خانه راهنمای خرید و محصولاتعینک طبی و عدسی تفاوت عدسی بلوکات و بلو کنترل

تفاوت عدسی بلوکات و بلو کنترل

نویسنده تیم لوناتو
تفاوت عدسی بلوکات و بلو کنترل

تفاوت عدسی­های بلوکات و بلوکنترل نه تنها در کاربرد آنها بلکه در ساختارشان نیز مشهود است. این دو نوع عدسی­ در ساخت عینک‌های طبی کاربرد فراوان دارند. آگاهی نسبت به تفاوت‌های اساسی عدسی­های بلوکات و بلوکنترل  در انتخاب آنها برای کاربرانی که لازم است از عینک استفاده کنند، ضروری است. این نوشتار نیز به همین منظور تهیه شده است.

نور آبی اصلی ترین دلیل استفاده از عدسی­های بلوکات و بلوکنترل

 نور آبی اصلی ترین دلیل استفاده از عدسی­های بلوکات و بلوکنترل
نور آبی اصلی ترین دلیل استفاده از عدسی­های بلوکات و بلوکنترل

نور آبی در پرتوهای نور خورشید و همچنین نورهای ساطع شده از لوازم الکتریکی و دیجیتالی وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت که چه در محیط‌های سر باز و چه در حریم امن خانه نور آبی سلامت چشم شما را تهدید می‌کند. به خصوص با گسترش ساعات استفاده از تلفن‌های همراه، ابزارهای دیجیتالی و اینترنتی شدن بیشتر امور روز به روز این تهدید بزرگ و بزرگتر می‌شود. این نور دارای طول موج کوتاه و انرژی بالایی است. نور آبی جلوی شبکیه تجمع کرده و به تدریج وارد آن می­شود. در نتیجه این اتفاق فشار مضاعف به چشم اعمال می‌گردد.. اگر چشم شما مدام در معرض تابش نور آبی باشد، دچار عوارضی مانند آب مروارید، خشکی چشم و بیماری دژنراسیون ماکول خواهد شد. عدسی­های بلوکات و بلوکنترل عدسی­هایی هستند که مانع رسیدن این نور به چشم می­شوند.

بیشتر بخوانید: UVProtect: عدسی طبی زایس با قابلیت مسدود کردن اشعه فرابنفش خورشید

 فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل

 فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل
 فرق عدسی بلوکات و بلوکنترل

عدسی های بلوکات و بلوکنترل علاوه بر شباهت‌هایی که با یکدیگر دارند، در مشخصه­های خاصی متفاوت هستند. مهم‌ترین این تفاوت‌ها عبارتنداز:

  • تفاوت عدسی های بلوکات و بلو کنترل از نظر کاربرد

کاربردهای متفاوتی برای این دو نوع عدسی وجود دارد که برای انتخاب بهتر باید به آنها توجه کرد: 

  • کاربرد عدسی­های بلوکات: عدسی­های بلوکاتمانع ایجاد سوزش، قرمزی و خستگی چشم شده و در نتیجه از ایجاد سردرد در کاربر جلوگیری می‌کند. این نوع عدسی می­تواند نورهای خیره کننده را کاهش و کنتراست را افزایش دهد. عدسی بلوکات باعث  بهبود بینایی  و حفظ  سلامت چشم می­شود.
  • کاربرد عدسی بلوکنترل: استفاده از عدسی­های بلوکنترل علاوه برکنترل عوارضی مانند خستگی چشم مانع ایجاد حالت تهوع ناشی از استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال می‌شود. از دیگر کاربردهای عدسی­های بلوکنترل ایجاد کنتراست بالا و افزایش قابل توجه کیفیت دید کاربر است. 
  • فرق عدسی­های بلوکات و بلو کنترل از نظر ویژگی‌های فنی و ساختاری

فرق عدسی­های بلوکات و بلو کنترل از نظر ویژگی‌های فنی و ساختاری
فرق عدسی­های بلوکات و بلو کنترل از نظر ویژگی‌های فنی و ساختاری

عدسی های بلوکات و بلوکنترل در ساختار و مشخصه­های فنی نیز دارای تفاوت‌هایی هستند:

  • عدسی بلوکات: عدسی بلوکات 93 تا 97 درصد از نور آبی بنفش را حذف
    می­کند. ساختار عدسی های بلوکات به گونه ­ای است که هم اشعه­ های مضر و هم اشعه ­های مفید را فیلتر کرده و مانع رسیدن آنها به چشم کاربر
    می­شود. در ساختار عدسی بلوکات، مواد بازدارنده در داخل بافت عدسی وجود دارد. قابلیت uv در این عدسی 420 است.
  • عدسی بلوکنترل: عدسی­های بلوکنترل هوشمند عمل کرده و  فقط قسمتی از نور آبی بنفش که بسیار خطرناک بوده و به فرابنفش معروف است را، حذف می­کند. این نوع عدسی به نورهای مفید اجازه می‌دهد تا عبورکرده و به چشم برسند. عدسی­های بلوکنترل دارای فیلتر نور آبی است و پوشش شفافی به روی سطح عدسی دارد. این پوشش مانع بازتاب نور به درون چشم می­شود. این عدسی مانع عبور نورآبی با طول موج 380 تا 450 نانومتر به داخل چشم می‌شود. بلوکنترل به نورهایی که دارای طول موج 450 تا 500 نانومتر هستند، اجازه عبورمی دهد.
بیشتر بخوانید: عدسی پلاستیکی یا عدسی شیشه ای؟ کدام یک بهتر است؟
  • تفاوت عدسی بلو کنترل و بلوکات از نظر کیفیت و ماندگاری

