خانه اخبار عینک طبی آفتابی ؛ آیا عینک آفتابی معمولی را می‌ توان طبی کرد؟

عینک طبی آفتابی ؛ آیا عینک آفتابی معمولی را می‌ توان طبی کرد؟

نویسنده تیم لوناتو
عینک طبی آفتابی

عینک طبی آفتابی چیست؟

عینک طبی آفتابی شیک‌ترین و ساده‌ترین روش برای حل مشکل بینایی کسانی است چشم‌های ضعیفی دارند و نمی‌خواهند بیرون از خانه هم دو عینک همراه خود داشته باشند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که افرادی با چشمان ضعیف دارند، بحث استفاده از عینک‌های آفتابی است.

مشکل بینایی در این افراد سبب می‌شود که نتوانند زیر نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کنند. به این خاطر که باید عینک طبی خود را به چشم داشته باشند و همزمان نمی‌توان از دو عینک استفاده کرد. این افراد معمولا دو راه دارند یا اینکه باید از لنز‌های طبی استفاده کنند و بعد عینک آفتابی بزنند یا از عینک های آفتابی با شیشه طبی بهره بگیرند.

عینک آفتابی دومنظوره با شیشه طبی چه مزایایی دارد؟

عینک‌های طبی با شیشه‌های رنگ شده، به شما این امکان را می‌دهد تا با وجود داشتن مشکل دوربینی یا نزدیک‌بینی (یا هر نوع مشکل بینایی دیگر) از عینک آفتابی هم استفاده کنید. این عینک‌ها بر اساس نمره چشم شما ساخته می‌شوند و رنگ آن را نیز می‌توانید به دلخواه خودتان انتخاب کنید.

از دیگر مزایای عینک آفتابی-طبی این است که شما می‌توانید با تغییر نمره چشم خود، لنزی با شماره جدید سفارش دهید و دوباره از همان فریم قبلی استفاده کنید. یعنی در هزینه خرید بدنه‌ی عینک صرفه‌جویی کنید چون لازم نیست برای فریم جدید، پول اضافه‌ای پرداخت کنید.

به زبان ساده، عینک آفتابی طبی از جمله عینک‌هایی‌است که فقط با تجویز پزشک می‌توان تهیه کرد و در عین رفع عیوب انکساری چشم، از چشم در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

کدام عینک آفتابی قابلیت تبدیل شدن به عینک طبی را دارد؟

هنگام انتخاب عینک آفتابی برای نمره‌دار کردن عدسی‌هایش باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

اول از همه باید بدانید عدسی عینک آفتابی طبی باید قابل تعویض باشد. یعنی عدسی عینک به فریم پرس نشده باشد و کناره‌های شیشه خالی نباشد. در غیر این صورت نمی‌توان عینک آفتابی را طبی کرد.

همچنین باید به شیشه عینک‌آفتابی هم توجه داشته باشید. اگر شیشه (عدسی) قوس و انحنای زیادی داشته باشد به هیچ عنوان برای طبی شدن مناسب نیست. فقط عینک آفتابی که شیشه با قوس کم دارد را می‌توان طبی کرد.

عینک طبی ضد افتاب

اندازه عینک آفتابی برای تبدیل شدن به مدل طبی مهم است؟

کوچک بودن عدسی عینک آفتابی هم بسیار مهم است. وقتی عدسی این عینک کوچک باشد، فاصله کانونی آن نیز دقیق‌تر خواهد بود.

خوب است بدانید عینک‌های آفتابی با فریم کائوچو یکی از بهترین گزینه‌ها برای طبی شدن هستند. به این خاطر که خیلی راحت می‌توان لنز آن را تعویض کرد و این مزیت را هم دارد که ضخامت شیشه عینک را پنهان می‌کند.

عدسی عینک آفتابی طبی می‌تواند از هر جنسی باشد از عدسی معمولی گرفته تا پلی‌کربنات، پلاستیک، ترایویکس، شیشه یا حتی عدسی با ضریب شکست بالا.

باید توجه داشته باشید که لنزهای شیشه‌ای شاید بهترین کیفیت نوری را داشته باشند اما بسیار سنگین هستند و دیگر این روزها مورد توجه مردم و حتی کارخانه‌های سازنده نیست. پس بهتر است برای استفاده‌ی راحت‌تر سراغ گزینه‌های سبک‌وزن بروید مثل پلاستیک یا پلی‌کربنات.

عینک فتوکرومیک گزینه‌ای مناسب برای داشتن عینک طبی و آفتابی به طور همزمان است

برای خرید عینک دودی-طبی می‌توانید لنز فتوکرومیک هم انتخاب کنید.

