لنزها می‌چسبند و وارد چشمان شما می‌شوند.

سوالات رایج در مورد لنز چشم های چپ و راست

آیا لنز رنگی چپ یا راست دارد؟

خیر. لنز رنگی اگر طبی نباشد (نمره نداشته باشد) هیچ فرقی نمی‌کند در کدام چشم گذاشته شود. اما بهتر است هر لنز را اولین بار در هر چشمی که می‌گذارید تا آخر هم در همان چشم بگذارید. این برای سلامت چشم و عدم انتقال عفونت بسیار مهم است.

آیا می‌توان لنز چپ را در چشم راست گذاشت؟

اگر لنز شما طبی نیست، پس بین لنز چشم چپ و راست فرقی وجود ندارد. اما اگر لنز طبی است و نمره چشم‌ها با هم فرق دارد، حتما باید به درست گذاشتن لنز چپ و راست توجه کنید.

چگونه از قاطی شدن لنز راست و چپ جلوگیری کنیم؟

برای اینکه آنها را با هم قاطی نکنید، به محض درآوردن لنز از چشم، آن را درون قاب در همان سمت بگذارید (لنز چپ درون قاب سمت چپ یعنی حرف L انگلیسی )؛ و برعکس.

لنز چشم تا چه مدت قابل استفاده است؟

تا هر زمان که پزشکتان صلاح ببیند، نیازی به تعویض لنزها نخواهید داشت. اگر از لنزهای یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، باید بعد از هر بار استفاده آن‌ها را دور بیندازید؛ حتی اگر حس می‌کنید لنزهایتان تازه و بی‌عیب هستند.

منبع: solution-lens

Related Articles

1 کامنت

sogand.zr 23 آذر 1400 - 14:02

سلام وقت بخیر
ماسفانه لنز های طبی من بخاطر شیطنت برادر زاده ام جا به جا شده اند و حالا نمیدونم کدوم لنز مربوط به چشم راست و کدوم یک برای چشم چپ هست. سوالم این هست ایا تشخیص نمره لنز استفاده شده امکان پذیر هست؟!

پاسخ

کامنت بگذارید