خانه پرتو فرابنفش و چشم های شما

پرتو فرابنفش و چشم های شما

نویسنده تیم لوناتو
پرتو فرابنفش و تاثیر آن بر چشم

پرتو فرابنفش و چشم های شما

تحقیقات جدید نشان می دهد که غیر از پرتو فرابنفش ، پرتو های مرئی با قدرت بالا (پرتو آبی رنگ) نیز می توانند به سلول های شما آسیب برسانند. افرادی که سطح ویتامین c پلاسمای خون آنها پایین بوده و با کمبود آنتی‌اکسیدان مواجه اند، در مقابل اثرات ناشی از پرتوهای نور خورشید با ریسک خطر بیشتری مواجه اند .

خطرات ناشی از پرتو فرابنفش در چشم

برای بررسی انواع خطرات ناشی از پرتو های فرابنفش ،بهتر است که ابتدا با انواع پرتوهای فرابنفش آشنا بشویم:

انواع پرتوهای فرابنفش و خطرات ناشی از آن

پرتو uvc:

قوی ترین پرتو نور فرابنفش می باشد که به شدت خطرناک است ولی خوشبختانه لایه اوزون آن را جذب می کند.

پرتو uvb:

این پرتو ها طول موج بلندتر و انرژی کمتری نسبت به uvc دارند . بخش عمده این پرتوها توسط اوزون جذب شده ولی هنوز مقداری از آن به سطح زمین می رسد. این پرتو می تواند ایجاد سوختگی در پوست نماید.

پرتو UVA :

این پرتو انرژی پایینی دارد ولی می تواند از مردمک چشم عبور کرده و به پرده چشم برسد، که موجب آسیب زدن به سلول های پرده چشم می شود. عمده آسیب های بینایی همچون آب مروارید، در اثر برخورد همین پرتو فرابنفش با چشم به وجود می آید. از دیگر آسیب های متداول که در اثر تابش فرابنفش به چشم وارد می شود ، فتوکراتیس و التهابات چشمی است ،همچنین کور برفی که چشم ممکن است 24 تا 48 ساعت موقتا کور شود.

پرتو نور مرئی پرقدرت HEV

نور مرئی پر قدرت که همان نور آبی مرئی می باشد ، انرژی کمتری نسبت به فرابنفش دارد ولی همین انرژی می تواند از چشم عبور کرده و به شبکه چشم آسیب برساند. آسیب پرتو فرابنفش به چشم

عوامل خطرناک در خارج از خانه

هر کسی که مدت زیادی را خارج از منزل می گذراند در معرض خطر پرتو فرابنفش قرار میگیرد و میزان این خطر به عوامل زیر بستگی دارد:
  1. موقعیت جغرافیایی : میزان خطر پرتو فرابنفش در مناطق گرمسیری نزدیک استوا بیشتر می باشد و هرچه از استوا دور تر باشیم خطر کمتری ما را تهدید می کند.
  2. ارتفاع: هرچه در مناطق بلند تر و با ارتفاع بیشتری باشیم خطر بیشتری ما را تهدید می کند.
  3. زمان در طول روز: بین ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر که خورشید به صورت مستقیم و عمود می تابد، خطر بیشتر است .
  4. محیط : هرچه محیط باز تر باشد خطر بیشتر است، به خصوص اگر اجسام براق در اطراف ما باشد .
  5. دارو ها : دارو هایی همچون تتراسایکلین ، داروهای سولفا ، ضد بارداری و آرام بخش ها می توانند حساسیت بدن را نسبت به پرتوهای فرابنفش و مرئی قوی افزایش دهند.
مطلب قابل توجه این است که ابر ها نمی توانند جلوی پرتو های فرابنفش را بگیرند ، و حتی در روزهای ابری خطر تابش پرتو های فرابنفش همچنان چشم های شما را تهدید می کنند. عوامل خطرناک پرتو فرابنفش در خارج از خانه

 عینک مناسب

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم از پرتو های ناشی از نور فرابنفش و نورهای مرئی پرقدرت ، می بایست از عینکهای آفتابی که فرابنفش را 100 درصد دریافت کرده و بیشتر نور مرئی را می گیرد استفاده کنید. عینک هایی که فریمشان بزرگ و منحنی است ، از چشم محافظت بیشتری میکنند زیرا تمامی سطح چشم های شما را پوشش می دهند.  

پیداکردن مناسب ترین عینک

 

خرید عینک آفتابی و مقابله با پرتو فرابنفش

   

کامنت بگذارید