خانه راهنمای خرید و محصولات با انواع لنز طبی آشنا شوید

با انواع لنز طبی آشنا شوید

نویسنده تیم لوناتو
انواع لنز طبی

انواع لنز طبی

در این محتوا آشنایی اولیه‌ای از انواع لنز طبی خواهیم داشت. مطالعه این متن پیش‌زمینه خوبی برای شما ایجاد می‌کند و شما را به انتخاب لنز مناسب سوق می‌دهد.

لنزهای تماسی برای اولین بار در سال 1945 توسط انجمن اپتومتریک آمریکا شناخته شد. امروزه با افزایش دانش و آگاهی افراد، در خصوص مراقبت‌های چشم، تمایل به استفاده از لنزهای تماسی افزایش پیدا کرده است. بطوریه که بیش از 125 میلیون نفر در دنیا از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند.

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که می‌خواهید استفاده از عینک را محدود کرده و به سمت لنزهای تماسی بروید با سوال‎هایی پیش‎رو خواهید بود. به طور یقین یکی از ابهامات ذهنی شما، آشنایی با انواع لنز طبی خواهد بود. برای درک بهتر این ابهامات بهتر است که از یک اپتومتریست مشاوره بگیرید.

انواع لنز طبی

لنزهای تماسی نرم

امروزه اکثریت کسانی که لنز چشمی را جایگزین عینک ساخته‌اند، از لنزهای تماسی نرم استفاده می‌کنند. این نوع لنزها با آخرین تکنولوژی اپتیکی ساخته شده‌اند و راحتی و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. از ویژگی‌های بارز این لنزها، سازگاری بالای آنهاست. به عبارت بهتر لنز، خود را با انحنای قرنیه (انحنای قرنیه، برای هر فردی متفاوت است) سازگار می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این لنز، نفوذپذیری نسبت به اکسیژن است. یعنی می‌توان به مدت طولانی لنز را در چشم نگه داشت.

لنزهای تماسی نرم آزادی بیشتری نسبت لنزهای نفوذپذیر به گاز (با الگوهای پوششی سخت محدود می‌شود) دارند.

این لنزها بسته به نیاز افراد به چند دسته تقسیم می‌شوند:

لنزهای یکبار مصرف

این لنزها برای مصرف روزانه طراحی شده‌اند، بعد از مصرف، قابل استفاده نیست و باید دور انداخته شود. به همین دلیل از آنها با عنوان لنزهای روزانه نیز یاد می‌شود. این لنزها نیازی به محلول لنزهای تماسی ندارند. می‌توان در هنگام خشک شدن چشم و یا به منظور مرطوب‌سازی از چند قطره اشک مصنوعی استفاده کرد.

لنزهای یکبار مصرف برای افراد زیر مناسب است:

  • متخصصین و یا افراد پرمشغله که فرصتی برای تمیز کردن و نگهداری روازنه لنزها ندارند.
  • افرادی که فقط تمایل دارند در زمان و رویداد خاصی از لنز تماسی استفاده کنند.
  • افرادی که از آلرژی رنج می‌برند. با توجه به اینکه استفاده مکرر این لنزها امکان‌پذیر نیست. احتمال کثیف شدن با خاک و مواد آلرژن کاهش می‌یابد. بنابراین چشم تحریک نمی‌شود.
انواع لنز طبی

لنزهای قابل مصرف هفتگی

لنزهای هفتگی همانطور که از نامشان پیداست، به صورت روزانه، به مدت یک هفته قابل استفاده است و بعد از یک هفته باید لنز دیگری جایگزین آن شود. لنزهای هفتگی نیاز به پاک‌سازی و نگهداری روزانه دارند. بنابراین به محلول لنز تماسی نیاز است. این محلول‌ها نیز انواع مختلفی دارند که اپتیسین محلولی مناسب با لنز، پیشنهاد می‌کند. ولی امروزه محلول‌های چندمنظوره دراختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است که برای لنزهای نرم مناسب‌تر هستند.

لنزهای هفتگی مناسب افرادی هستند که:

  • تمایل به استفاده از لنز تماسی دارند. بنابراین بهتر است قبل از خرید برای مدتی به صورت آزمایشی، از لنز چشم استفاده کنند و در صورت تمایل به خریداری نوع دائمی آن اقدام نمایند.
  • از خشکی چشم رنج می‌برند و توانایی استفاده بلند مدت از لنزها ندارند.

لنزهای قابل مصرف ماهانه

از دیگر انواع لنزها طبی، لنزهای قابل مصرف ماهانه است و بعد از یک ماه باید به تعویض آن اقدام شود. این نوع لنزها نیز همانند لنزهای هفتگی نیاز به مراقبت روزانه دارند.

