خانه اخبار 6 نوع اسباب بازی که باید از دسترس کودکان دور نگه دارید!

6 نوع اسباب بازی که باید از دسترس کودکان دور نگه دارید!

نویسنده تیم لوناتو
این اسباب‌بازی‌ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید!
حراج جمعه سیاه لنز و عینک

چه می‌شد اگر کودکان اسباب‌بازی نمی‌خواستند؟ یا اگر والدین برای فرزندان خود وسیله بازی نمی‌خریدند؟ بدن شک زندگی کودکان خالی از هیجان و شادی و زیبایی می‌شد. به همین خاطر قرار نیست در این مطلب بگوییم که برای کودکان خود اسباب‌بازی نخرید، توصیه‌مان این است که هنگام خرید این نوع وسایل دقت بیشتری به خرج دهید تا از آسیب‌های چشمی که ممکن است به چشم کودک وارد شود پیشگیری کنید.

 

آسیب‌های رایج چشم کودکان در اثر استفاده از اسباب‌بازی

بر اساس آمار منتشر شده توسط کمیته امنیت محصولات مصرفی آمریکا، در سال گذشته میلادی یک چهارم از دلایل مراجعه کودکان به بیمارستان‌ها، آسیب‌های ناشی از استفاده از اسباب‌بازی بوده است. نیمی از این آمار به آسیب‌های سر و صورت مربوط هستند و مشخص شده که بسیاری از صدمات به چشم کودک وارد شده است.

از حدود 250 هزار آسیب ناشی از اسباب‌بازی در کودکان حدود 69 درصد آنها به کودکان زیر 12 سال و 36 درصد به کودکان کوچک‌تر از 5 سال مربوط است.

به همین خاطر، بسیار مهم است که والدین هنگام خرید اسباب بازی به سلامت و ایمنی چشم فرزند خود توجه داشته باشند؛ چیزی که در حال حاضر وجود ندارد. بسیاری از خانواده‌ها هنگام خرید وسیله بازی آخرین موردی که ممکن است به ذهنشان برسد، سلامت چشم فرزندانشان است.

آسیب‌هایی که ممکن است در اثر استفاده از اسباب بازی به چشم کودک وارد شود از خراش‌های کوچک و سطحی گرفته (خراش قرنیه) تا مشکلات جدی و صدمات شدید چشم همچون خونریزی داخلی، پارگی شبکیه و زخم قرنیه را شامل می‌شود.

پارگی شبکیه: یک وضعیت اورژانسی است و زمانی روی می‌دهد که شبکیه از محل طبیعی خود کنده شود. علایم شامل افزایش تعداد مگسک‌ها و جرقه‌های نور و بدتر شدن میدان دید در بخش خارجی است که این کار می‌تواند مانند پوشاندن یک پرده بر روی میدان دید تشبیه شود. زمانی که پرده شبکیه جدا شود، عملکرد آن مختل شده و در نتیجه بینائی فرد تار می‌شود. جدا شدگی پرده شبکیه مشکل بسیار مهمی تلقی می‌شود زیرا در صورت عدم درمان، تقریبا در همه موارد منجر به کوری خواهد شد.

زخم قرنیه: بیشتر به دلیل عفونت ایجاد می‌شود  اما بعضا ممکن است به علت یک عامل فیزیکی ایجاذ شود.

خراش قرنیه: به‌طور کلی در نتیجه ضربه به سطح چشم‌ است.  خراش قرنیه از برخورد ناگهانی جسم خارجی، انگشت دست یا برخورد به یک شاخه درخت به وجود می‌آید. نشانه این بیماری این است که دید ممکن است تار شود و دلیل آن هم اشک ریزش زیاد و مداوم قرنیه است.

با این تفاسیر واضح است که به عنوان یک والد در خرید اسباب‌ بازی برای فرزند خود باید تجدیدنظر کنید و ایمنی و سلامت کودک خود را در اولویت قرار دهید.

برف شادی

6 نوع اسباب‌بازی که بیشترین میزان خطر را برای سلامت چشم کودکان ایجاد می‌کنند

در زیر 6 نوع اسباب بازی را نام برده‌ایم که توصیه می‌کنیم هنگام خرید برای کودکان از آنها چشم‌پوشی کنید.

