خانه اخبار بارداری باعث ایجاد خشکی چشم و دیگر مشکلات بینایی می‌شود

بارداری باعث ایجاد خشکی چشم و دیگر مشکلات بینایی می‌شود

نویسنده فروغ بیداری
بارداری باعث ایجاد خشکی چشم و دیگر مشکلات بینایی می‌شود

بسیاری از تغییرات فیزیکی که در بارداری برای زنان پیش می‌آید را تقریبا همه می‌دانند از تغییرات هورمونی گرفته تا ویار، تغییر روحیه، تهوع‌های صبحگاهی و بزرگ شدن شکم. اما کمتر کسی شاید بداند که در طول بارداری بینایی زنان نیز دستخوش تغییرات می‌شود.

هورمون‌هایی که در طول بارداری در بدن زنان ترشح می‌شوند روی اندام‌ها و ارگان‌های متعددی تاثیر می‌گذارد و چشم فقط یکی از آنهاست.

البته گفتنی است تغییراتی که در بینایی ایجاد می‌شود گذرا و ملایم هستند و اغلب هم پس از زایمان به حالت اولیه بر می‌گردند. یعنی جای نگرانی زیادی ندارد. اما باید توجه داشته باشید که برخی از نشانه‌ها جدی‌تر هستند به همین خاطر لازم است مراتب احتیاط را رعایت کنید.

تاری دید و خشکی چشم از عوارض بارداری برای چشم‌ها هستند

هورمون‌های رشد در بارداری باعث می‌شوند تا کیفیت و میزان اشک در چشم‌ها تغییر کند و این تغییرات باعث ایجاد سندروم خشکی چشم می‌شود. نشانه‌های این عارضه ریزش اشک‌های رقیق از چشم‌هاست. همچنین تار شدن‌های ادواری یا سوزش و احساس خراشیده شدن چشم‌ها نیز از دیگر علایم خشکی چشم هستند.

این مشکلات به این خاطر پدید می‌آیند که غده‌های ریزی که چربی و رطوبت سطح چشم را تامین می‌کنند، دچار اختلال شده و نمی‌توانند خیسی و چربی لازم را در چشم نگهداری کنند. دلیل از کار افتادن موقتی غدد چربی‌ساز چشم در دوران بارداری، کاهش یافتن میزان ترشح هورمونی به نام اندروژن است.

با کمپرس گرم و اشک‌های مصنوعی می‌توان تا حد زیادی نشانه‌های خشکی چشم را از بین برد.

همچنین ممکن است پزشک معالج برایتان قطره‌های مخصوص درمان خشکی و التهاب چشم را تجویز کند.

اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید و در طول بارداری با مشکل مواجه شده‌اید شاید لازم باشد نزد پزشک متخصص بروید تا برایتان لنزهای روزانه و یک‌بار مصرف تجویز کند. یا پیشنهاد دهد که از لنزهای مخصوص خشکی چشم استفاده کنید.

البته همزمان باید از قطره و پمادهای مخصوص خشکی چشم هم استفاده کنید.

تغییرات انکساری

وضوح دید انسان به واسطه انکسار نورها دستخوش تغییرات می‌شود. هر انحرافی که از حالت نرمال 20/20 خارج شود را عیوب انکساری نامیده می‌شود. این عیوب باید به واسطه عینک و لنز تماسی اصلاح شود.

بارداری از جمله عواملی است که روی انکسار نورها اثر می‌گذارد. دلیلش هم نگهداری و احتباس آب در بدن است که سبب ضخیم شدن قرنیه می‌شود و سطح جلویی چشم را تغییر می‌دهد. همین سبب تغییر دید و بینایی در فرد خواهد شد.

تجمع آب در بدن همان عاملی است که سبب ورم کردن انگشت‌ها، پاها و قوزک‌های پا در بارداری می‌شود.

باید بدانید که پس از زایمان بینایی فرد به حالت طبیعی بازخواهد گشت.

اگر تغییرات بینایی کم باشد کارشناسان توصیه می‌کنند فرد تا چند هفته پس از زایمان صبر کند و سپس نزد پزشک بروند و عینک یا لنز جدید بگیرد. این فاصله برای این است که مطمئن شوید چشم شما در حالت طبیعی است و تحت تاثیر بارداری نیست.