لنزهای قابل مصرف ماهانه مناسب افراد زیر است:

  • افرادی که فکر اقتصادی بالایی دارند. زیرا هزینه لنزهای ماهانه مناسب‌تر از لنزهای روزانه است.
  • افرادی که تمایل دارند بعد از مدتی، لنزها را تعویض کنند.
انواع لنز طبی

انواع لنز طبی : لنزهای دائمی

یکی دیگر از انواع لنز طبی ،لنز دائمی است. این لنزها از هیدروژل سیلیکون ساخته شده‌اند و آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی لنز در این مدل اعمال شده است. ماده هیدروژل سیلیکونی این امکان را فراهم می‌سازد که اکسیژن بیشتری نسبت به لنزهای نرم معمولی به سطح چشم برسد. به همین دلیل این نوع را لنزهای قابل تنفس می‌نامند.

اگر تمایل به استفاده از لنزهای هیدروژل سیلیکونی دارید، به خاطر داشته باشید که همه لنزهای دائمی با این ماده ساخته نشده‌اند. لنزهای تماسی دائمی انتخاب مناسبی است. زیرا می‌توان به طور پیوسته برای یک بازه زمانی از آن استفاده کرد. به این معنا که شما قادر خواهید بود که بدون خارج ساختن لنزها از چشم، حتی در زمان خواب و دوش گرفتن، به مدت طولانی از آن استفاده کنید. پس نیاز به نگهداری خاصی ندارد.

لنزهای دائمی برای افرادی مناسب است که:

  • به طور مداوم لنز بر چشم دارند.
  • تمایل دارند از لنزهایی بدون نیاز به نگهداری استفاده کنند.

لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز (لنزهای سخت و یا لنزهای GP)

از دیگر انواع لنز طبی ،لنزهای نفوذپذیر به گاز هستند که لنز سخت، GP و یا RGP نامیده می‌شوند. این لنزها برخلاف لنزهای نرم، حاوی آب نیستند. ولی همچنان راحتی را برای مصرف‌کننده فراهم می‎کنند.

اگرچه بعد از آمدن لنزهای نرم به بازار، لنزهای سخت محبوبیت خود را از دست داده است. ولی باز هم برای افراد خاصی استفاده از این لنزها ارج‌تر است. برخلاف لنزهای نرم، این لنزها دوام بیشتری دارند و می‌توان مدت زیادی از آن استفاده کرد.

لنزهای سخت برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی که آستیگماتیسم دارند. زیرا که لنزهای سخت بخوبی این عیب انکساری را اصلاح می‌کنند.
  • افردای که در حالات خاصی به بی‌نظمی در دیدن اشکال دچار می‌شوند.
  • مصرف‌کنندگان لنزهای نرم که با تاری دید مواجه هستند.

لنزهای هیبرید یا ترکیبی

از دیگر انواع لنز طبی لنز هیبرید است که ترکیبی از لنز نرم و لنز سخت است. در این لنزها برای راحتی مصرف‌کننده از هر دو نوع بافت استفاده شده شده است و با تشخیص متخصص تجویز می‌شود.

لنزهای تماسی رنگی

لنزهای تماسی رنگی از نوع لنزهای نرم هستند. که در رنگ‌های متنوعی در بازار موجود هستند و بسته به سلیقه افراد به منظور زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لنزها انواع طبی نیز دارند که در صورت تمایل می‌توان تهیه کرد.

انواع لنز طبی

سوالات رایج در مورد انواع لنز طبی

ویژگی لنز طبی نرم چیست؟

لنزهای تماسی نرم به خاطر اینکه آب را به خود جذب می‌کنند، نرم هستند و بیمار خیلی سریع به وجود آن در چشم خود عادت می‌کند.

تفاوت لنز سخت نفوذپذیر به گاز نسبت به لنز نرم چیست؟

لنز سخت نفوذپذیر به گاز دقت دید بالایی دارند، بسیار خوب در چشم جای می‌گیرند و احتمال افتادن و جابه‌جایی آنها کمتر از لنزهای نرم است.

چرا بیشتر لنزهای طبی از جنس هایدروژل سیلیکون هستند؟

نفوذپذیری بالای لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون باعث شده تا برای طراحی‌های گوناگون لنز مناسب و قابل استفاده باشد. طراحی‌های این نوع لنز شامل توریک برای آستیگماتیسم، لنز دو کانونی، لنز مخصوص برای چشم‌های بد سایز و لنزهای شخصی‌سازی شده است.

لنز هیبرید چیست؟

از دیگر انواع لنز طبی لنز هیبرید است که ترکیبی از لنز نرم و لنز سخت است. در این لنزها برای راحتی مصرف‌کننده از هر دو نوع بافت استفاده شده شده است و با تشخیص متخصص تجویز می‌شود.

Related Articles

کامنت بگذارید