1- تفنگ‌هایی که هر نوع تیر اسباب‌بازی پرتاب می‌کنند

از تفنگ‌های بازی که دارت‌های سبک‌وزن و پلاستیکی پرتاب می‌کنند تا تفنگ‌هایی که توپ‌های پلاستیکی رنگی دارند، برای کودکان خطرناک محسوب می‌شوند. شاید با خود تصور کنید که توپ و تیر این تفنگ‌ها بسیار سبک و بی‌خطر هستند. اما مساله این است که شاید دارت پلاستیکی و سبک با سرعت بالا به صورت و چشم کودک برخورد کند و در نتیجه آسیب جدی به چشم وارد کند؛ مخصوصا اگر در فضای داخلی خانه و در فاصله‌های اندک پرتاب شود.

2- تیروکمان، کمان‌های پرتاب‌کننده بادکنک آبی و تفنگ‌های آب‌پاش

تیروکمان‌های کشی در صورت برخورد با صورت یا چشم‌های کودک می‌تواند آسیب بسیار جدی و حتی کوری بدنبال داشته باشد. حتی تفنگ‌های آب‌پاش هم اگر آب را با فشار زیاد پرتاب کند می‌تواند صدمه جدی به چشم وارد کند، مخصوصا اگر از فاصله نزدیک آب به صورت پاشیده شود.

3- بازی‌هایی که شامل وسایل ماهی‌گیری همچون چوب یا قلاب ماهیگیری است

قلاب ماهی‌گیری اسباب بازی

انتهای چوب‌های ماهیگیری اسباب‌بازی قلاب‌هایی وجود دارد که در صورت برخورد به چشم کودک می‌تواند صدمه غیر قابل جبران برای او ایجاد کند.

4- شمشیر، نیزه یا ترکه‌ی اسباب بازی

شمشیر اسباب بازی

احتمالا لازم نیست در مورد خطرات این وسایل بازی توضیح دهیم. اما به صورت کلی بدانید که نوک تیز بودن این وسایل و فرم بازی با آنها یک تهدید جدی برای سلامت چشم‌های کودک بشمار می‌روند.

5- اسپری برف شادی و اسپری نخ شادی

نخ شادی

مواد شیمیایی موجود در این اسپری‌های شادی می‌توانند در چشم کودک حساسیت ایجاد کند. همچنین ممکن است قرمزی چشم یا سرخی ملتحمه را بدنبال داشته باشد. وقتی در مجالس شادی قصد خرید این اسپری‌ها را دارید، حتما یادتان باشد که سلامتِ بینایی کودکتان از یک لحظه هیجان ناشی از این اسپری‌های شادی مهم‌تر است. همچنین کارشناسان اعتقاد دارند که اگر مواد نخ یا برف شادی در چشم وارد شود می‌تواند عفونت چشمی را بدنبال داشته باشد.

6- چراغ‌قوه‌های با نور زیاد و لیزر

بچه‌ها بازی با لیزر یا چراغ قوه را خیلی دوست دارند اما به این فکر کنید که وقتی چند کودک با هم با لیزر بازی می‌کنند، آن را در چشم همدیگر بتابانند! اینجاست که کوری موقت ایجاد می‌شود و این امر می‌تواند زمینه‌ساز صدمات احتمالی آینده باشد.

از دیگر خطرات ناشی از لیزر این است که سلول‌های بینایی در برخورد با نور لیزری این اسباب بازی‌ها آسیب می‌بیند. سلول‌های دید دراین برخورد تخریب می‌شود و هر چه فاصله بین این نور با چشم کمتر باشد اثرات بدتری در فرد دارد. البته باید بدانید که نور لیزری حتی در فاصله دور هم برای کودک مضر است.

برخورد نورلیزری در اسباب بازی‌ها با چشم کودکان باعث آسیب جدی به چشم‌های آنها می‌شود. ممکن است دراثر برخورد این نور با چشم کودک رگ‌های چشمی آسیب ببیند و دچار خونریزی شود که در این شرایط قدرت بینایی فرد مختل می‌شود.

در آخر هم توصیه ما این است خانواده‌های کودکانی که علاقمند به این نوع اسباب بازی‌ها دارند، باید روش استفاده از این نوع وسیله بازی را به کودکان بیاموزند و بعد آن را در اختیار او قرار دهند، با این کار می‌توان ازصدمات احتمالی جلوگیری کرد.

منبع: allaboutvision

Related Articles

کامنت بگذارید