خانه اخباراخبار لوناتو مراحل قرار دادن لنز در چشم کودک و نگهداری آن

مراحل قرار دادن لنز در چشم کودک و نگهداری آن

نویسنده تیم لوناتو
قرار دادن لنز در چشم

توجه به بینایی کودک یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه برای والدین است. در بعضی مواقع به این نتیجه می‌رسید که با توجه به سبک زندگی فرزندتان، استفاده از عینک برای او مناسب نیست. بنابراین تنها گزینه باقیمانده استفاده از لنز برای کودکان خواهد بود. در قدم اول به منظور استفاده از لنز تماسی باید از یک چشم‌پزشک مشورت بگیرید و بعد از تایید وی اقدام به تهیه لنز فرمایید. بعد از خریداری، نحوه قرار دادن لنز در چشم کودک مطرح می‌شود. شاید این موضوع در ابتدا دلهره‌انگیز باشد. در مطلب زیر، مراحل قرار دادن لنز در چشم را مطرح می‌کنیم. شما نیز با دنبال کردن مراحل زیر به راحتی کار پی خواهید برد.

در ادامه برای داشتن چشمانی سالم، نکات مورد توجه در تمیزی لنز را برای کمک به فرزندان یادآور خواهیم شد.

مراحل قرار دادن لنز در چشم کودک

1) دستان خود را با آب ولرم و صابون بشویید و خشک کنید.

دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید تا کاملا تمیز شود. در هنگام خشک کردن دستها، اگر از حوله استفاده می‌کنید، دقت کنید تا بافت حوله، پرز نداشته نباشد. شما می‌بایست با انگشت اشاره لنز را در داخل چشم قرزندتان قرار دهید. بنابراین تمیز بودن این انگشت ضروری است.

هرگز برای خشک کردن دست‌ها از دستمال کاغذی استفاده نکنید، زیرا احتمال داشتن پرز بیش‌تر است.

2) رو به سمت فرزندتان بایستید.

از فرزندتان بخواهید تا روبه‌روی شما بایستد و سرش را کمی به سمت عقب خم کند. حالت قراگیری چشم‌ها رو به جلو و کمی به سمت بالا باشد. سعی کنید در بالای چشمان او قرار نگیرید. این امر موجب پلک زدن اضافی خواهد شد.

3) لنز تماسی را بر روی انگشت اشاره قرار دهید.

لنز را همانند کاسه کوچکی در نظر بگیرید که قرار است بر روی نوک انگشت شما قرار گیرد. به گونه‌ای که گودی آن رو به بالا باشد. بنابراین به گودی لنز توجه کنید.

ممکن است چشم‌های چپ و راست نمره‌ متفاوتی داشته باشند. بنابراین مطمئن شوید که لنز مربوط به هر چشم، به درستی انتخاب شده است.  لنز چپ را برای چشم چپ و لنز راست را برای چشم راست انتخاب کنید.

  • در اکثر ظرف‌های لنز، محل لنزهای چپ و راست به ترتیب با علامت‌های "L" و "R" مشخص می‌شود تا احتمال خطا کاهش یابد.

4) از فرزند خود بخواهید چشم‌ها را تا حد امکان باز کند.

برای این کار نیاز است فرزندتان با انگشت اشاره خود پلک‌های بالایی را در جهت نزدیک سازی به ابرو بالا ببرد و با دست دیگر پلک‌های زیرین را در جهت نزدیک‌سازی به سمت چانه سوق دهد.

5) به آرامی لنز را در داخل چشمان کودک قرار دهید.

هم‌زمان با این که فرزند شما به بالا نگاه می‌کند، قرار دادن لنز در چشم توسط شما صورت می‌گیرد. لنزها خاصیت مکشی دارند و بعد از قرارگیری در چشم، به عنبیه می‌چسبند. سعی کنید لنز را ابتدا بر روی عنبیه چشم قرار دهید.

در هنگام قرار دادن لنز در چشم از کودک خود بخواهید، به لنز تمرکز نکند. در غیر این صورت ممکن است قبل از قرار دادن لنز در چشم، فرزندتان پلک بزند و لنز به زمین بیفتد.

