خانه اخبار عادت کردن به لنز طبی جدید چقدر طول می‌کشد؟

عادت کردن به لنز طبی جدید چقدر طول می‌کشد؟

نویسنده فروغ بیداری
عادت کردن به لنز طبی

عادت کردن به لنز طبی

عادت کردن به لنز طبی برای کسانی که تازه عینک را کنار گذاشته و لنز تماسی را انتخاب کرده‌اند تا چندین روز طول می‌کشد. البته این مدت زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همچنین به نمره چشم و جنس لنز تماسی هم ارتباط مستقیم دارد.

به طور مثال، پس از چند روز به استفاده از لنز طبی نرم عادت می‌کنید؛ حالا می‌خواهد این لنز از جنس هایدروژل باشد یا سیلیکون هایدروژل. به طور کلی، عادت کردن به انواع مختلف لنزهای نرم سریع‌تر از عادت به لنزهای طبی سخت است.

البته این مدت زمان عادت کردن فقط مختص کسانی که تازه برای اولین بار است که لنز طبی می‌گذارند نیست. افرادی که لنز خود را عوض می‌کنند هم ممکن است مدتی طول بکشد که به مدل جدید عادت کنند.

آیا مدت زمان عادت کردن به لنز طبی «سخت» بیشتر از لنزهای «نرم» طول می‌کشد؟

بله! عادت کردن به لنزهای تماسی سخت گاهی تا چندین هفته ممکن است طول بکشد. دلیلش هم این است که تقریبا هیچ‌وقت این لنزها در چشم به راحتی کانتکت‌لنزهای نرم نیستند.

به طور عمومی، مدت زمان عادت کردن چشم به لنز طبی سخت حدود 2 هفته است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر چنین لنزی را انتخاب کرده‌اید، حتما صبر پیشه کنید و اجازه دهید چشم‌ها خودشان را با لنز جدید وفق بدهند.

عادت کردن به لنز

چقدر طول می‌کشد تا به لنز آستیگمات عادت کنیم؟

عادت کردن به لنز آستیگمات با لنزهای معمولی فرقی ندارد. تنها تفاوت این نوع لنزها نحوه قرارگیری آنها روی چشم است.

بعضی از افرادی که طبی استفاده می‌کنند شاید با این مشکل مواجه شوند که چرخش لنز در چشم وضوح دیدشان را تغییر دهد. به این افراد توصیه می‌کنیم محصولات کمپانی‌های مشهوری همچون کوپرویژن، جانسون یا بوش و لومب را انتخاب کنند تا احتمال بروز چنین مشکلاتی کاهش پیدا کند.

البته بهتر است در چنین مواقعی حتما با پزشک خود مشورت کنید و علت اصلی این امر را جویا شوید.

عادت کردن به لنز مولتی فوکال (چند کانونی) چقدر طول می‌کشد؟

لنزهای مولتی فوکال که دارای چندین نقطه کانونی هستند که برای اصلاح دید دور و نزدیک به طور همزمان تجویز می‌شود.

به زبان ساده‌تر، لنزهای تماسی دو کانونی و چند کانونی با مهیا کردن دید واضح برای هر دو فاصله دور و نزدیک به اصلاح پیرچشمی می‌پردازند. این لنزها دارای چندین نمره روی یک لنز واحد هستند تا بیمار بتواند علاوه بر واضح دیدن سوژه‌های نزدیک، نوشته‌های دور را هم با شفافیت و جزئیات کامل ببیند.

با اینکه این لنزها بسیار کارآمد هستند، اما عادت کردن به آنها کمی بیشتر از لنزهای معمولی طول می‌کشد. افرادی که تازه از این مدل لنز استفاده می‌کنند، ممکن است در روزهای اول دچار تاری دید شوند. یا شب‌ها، نور چشم‌هایشان را اذیت کند.

اما پس از 4 تا 6 هفته فرد به لنز مولتی فوکال عادت می‌کند.

عادت کردن به لنز طبی

آیا تار شدن دید در روزهای اول استفاده از لنز طبی عادی است؟

در چند ثانیه اول که لنز طبی را به چشم می‌گذارید ممکن است چشم‌هایتان تار شود. اما بلافاصله این تاری از بین می‌رود. اگر بعد از مدتی همچنان دید شما تار بود، احتمال وجود مشکل هست. مثلا امکان دارد نمره لنز طبی اشتباه باشد. به همین خاطر لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید و این مساله را با او در میان بگذارید.

خشکی چشم به خاطر استفاده از لنز تماسی است یا به خود چشم‌ها مربوط است؟

تاری دید بعد از گذاشتن لنز تماسی در چشم ممکن است در اثر خشک بودن لنز طبی باشد. در این حالت می‌توانید چند قطره اشک مصنوعی در چشم بچکانید تا تاری دید برطرف شود.

برای شست‌وشوی لنز هم لازم است حتما از محلول لنز مناسب استفاده کنید. وقتی بر اساس تجویز پزشک هر روز لنز را با محلول‌های تمیزکننده می‌شوید و آن را در محلول نگهدارنده می‌گذارید، احتمال خشک شدن لنز را کاهش می‌دهید.

البته اگر خیلی سریع چشم‌هایتان خشک می‌شود پیشنهاد می‌کنیم از لنزهای یک‌بارمصرف و روزانه استفاده کنید. چون پس از هر بار مصرف دور انداخته می‌شوند. یعنی لازم نیست شسته شوند و در نتیجه‌ی شست‌وشوی نامناسب، خشک نمی‌شوند.

فارغ از خشک شدن لنز در چشم، «خشکی چشم» هم می‌تواند باعث تاری دید بعد از گذاشتن لنز در چشم باشد. کسانی که این عارضه را دارند، بهتر است از لنز طبی نرم از جنس سیلیکون هایدروژل استفاده کنند. این لنزها اکسیژن‌رسانی بیشتری نسبت به دیگر مد‌ل‌ها دارند و در نتیجه از افزایش میزان خشکی چشم به موجب استفاده از لنز می‌کاهند.

عادت کردن به لنز طبی

سوالات رایج دیگر در مورد عادت کردن به لنز طبی

آیا مراقبت از لنز طبی سخت است؟

مراقبت کردن از لنز طبی هیچ سختی خاصی ندارد. شما فقط باید هر شب پس از درآوردن لنز از چشم، آن را در محلول مخصوصش شست‌وشو دهید و درون قابی که از قبل تمیز کرده‌اید بگذارید. این کار زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما کمک می‌کند که لنز همیشه سالم و سلامت بماند و چشم‌های شما را اذیت نکند.

عادت کردن به لنز طبی چقدر طول می‌کشد؟

اگر لنز نرم باشد، پس از چند روز به آن عادت خواهید کرد. اما اگر لنز سخت باشد ممکن است تا دو هفته عادت کردن به آن طول بکشد. برای عادت کردن به لنزهای مولتی فوکال حتی ممکن است تا 6 هفته هم طول بکشد.

عادت کردن به لنز نرم سریع‌تر است یا لنز سخت؟

چشم خیلی سریع به لنز «نرم» عادت می‌کند. اما شاید دو هفته طول بکشد که به لنز طبی «سخت» عادت کند.

عادت کردن به لنز طبی آستیگمات مثل بقیه لنزهاست؟

بله هیچ فرقی ندارد. فرق لنز آستیگمات با بقیه لنزهای طبی فقط در مورد نحوه قراگیری آن روی چشم است. وگرنه مدت زمان عادت کردن به آن مثل بقیه لنزهاست.

منبع: feelgoodcontacts

Related Articles

کامنت بگذارید