خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک طبی و عدسی لنز طبی مناسب برای جلوگیری از آسیب چشمی

لنز طبی مناسب برای جلوگیری از آسیب چشمی

نویسنده تیم نویسندگان
لنز طبی مناسب
گرچه لنز طبی هر روز توسط میلیون‌ها نفر به راحتی استعمال می‌شود، در برخی موارد خطر ابتلا به عفونت چشم را با خود به همراه دارد. عواملی که ممکن است موجب عفونت چشم شود عبارت است از:
  • استفاده از لنز طبی برای طولانی مدت
  • کاهش ترشح اشک به دلیل استفاده از لنز طبی
  • عوامل محیطی
  • بهداشت ضعیف چشم
بهترین راه برای جلوگیری از عفونت چشم پیروی از دستورالعمل ارائه شده توسط چشم پزشک است. اگر لنز طبی کاملا تمیز و ضدعفونی نشود، خطر عفونت چشم را افزایش می‌دهد. با خارج کردن لنز از چشم باید پیش از استفاده مجدد آن را تمیز و ضدعفونی کرد. چشم پزشک با توجه به نوع لنز، داشتن آلرژی و چگونگی عملکرد چشم در ته نشینی یا جذب پروتئین، بهترین روش برای تمیز کردن لنز را به شما آموزش می‌دهد. مراقبت از لنز طبی شامل تمیز کردن جای لنز نیز می‌شود، زیرا یکی از منابع بالقوه عفونت است. جای لنز طبی باید با مایع لنز شسته شده و در برابر هوا خشک شود. لنز طبی قدیمی و اندازه نامناسب لنز، احتمال خراش یا رشد سلول‌های خونی در قرنیه را افزایش می‌دهد. با توجه به دفرمه شدن لنز طبی با گذشت زمان و متغیر بودن شکل قرنیه، تناسب لنز طبی و چشم باید به طور منظم ارزیابی شود. جلسات مراجعه به چشم پزشک با توجه به نیاز بیمار و تشخیص پزشک هماهنگ می‌شود. قطره چشمی ممکن است با هر نوع لنز طبی واکنش دهد. بهتر است وقتی لنز در چشم قرار دارد از مصرف قطره چشمی اجتناب ورزید،‌ به جز اشک مصنوعی که توسط پزشک برای جلوگیری از خشکی چشم تجویز می‌شود. محلول آب نمک دست ساز نیز ممکن است سبب بروز عفونت جدی چشم شود و نباید استفاده شود.

نوع لنز طبی و احتمال بروز عفونت

خطر عفونت چشم با توجه به نوع لنز طبی متفاوت است. به طور کلی دو نوع لنز وجود دارد: سخت و نرم. لنز سخت؛ متداول‌ترین لنزهای سخت امروزه RGP ها هستند که از پلاستیک و دیگر مواد مانند سیلیکون و فلوروپلیمرها ساخته می‌شوند. لنزهای RGP در مواردی که فرد آلرژی شدید دارد یا چشم رسوبات پروتئینی روی لنز انباشت می‌کند، مصرف می‌شوند. لنز نرم؛ این لنزها راحت و متنوع هستند. به طور متداول از لنز طبی نرم استفاده می‌شود. لنز روزانه؛ ارزان قیمت‌ترین لنزها هستند. باید شب‌ها از چشم خارج شوند. این لنزها نباید به عنوان لنزهای طولانی مدت مصرف شوند. لنزهای طولانی مدت؛ در طول شب قابل استفاده هستند. حداقل یکبار در روز باید برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن خارج ‌شوند. این لنزها خطر عفونت قرنیه را بالا می‌برند، به همین دلیل کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. به طور کلی وجود لنز طبی در چشم هنگام شب احتمال عفونت چشمی را بالا می‌برد. لنزهای یکبار مصرف؛ گران قیمت و راحت هستند. این لنزها شب از چشم خارج شده و به طور روزانه، هفتگی، دو هفته‌ای یا ماهانه تعویض می‌شوند. لنز طبی یکبار مصرف برای افراد مبتلا به آلرژی یا ته نشینی رسوبات پروتئینی مناسب است. لنزهای تماسی رنگی؛ دسته‌ای از لنزها برای تغییر رنگ چشم هستند. لنزهای دایره‌ای ظاهر عنبیه چشم را بزرگ‌تر می‌کنند. لنزهای رنگی باید تنها پس از انجام معاینات پزشکی و دریافت تاییدیه توسط چشم پزشک مصرف شوند. لنزهای رنگی بدون نسخه در اغلب موارد غیر مجاز هستند و خطرات جدی برای سلامت چشم به همراه دارند و می‌توانند سبب جراحت چشم، عفونت و کاهش دید شوند. منبع: دکتر محمد میر محمد صادقی

Related Articles

کامنت بگذارید