تفاوت عدسی بلو کنترل و بلوکات از نظر کیفیت و ماندگاری

از نظر کیفیت متریال به کار رفته در این دو نوع عدسی، تفاوت‌هایی وجود دارد:

  • عدسی­های بلوکات: عدسی­های بلوکات نوع مونومر باکیفیتی دارند. مونومر مشخصه­ مولکولی است که باعث ایجاد استحکام در شیشه و پلاستیک
    می­شود.  
  • عدسی بلوکنترل: عدسی­های بلوکنترل عدسی­هایی معمولی هستند، البته با کوتینگ یا پوشش بلوکنترل. کوتینگ لایه رنگی و ضد انعکاسی است که سطح  لنز را پوشش می­دهد. از مشخصه­ های فنی این عدسی ایجاد کنتراست بالا، شفافیت عالی، داشتن ته رنگ زرد و کوتینگ آبی رنگ است.
  • تفاوت عدسی­های بلوکات و بلو کنترل از نظر کاربران

تفاوت عدسی­های بلوکات و بلو کنترل از نظر کاربران

اشخاصی که می­خواهند از عین‌کهایی با عدسی­های بلوکات و یا بلوکنترل استفاده کنند، از اقشار مختلف جامعه هستند. این کاربران بنا به شرایط شغلی که دارند، می­تواند نوع مناسبی از این عدسی­ها را انتخاب کنند که برای آنها  عملکرد  بهتری داشته باشد.

  • کاربران عینک‌ با عدسی بلوکات: استفاده از عینک‌هایی که دارای عدسی­های بلوکات هستند به اشخاصی توصیه می­شود که
    مجبور هستند در طول شبانه روز  بیشتر از 6 تا 8 ساعت با
    دستگاه ­هایی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، نمایشگر تلفن همراه و دیگر وسایل دیجیتالی کار کنند. 
  • کاربران عینک‌هایی با عدسی بلوکنترل: اشخاصی که طی شبانه روز 2 الی 3 ساعت با کامپیوتر و دیگر دستگاه ­های دیجیتالی کار می­کنند و بیشتردر فضای باز و در معرض نورآبی خورشید قرار می­گیرند، بهتر است از عدسی‌های بلوکنترل استفاده کنند. برای اشخاصی که در زمینه کارهای گرافیکی فعال هستند، عدسی بلوکنترل انتخاب بهتری است. کاربرانی که مشخصاً عینکی هستند و طی شبانه روز عینک به چشم دارند نیز، بهتر است از عدسی­های بلوکنترل استفاده کنند. 
  • فرق عدسی بلوکنترل و بلو کات از نظر قیمتی:

عدسی­های بلوکات نسبت به عدسی‌های بلوکنترل ارزان قیمت‌تر هستند.  

Related Articles

4 کامنتها

mohammad 13 بهمن 1401 - 20:33

با سلام بين عدسي هاي بلوكات و بلو كنترل كدومشون ضفحه ي مانيتور رو زرد نميكنن. چون بعضي عينكها رنگ مانيتور رو زرد ميكنن من كارم برنامه نويسيه كدها رو رنگي كردم براي جلوگيري از بهم ريختگي خيلي واسم مهمه كه رنگ مانيتور همون رنگ خودش باشه و توسط عينك زرد رنگ نشه. ممنون ميشم پاسخ بديد

پاسخ
تیم لوناتو 18 بهمن 1401 - 15:32

سلام وقت بخیر، هر دو به یک اندازه در زردی محیط موثرند،اما برند عدسی در این مسئله تاثیر گذار است.برندهایی وجود دارن که زردی کمتری داشته باشند.

پاسخ
Reza 7 فروردین 1402 - 17:13

من بعنوان برنامه نویس روزانه بیشتر از 7 ساعت رو پشت سیستم میشینم و هر دو چشمم خیلی کم آستیگمات دارن (0/5 و 0/75) دکتر برام عینک با “بلو کات” تجویز کرده، میخوام بدونم آیا “بلو کات” بعد از مدتی استفاده کردن کور رنگی میاره برای رنگ آبی؟ و اینکه کدوم یکی رو ترجیحا تهیه و استفاده کنم؟؟ ممنون

پاسخ
محمد زارع 10 فروردین 1402 - 18:24

سلام . با توضیحاتی که داده شد، فرمودین عینک بلوکات برای استفاده بیش از شش الی هشت ساعت از کامپیوتر و موبایل مناسب تره
ولی فرمودین که کنتراست و کیفیت دید عینک بلوکنترل بهتر از بلوکات هست .
با این حال میخاستم باهاتون مشورت کنم که برای استفاده زیاد از موبایل کدوم یکی رو تهیه کنم بهتره؟
بلوکنترل که کنتراست بالاتری داره مناسب تره یا بلوکات که معمولی تره؟
پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم

پاسخ

کامنت بگذارید