ساختار این لنزها به گونه‌ایست که به محض برخورد نور خورشید، یون‌های موجود در مواد آن تجزیه شده و باعث می‌شود که لنزها به سرعت تیره شوند. ولی بعد از آن، مدتی طول می‌کشد تا رنگ لنز به حالت قبلی خود بازگردد. پس می‎توان عینک‎هایی با لنز فتوکرومیک را به عنوان عینک آفتابی طبی استفاده کرد.

اما این لنزها معایبی هم دارند. به طور مثال در جایی که اشعه فرابنفش زیاد نباشد تغییر رنگ نمی‌دهد. مخصوصا در داخل ماشین این عینک‌ها تیره نمی‌شوند زیرا شیشه خودروها دارای پوشش ضد UV هستند و این یک مشکل اساسی برای عدسی‌های فتوکرومیک است.

عینک طبی آفتابی

عینک آفتابی برای طبی شدن چه پوشش‌هایی باید داشته باشد؟

هنگام سفارش عینک طبی آفتابی حتما به این موضوع توجه داشته باشید که عدسی دارای یو-وی بالای 400 باشد. مهم‌ترین ویژگی یک عینک دودی‌طبی این است که بتواند همزمان با تصحیح عیوب انکساری، از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید نیز محافظت کند.

اگر فیلتر پلاریزه هم برای عدسی سفارش دهید که خیلی بهتر می‌شود به این خاطر که مثلا هنگام رانندگی در طول روز بازتاب نور کم و دید شما کاملا شفاف و واضح خواهد شد.

به‌طور کلی باید گفت، نور خورشید حاوی اشعه‌های فرابنفش است و اثرات زیان‌باری برای چشم ایجاد می‌کند. به همین خاطر اهمیت استفاده از عینک آفتابی دوچندان می‌شود. به این موضوع توجه داشته باشید که رنگ عدسی در قابلیت محافظت آن از چشم تاثیری ندارد. یعنی اگر شیشه عینک روشن یا زرد و قرمز باشد هم می‌تواند به خوبی از چشم در برابر اشعه فرابنفش محافظت کند. پس با خیال راحت رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.

اگر عینک قادر به جذب اشعه ماوراء بنفش نباشد میزان عبور اشعه از مردمک‌ها افزایش می‌یابد و موجب بروز عوارض می‌شود.

در ساخت عینک‌های طبی ساختار فریم‌ها، دسته‌های عینک، پل عینک به شکل خاصی طراحی می‌شود تا در داشتن دید بهتر بیمار عملکرد مناسب‌تری داشته باشد.

عینک آفتابی طبی، جایگزین مناسبی برای لنزهای تماسی است

کسانی که به جای عینک از لنز طبی استفاده می‌کنند، عینک آفتابی طبی می‌تواند جایگزین مناسب و پرکاربردی برای آنها باشد. به عنوان مثال زمانی را تصور کنید که به بیرون رفته‌اید، در این صورت چشم‌ها در معرض آفتاب و خاک و… قرار می‌گیرد. همچنین در هنگام شنا کردن به دلیل وجود میکروارگانیسم‌ها در آب، استفاده از لنزهای تماسی امکان عفونت‌های چشمی را بالا میبرد. از این رو بهتر است که در چنین مواقعی به جای لنز از عینک استفاده کنیم.

حتی استفاده از عینک‌های آفتابی معمولی بر روی لنزهای تماسی ممکن است حفاظت لازم را انجام ندهد. ولی عینک آفتابی طبی این قابلیت را فراهم می‌سازد که در هر زمان که در خارج از منزل به سر می‌برید، نیاز به استفاده هم‌زمان عینک آفتابی و لنزهای تماسی نداشته باشید.

سوالات رایج در مورد عینک‌های طبی آفتابی

آیا عینک آفتابی معمولی را می‌ توان طبی کرد؟

بله. اما توجه داشته باشید که عدسی عینک آفتابی باید قابل تعویض باشد. یعنی عدسی عینک به فریم پرس نشده باشد و کناره‌های شیشه خالی نباشد. در غیر این صورت نمی‌توان عینک آفتابی را طبی کرد.

کدام عدسی عینک آفتابی برای طبی شدن مناسب نیست؟

اگر شیشه (عدسی) قوس و انحنای زیادی داشته باشد به هیچ عنوان برای طبی شدن مناسب نیست. فقط عینک آفتابی که شیشه با قوس کم دارد را می‌توان طبی کرد.

عینک آفتابی طبی آماده در بازار وجود دارد؟

عینک‌های فتوکرومیک را می‌توان نوعی عینک آفتابیِ طبیِ آماده به حساب آورد.

ضد UV بودن در عینک‌های طبی آفتابی هم مهم است؟

بله. عینک آفتابی‌طبی حتما باید دارای عدسی یو-وی بالای 400 باشد. مهم‌ترین ویژگی یک عینک دودی طبی این است که بتواند همزمان با تصحیح عیوب انکساری، از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید نیز محافظت کند.

Related Articles

کامنت بگذارید