خانه اخبار راهنمای کامل و جامع لنز چشم: قسمت سوم و آخر

راهنمای کامل و جامع لنز چشم: قسمت سوم و آخر

نویسنده تیم لوناتو
راهنمای کامل و جامع لنز چشم

در دو قسمت اول این راهنمای جامع و کامل، اول از همه سراغ معرفی لنز رفتیم و توضیح دادیم اصولا لنز تماسی از چه موادی و چگونه ساخته می‌شود و عملکرد آن به چه شکلی است. سپس انواع مختلف لنز را معرفی کردیم.

در مورد اینکه چه زمانی باید لنز تماسی را تعویض کنید و مدل جدید بخرید و همچنین در مورد طراحی لنزهای تماسی و زمان مناسب پوشیدن لنز تماسی برایتان توضیح دادیم.

در این قسمت می‌خواهیم یک مقایسه کوتاه بین لنز و عینک خواهیم داشته باشیم و به طور خلاصه در مورد گذاشتن و برداشتن لنز و نحوه‌ی استفاده صحیح از آن برایتان توضیح دهیم.

همراهمان باشید.

کدام لنز تماسی مناسب من است؟

اگر پزشک برایتان لنز تجویز کرده، یعنی چشمتان مشکل بینایی دارد و لنز باید دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم چشم را اصلاح و برطرف کند. هر فردی باید به دنبال محصولی باشد که مناسب نیاز خودش است. هنگام جست‌وجو برای خرید، گزینه‌های متنوع از برندهای مختلف وجود دارند و توضیحات فنی ویژه‌ای هم برای هر کدام از آنها نوشته شده است. از جمله می‌توان به لنز توریک، دو کانونی، اسفریکال، سخت، نرم و … اشاره کرد. به طور مثال، اگر نزدیک‌بین باشید و با افزایش سن دچار پیرچشمی شده باشید باید برای وضوح دید در فواصل نزدیک از عوامل خارجی همچون لنز تماسی استفاده کنید. لنزهای چندکانونی برای اصلاح پیرچشمی عالی هستند.

همچنین لنز باید از نظر اندازه متناسب مردمک باشد تا به خوبی روی سطح چشم بنشیند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب لنز تماسی مناسب

راهنمای استفاده از لنز تماسی و نگهداری از آن

استفاده از لنز تماسی، شست‌وشو، ضدعفونی کردن و نگهداری از لنز تماسی بسیار آسان‌تر از دهه‌های گذشته شده است.

تا چند سال پیش شما باید محلول‌های متنوعی برای شستن و ضدعفونی کردن لنز چشم خریداری می‌کردید، اما اکنون با یک مایع لنز همه‌کاره، تمام کارهای لازم برای نگهداری لنز را می‌توانید انجام دهید؛ هم آسان‌تر است هم مقرون به صرفه.

بیشتر بخوانید: اگر این مشکلات را دارید هرگز از لنز تماسی استفاده نکنید

البته کسانی که به ماده نگهدارنده موجود در محلول لنز حساسیت دارند باید سراغ مدل‌هایی بروند که فاقد نگهدارنده است. بسیار مهم است که لنز را بر اساس دستورات نوشته شده روی جعبه استفاده کنید. اما به طور خلاصه در زیر روش صحیح این کار را برایتان توضیح داده‌ایم:

  1. دستان خود را با آب ولرم و صابون بشویید و با حوله بدون پرز خشک کنید.
  2. لنز تماسی را از چشم خارج کنید و با محلول همه کاره بشویید. برای این منظور بهتر است که لنز تماسی را کف دست بگذارید، چند قطره محلول روی آن بریزید و سپس با کمک انگشتان دست، به نرمی روی سطح لنز بمالید تا همه رسوبات از بین بروند.
  3. دوباره لنز را با محلول مخصوص آب بکشید. این مرحله بسیار مهم است آن را رد نکنید.
  4. سپس لنز تماسی تمیز و ضدعفونی شده را درون قابی که از قبل با محلول شسته‌اید، بگذارید.

در صورت مشاهده هرگونه خارش، اشک‌ریزش، احساس وجود جسم خارجی، سوزش، قرمزی و ترشح غیرمعمول در چشم باید بدانید که احتمالا به مایع لنز حساسیت داده‌اید و نباید از آن استفاده کنید. ماده نگهدارنده‌ای به نام تیمروسل مسئول ایجاد حساسیت در حدود ۱۰ درصد از بیماران است.

بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری از لنز تماسی از زبان یک کارشناس

عینک یا لنز تماسی؟

پیش از انتخاب لنز یا عینک باید بدانید که هیچ‌ یک بر دیگری برتری ندارد و هر کدام ویژگی‌ها و معایب خاص خود را دارند.

انتخاب لنز یا عینک مستقیما به خود شخص و سبک زندگی او بستگی دارد. اما به صورت کلی، باید بدانید لنز مستقیما روی چشم انسان می‌نشیند و در نتیجه دید واضح و شفافی برای فرد ایجاد می‌کند. اما به نگهداری و مراقبت زیاد نیاز دارد.

این در حالیست که عینک به مراقبت کمتری نیاز دارد، بسیار ارزان‌تر از لنز است و نیاز نیست هر 6 ماه یکبار آنها را عوض کنیم.

عینک همه سطح داخلی و بیرون و اطراف چشم را از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. اما لنز فقط مردمک چشم را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: لنز تماسی یک بار مصرف : مزایا و معایب

برای خرید انواع لنزهای طبی و رنگی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی لوناتو مراجعه کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید