خانه راهنمای خرید و محصولاتلنزهای رنگی لنزهای تماسی برای آستیگماتیسم: لنزهای Toric، GP و هیبریدی

لنزهای تماسی برای آستیگماتیسم: لنزهای Toric، GP و هیبریدی

نویسنده تیم لوناتو

لنز تماسی برای آستیگماتیسم در چند نوع مختلف طراحی و تولید شده است. این لنزها در نوع رنگی و حتی دو کانونی وجود دارد. یعنی افرادی که به طور همزمان از آستیگماتیسم و پیرچشمی رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از لنز دید نرمالی داشته باشند. احتمالا این اطلاعات برای شما جالب است چراکه؛ خیلی‌ها که به آستیگماتیسم دچار هستند گمان می‌کنند لنز تماسی چشم برای رفع این مشکل وجود ندارد. این نوشته دقیقا با هدف تصحیح اینگونه باورها و معرفی لنزهای تماسی برای آستیگماتیسم طراحی شده است.

لنزهای تماسی آستیگمات
لنزهای تماسی آستیگمات

انواع لنز تماسی برای چشم‌های آستیگمات

خوشبختانه علم پزشکی و البته مهندسی پزشکی و فناوری به درجه ای از پیشرفت رسیده است که کمتر عارضه ای بدون درمان باقی می‌ماند. در گذشته لنزهای تماسی فقط برای اصلاح عیوبی مانند نزدیک‌بینی و دوربینی وجود داشت. یا محصولی به نام لنز رنگی و لنز طبی رنگی اصلا وجود خارجی نداشت. اما امروز لنز تماسی نه تنها مشکلاتی مانند آستیگماتیسم و پیرچشمی را پوشش می‌دهد، بلکه قابلیت تغییر رنگ چشم هم به آن اضافه شده است.

انواع لنز تماسی برای چشم‌های آستیگمات
انواع لنز تماسی برای چشم‌های آستیگمات

لنزهای تماسی که آستیگماتیسم چشم را اصلاح می‌کند سه نوع متفاوت دارد. در ادامه به این سه نوع لنز تماسی بیشتر آشنا خواهید شد:

  • لنز تماسی نفودپذیر به گاز GP:  این نوع لنز را با عنوان RGP نیز می‌شناسند. لنزهای تماسی نفودپذیر به گاز دارای سطح قدامی منظمی است که جایگزین قرنیه شده و به این ترتیب آستیگماتیسم را اصلاح می‌کند. لنز تماسی نفودپذیر به گاز هم می‌تواند دارای طراحی توریک باشد و شکل قرنیه را به خود بگیرد و هم می‌تواند به شکلی غیر از توریک طراحی شود. البته نوعی از این محصول که به شکل قرنیه درنمی‌آید رایج‌تر است. 
  • ویژگی‌ها: مهم‌ترین ویژگی این نوع لنز سخت و ضخیم بودن آن است. درضمن لنز تماسی نفوذپذیر به گاز دید وسیع و واضحی برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • معایب: این محصول به خاطر ضخامت زیادی که دارد ممکن است در ابتدا کاربری خوبی نداشته باشد. یعنی درواقع عادت کردن به لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز برای کاربر کمی دشوار است. درضمن این لنز به طور منحصر به فرد برای هر شخص طراحی و تولید می‌شود. به همین دلیل استفاده از این لنز کمی هزینه بردار است. تعویض لنزهای سخت نفودپذیر به گاز نیز نسبت به لنزهای نرم فرآیند هزینه بر و پر دردسری محسوب می‌شود.
  • لنز تماسی توریک Toric: لنز توریک نوعی لنز تماسی نرم است که برای اصلاح آستیگماتیسم طراحی شده است. این نوع لنز گاهی در لبه های خود دارای وزن بیشتری است و به این ترتیب به خوبی در چشم ثابت می‌ماند. این محصول طراحی پیچیده‌ تری نسبت به دیگر انواع لنز تماسی نرم دارد و به همین دلیل گران قیمت‌تر نیز است.
  • متریال ساخت: این نوع لنز از دو ماده مختلف تولید می‌شود. گاهی لنز توریک را از هیدروژل معمولی و گاهی از مواد هیدروژل سیلیکونی که قابلیت انتقال اکسیژن در آن بسیار بالا است، تهیه می‌کنند.
  • قابلیت‌ها: لنز توریک با لنزهای کروی که فقط نزدیک‌بینی را اصلاح می‌کند فرق دارد. این محصول درجات مختلف آستیگماتیسم را پوشش می‌دهد. این لنز همچنین با چرخش چشم شما قابلیت اصلاح تاری دید را از دست نمی‌دهد. یعنی لنز توریک طوری طراحی شده است که در همه مریدین‌ها قدرت یکسانی داشته باشد. به این ترتیب با چرخش یا بالا و پایین شدن چشم، هیچ مشکلی در بینایی فرد دارای آستیگماتیسم ایجاد نمی‌شود.
  • معایب: لنزهای توریک یک عیب بزرگ دارند و آن سختی سازگار شدن به چشم‌های مختلف است. درواقع هر چشم از درجه مختلفی از آستیگماتیسم رنج می‌برد. پیدا کردن لنز مناسب که این درجه از آستیگماتیسم را اصلاح کند کمی زمان‌بر و البته هزینه بردار است.
همچنین بخوانید: سن استفاده از لنز چشم برای نوجوانان
  • لنز هیبریدی Hybrid: لنز هیبریدی نوع دیگری از لنز تماسی چشم آستیگمات است که قابلیت‌های جالبی دارد. این نوع لنز را می‌توان ترکیبی از هر دو لنزی که پیش‌تر معرفی کردیم دانست. در واقع مرکز لنز هیبریدی از مواد سخت نفوذ پذیر به گاز GP ساخته شده و لبه های آن از هیدروژل سیلیکون. بنابراین قابلیت‌ها و مزیت‌های لنزهای نرم و لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز در این محصول گنجانده شده است.
  • ویژگی‌ها: لنزهای هیبریدی برای هر شخص به صورت منحصر به فرد طراحی می‌شود. با این وجود تعویض این لنزها در فاصله های زمانی طولانی‌تری نسبت به تعویض لنزهای نرم انجام می‌گیرد. این یک مزیت مهم برای لنزهای هیبریدی محسوب می‌شود.

به علاوه دیدی که در نتیجه استفاده از این لنز به دست می‌آید از لنزهای نرم بسیار واضح‌تر است. اما در عین حال لنزهای هیبریدی بسیار راحت بوده و تجربه کاربری خوشایندی را برای شما به همراه خواهند داشت. همچنین انجام فعالیت‌های مختلف با استفاده از این لنز راحت است و هیچ نگرانی جهت افتادن لنز برای کاربران وجود ندارد.

ازطرفی این محصول دارای ابعاد و اندازه بزرگتر از لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز است، در حالیکه لبه های نازک‌تری نسبت به آن دارد.

همچنین بخوانید: برای تقویت چشم چه بخوریم ؟
  •  

منبع

https://www.allaboutvision.com/en-gb/contact-lenses/torics-astigmatism/

Related Articles

1 کامنت

شراره 14 دی 1402 - 12:59

قیمت لنز ها میخواستم. و از کجا میشه تهیه کرد؟؟ کاتولوگ رنگ دارند آیا ؟؟

پاسخ

کامنت بگذارید