خانه آموزش تمیز کردن فریم‌ عینک به 5 روش مختلف

آموزش تمیز کردن فریم‌ عینک به 5 روش مختلف

نویسنده فروغ بیداری
تمیز کردن فریم‌ عینک

تمیز کردن فریم‌ عینک

تمیز کردن فریم‌ عینک یکی از اصول اولیه‌ی نگهداری و مراقب از این وسیله است. برای اینکه پس از چندین ماه استفاده از عینک، چربی‌ها و آلودگی‌ها در گوشه و کنار آن تجمع می‌کنند و به راحتی نمی‌توان از دستشان خلاص شد.

به همین خاطر، لوناتو تصمیم گرفته در این مطلب روش‌های آسان و کاربردی برای پاک کردن گوشه و و کنار انواع فریم عینک آفتابی یا طبی که قابل دسترسی نیستند و تمیز کردن آنها سخت است را برایتان آموزش دهد؛ از پد بینی گرفته تا درز پیچ عینک.

برای این منظور تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

تمیز کردن فریم‌ عینک با استفاده از مسواک نرم

آموزش تمیز کردن فریم‌ عینک

1- استفاده از مسواک نرم

برای تمیز کردن بخش‌های کوچک عینک همانند پدهای بینی به یک مسواک نرم نیاز دارید. لابه‌لای پدهای عینک را مسواک بزنید. مراقب باشید که دندانه‌های مسواک با عدسی عینک برخورد پیدا نکند زیرا روی آنها خش ایجاد می‌کند.

2- در آوردن پیچ فریم عینک

برای اینکه همه سوراخ‌های فریم تمیز شوند، می‌توانید پیچ‌‎های دسته را باز کنید، آن را تمیز کنید و دوباره سرجایش پیچ کنید. این کار باعث می‌شود تا دسته عینک هم محکم‌تر بشود.

فریم‌های خاص عینک را چگونه تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن فریم‌های مختلف عینک طبی یا عینک آفتابی اول باید بدانید از چه جنسی ساخته شده است. پلاستیک و فلز از رایج‌ترین مواد ساخت فریم عینک محسوب می‌شوند. اما در این راهنما از متریال‌های دیگر نیز نام برده شده است.

تمیز کردن فریم‌ عینک

1- تمیز کردن فریم‌ پلاستیکی / استات عینک

بسیاری از فریم‌های مدرن از استات سلولوئید بسیار باکیفیت با پوشش شیشه‌ای یا مات ساخته شده‌اند. بسیاری از خریداران عینک سراغ لنزهای پلاستیکی می‌روند و عدسی‌های شیشه‌ای دیگر جایگاه خود را از دست داده‌اند به این خاطر که سنگین و خطرناک هستند.

تمیز کردن عدسی‌های پلاستیکی نسبتا ساده است. ممکن است تصور کنید عدسی پلاستیکی استانداردی که دارید نسبت به انواع پلی‌کربناتی در برابر خراش مقاوم‌تر هستند، به این خاطر که مواد آن سخت‌تر است. اما برخلاف ظاهر سختی که دارد، پلاستیک نرم است و سریع‌تر خراش بر می‌دارد.

وقتی هم که این عدسی‌ها خش بر می‌دارند هیچ راهی برای رفع این مشکل وجود نخواهد داشت.

برای تمیز کردن فریم‌های پلاستیکی می‌توانید از روش معمول، یعنی آب ولرم و مایع ظرفشویی کمک بگیرید. با یک مسواک نرم، فریم را برس بکشید و عدسی‌ها را بلافاصله بعد از شستن و آب کشیدن با دستمال میکروفایبری یا دستمال حوله‌ای بدون پرز خشک کنید.

مراقب باشید که هرگز از مواد قلیایی یا اسیدی برای تمیز کردن این فریم‌ها و عدسی‌ها استفاده نکنید زیرا بافت آن را از بین خواهد برد.

2- تمیز کردن فریم‌ فلزی عینک

فریم عینک‌های فلزی بسیار محبوب و رایج هستند به این خاطر که وزن کمی دارند و می‌توانند رنگ‌ها یا طرح‌های خاص و منحصربه‌فردی داشته باشند.

اما همان قدر که زیبا هستند، فریم‌های فلزی خیلی سریع چرب و لیز می‌شوند و استفاده از آنها مشکل می‌شود. به همین خاطر لازم است سریعا و مدام تمیز شوند.

برای تمیز کردن فریم‌ عینک فلزی می‌توانید از پولیش مخصوص جواهرات کمک بگیرید. یا فریم فلزی را یک شب تا صبح درون محلول آب ولرم و صابون بگذارید. این کار باعث می‌شود تا همه چربی‌ها و کثیفی‌ها از فلز جدا شده و راحت‌تر شسته شود.

صبح فقط باید فریم را با آب گرم بشویید و با دستمال جیر یا میکروفایبری خشک کنید.

3- تمیز کردن عینک با فریم چوبی

تمیز کردن فریم‌ عینک

نگهداری از چوب چندان آسان نیست زیرا خیلی سریع آسیب می‌بیند و خراش بر می‌دارد. همانند دیگر وسایل چوبی تنها کاری که برای فریم چوبی می‌توانید انجام دهید این است که به آن روغن بزنید تا براق و نرم بماند.