از او بخواهید همچنان که به بالا نگاه می‎کند، در صورت نیاز، به سمت راست انگشت شما نگاه کند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، روان شدن لنز در محلول است. اگر لنز خشک باشد، در هنگام قرار دادن لنز در چشم به راحتی از انگشت جدا نمی‌شود.

6) از کودک خود بخواهید پلک بزند.

پلک زدن کمک خواهد کرد تا لنز با گودی چشم سازگار شود و شکل و انحنای چشم را به خود بگیرد. شاید نیاز باشد برای تنظیم شدن، چندین بار پلک بزند.

پلک زدن مداوم با سرعت بالا، علاوه بر اینکه به تنظیم شدن لنز کمکی نمی‌کند، بلکه باعث افتادن لنز می‌شود. کودک‌تان را از این موضوع مطلع سازید.

7) مراحل بالا را برای چشم دیگر تکرار کنید.

مراقبت و نگهداری از لنزهای تماسی کودک

1) نحوه قرار دادن لنز در چشم را آموزش دهید.

یادگیری قرار دادن لنز توسط کودک، نکته مهمی است. بسیاری از اپتومتریست‌ها در هنگام تهیه لنز، به کودک آموزش می‌دهند. کودک نیز چندین‌بار این عمل را تکرار می‌کند تا یاد بگیرد. یکی از مزایای قرار دادن لنز توسط کودک این است که در حین پروسه کمتر پلک می‌زند.

مطالعات اخیر نشان داد که کودکان از 8 یا 9 سالگی قادر به قرار دادن لنز در چشم هستند. پس برای راحتی فرزندتان، در آموزش این فرآیند، وقت صرف کنید.

2) به تمیز کردن روزانه لنزها نظارت داشته باشید.

کودک شما نباید در هنگام پاک‌سازی لنز ار آب یا بزاق دهان استفاده کند. برای پاک‌سازی باید تنها از محلو‌ل‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده شود. این محلول‌ها صرفا برای لنزها طراحی و تولید شده‌اند که وظیفه تمیز کردن و نگهداری لنزها را بر عهده دارند. بنابراین انتخاب نوع محلول از اهمیت زیادی برخوردار است. نوع محلو‌ل‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها با توجه به لنز مصرفی، توسط اپتومتریست پیشنهاد می‌شود. زمانی که کودک از لنز استفاده نمی‌کند، می‌بایست آنها را در داخل محلو‌ل‌ مورد نظر قرار دهد.

3) به عادت‌های استفاده کودکتان از لنز، توجه کنید.

اگر فرزند شما از لنزهای مدت‌دار استفاده می‌کند، بعد از اتمام تاریخ مصرف نباید به مصرف آن ادامه دهد. از همان ابتدا او را در این زمینه آگاه سازید.

لنزهای تماسی در هنگام خواب باید از چشم خارج شوند. مطمئن شوید فرزندتان شب هنگام با لنز نمی‌خوابد. تنها بعضی از لنزها این قابلیت را دارند که در هنگام خوابیدن یا دوش گرفتن نیز بر روی چشم باشند.

4) زمان مناسب قرار دادن لنز در چشم را با کودک خود در میان بگذارید.

در صورتی که دختر شما به آرایش کردن علاقه داشته باشد، قبل از هر گونه آرایشی، باید لنزها را در چشم‌ قرار دهد. بنابراین باید سعی کند، تا حد ممکن از ورود مواد آرایشی به چشم جلوگیری شود. در صورت فراموشی این نکته را به او یادآوری کنید.

در هنگام خربد وسایل آرایشی، به فرزند خود جهت دهید. لنزهای تماسی در برابر میکروب و مواد حساسیت‌زا بسیار آسیب‌پذیر هستند. آلوده شدن لنز، منجر به قرمزی چشم و حتی عفونت‌های چشمی می‌شود. بنابراین باید به وسایل آرایشی مورد استفاده، توجه ویژه‌ای داشت. این وسایل نباید حاوی مواد حساسیت‌زا باشند.

Related Articles

کامنت بگذارید