پزشکان به هیچ عنوان لیزیک یا هر نوع عمل جراحی چشم در طول بارداری را توصیه نمی‌کنند. به این خاطر که چشم و بینایی در این دوران دایما در حال تغییر است.

برای انجام عمل‌های جراحی چشم بهتر است حداقل 6 ماه پس از زایمان اقدام به این کار کنید.

میگرن و افزایش میزان حساسیت به نور

حدود 40 درصد از زنانی که در سن باروری قرار دارند در برحه‌ای از زندگی خود میگرن را تجربه می‌کنند.

زنان بارداری که از میگرن رنج می‌برند اغلب در سه ماهه دوم یا سوم حاملگی آرامش و کاهش سردردهای میگرنی را تجربه خواهند کرد. اما میگرن پس از زایمان دوباره تشدید خواهد شد دلیلش هم کاهش ناگهانی میزان استروژن است.

حساسیت به نور که فوتوفوبیا نیز نامیده می‌شود یکی از نشانه‌های شایع میگرن است.

پزشکان میگرن در زنان باردار را با داروهایی که برای جنین ضرر ندارد، تسکین می‌دهند. البته مطمئن‌ترین روش استفاده از عینک آفتابی در مکان‌های پرنور است.

تغییرات بینایی ممکن است سبب پدید آمدن پره‌اکلامپسی شود

زنان در طول باردارای ممکن است با نشانه‌های هشداردهنده زیادی مواجه شوند. یکی از آنها پره‌اکلامپسی است: افزایش فشار خون به طور خطرناک و جدی.

پره‌اکلامپسی که پری-اکلامپسیا هم نامیده می‌شود یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار است. این بیماری بعد از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد و با فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه که معمولا همراه با پروتئینوری است تشخیص داده می‌شود.

پره‌اکلامپسی معمولا نشانه هشداردهنده‌ای ندارد و اغلب تنها راه تشخیص آن‌ها اندازه‌گیری فشار خون و بررسی نتایج آزمایش ادرار است.

این بیماری پیچیده و خطرناک حدود 5 درصد از زنان باردار را مبتلا می‌کند. از نشانه‌های این بیماری باید به سردرد شدید، استفراغ شدید، درد در ناحیه زیر دنده، ورم ناگهانی دست و پا و مشکلات بینایی اشاره کرد.

مشکلات بینایی آن شامل تاری دید، فلاش‌های نوری، مگس‌پران یا دیدن لکه‌های تاریک در زاویه دید، عدم توانایی در فوکوس کردن و حتی کوری موقتی است. جدی‌ترین مشکلات چشمی به واسطه این عارضه ممکن است بدنبال التهاب شبکیه چشم و خونریزی پدید بیاید.

سردرد و مشکلات گوارشی نیز از دیگر عوارض این بیماری است.

خطرات پره‌اکلامپسی هم سکته مغزی، زایمان زودرس، مرگ جنین یا تشنج است.

تغییرات در فشار وارده به چشم

در چشم همیشه مایعی شفاف دارد جریان دارد که باعث می‌شود تا چشم همیشه متورم باشد و حالت خود را حفظ کند، مثل هوا که بادکنک را پرباد نگه می‌دارد.

اما در طول بارداری ممکن است از میزان فشار چشم‌ها کاسته شود.

مخصوصا زنانی که آب سیاه داشته و آن را درمان کرده‌اند باید حتما در طول بارداری با چشم‌پزشک خود در تماس باشند و در صورت نیاز دارو مصرف کنند.

چشم و بارداری

در آخر هم دوباره یادآوری می‌کنیم که بارداری سبب ایجاد تغییرات متعددی در بدن می‌شود. به همین خاطر برای حفظ سلامت بدن لازم است مصرف سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌های خوراکی ، ماهی‌هایی که امگا سه دارند را افزایش دهید.

استراحت زیاد و خواب راحت را هم در اولویت کارهای روزانه خود قرار دهید.

منبع: allaboutvision

Related Articles

کامنت بگذارید