اما بهترین کار این است که این فریم‌ها را فقط برای مراسم خاص استفاده کنید و در بقیه مواقع آن را در جعبه‌اش نگهداری کنید.

4- آموزش تمیز کردن عینک با فریم کهنه و قدیمی

این فریم‌ها اغلب دارای جواهرات یا زینت‌های قیمتی هستند. بنابراین برای تمیز کردن آنها می‌توانید از محلول آب گرم و صابون کمک بگیرید اما باید مراتب احتیاط را رعایت کنید. البته برخی از فریم‌ها به طرح قدیمی ساخته می‌شوند اما جنس پلاستیکی دارند. بدون شک شستن این تیپ عینک‌ها بدون دردسرتر است و مطمئن خواهید بود که آسیبی به بدنه آنها وارد نمی‌شود.

5- تمیز کردن فریم عینک های هیپستر

تمیز کردن فریم‌ عینک / لوناتو

تنها نکته قابل ذکر در مورد این فریم‌ها این است که خیلی آنها را پولیش نکنید زیرا طراحی خاصشان از بین می‌رود.

با آب ولرم و صابون خیلی نرم و آهسته روی فریم بکشید و سپس با آب گرم بشویید. این تیپ عینک‌ها اغلب براده چوب یا آبکاری آنتیک روی خود دارند و باید مراقب باشید تا این ظریف‌کاری‌ها به واسطه شستن از بین نروند.

چگونه عینک را برای مدت طولانی‌تر تمیز نگه داریم؟

  1. عینک را روی سینک یا در مکان‌هایی که وسایل آرایشی و بهداشتی قرار دارند، نگذارید. به این خاطر که مثلا پودر آرایشی به آسانی روی بدنه عینک می‌نشیند و آن را کثیف یا چرب می‌کند. یا در سینک توالت یا ظرفشویی ممکن است مواد شوینده، صابون، کف یا چربی و کثیفی روی آن ریخته شود.
  2. عینک را روی لنز (عدسی) روی زمین یا میز نگذارید.
  3. سعی کنید همیشه عینک را در قاب آن نگهداری کنید تا عدسی عینک خش بر ندارد و چرب هم نشوند.
  4. عینک را به چشم خود نچسبانید تا مثلا ریمل روی مژه‌ها به شیشه آن نچسبد و آن را کثیف نکند.
تمیز کردن فریم‌ عینک / لوناتو

در آخر هم اشاره کنیم تمام وسایل و ابزاری که برای تمیز کردن و شستن فریم عینک آفتابی و عینک طبی نیاز دارید، آب گرم، صابون ظرفشویی و دستمال نرم و بدون پرز است.

قبل از تمیز کردن عینک حتما دست‌های خود را با صابون بشویید تا چربی‌ها از بین بروند و آسیب کمتری متوجه عدسی عینک بشود.

بیشتر بخوانید: مواد مناسب برای تمیز کردن شیشه عینک طبی و آفتابی چیست؟

سوالات رایج در مورد روش‌های مختلف تمیز کردن فریم‌ عینک

فریم پلاستیکی عینک را با چه موادی می‌توان تمیز کرد؟

برای تمیز کردن فریم‌های پلاستیکی می‌توانید از روش معمول، یعنی آب ولرم و مایع ظرفشویی کمک بگیرید. با یک مسواک نرم، فریم را برس بکشید و عدسی‌ها را بلافاصله بعد از شستن و آب کشیدن با دستمال میکروفایبری یا دستمال حوله‌ای بدون پرز خشک کنید.

بهترین روش تمیز کردن عینک فلزی چیست؟

برای تمیز کردن فریم‌ عینک فلزی می‌توانید از پولیش مخصوص جواهرات کمک بگیرید. یا فریم فلزی را یک شب تا صبح درون محلول آب ولرم و صابون بگذارید. این کار باعث می‌شود تا همه چربی‌ها و کثیفی‌ها از فلز جدا شده و راحت‌تر شسته شود.

درزهای دسته عینک را چگونه تمیز کنیم؟

برای اینکه همه سوراخ‌های فریم تمیز شوند، می‌توانید پیچ‌‎های دسته را باز کنید، آن را تمیز و دوباره سرجایش پیچ کنید. این کار باعث می‌شود تا دسته عینک هم محکم‌تر بشود.

فریم و شیشه عینک آنتی رفلکت را با چه موادی باید تمیز کرد؟

عینک‌های آنتی رفلکت (ضد بازتاب) را نباید هرگز با مواد آمونیاکی، سفیدکننده، سرکه یا مایع شیشه‌شوی شیشه تمیز کنید. فریم‌های چوبی را هم نباید آب بزنید. اما بقیه فریم‌ها را می‌توانید با آب، مسواک نرم و دستمال بدون پرز تمیز کنید.

1 کامنت

حسن 23 مرداد 1401 - 14:34

سلام هنگام تعویض شیشه فرم (قاب) توسط فروشنده میشکنه بعد میگه بخاطر اینه که یه سال کار کرده پوسیده شده. ایا حرف فروسنده صحت داذه یا سهل انگاری کرده

پاسخ

کامنت بگذارید