خانه اخباراخبار لوناتو آیا استفاده از لنز طبی بهتر است یا عمل لیزیک؟

آیا استفاده از لنز طبی بهتر است یا عمل لیزیک؟

نویسنده تیم لوناتو
لنز طبی یا عمل لیزیک

لنز طبی یا عمل لیزیک

لنز طبی یا عمل لیزیک ؟ آیا از استفاده عینک خسته شده‌اید؟ از اینکه مراقب عینک خود باشید و آن را تمیز کنید؟ از لنز طبی خود چطور؟ هر روز شب باید آن را در مایع مخصوص بشویید و تمیز کنید؟

یک انتخاب بسیار راحت‌تر برای شما وجود دارد و آن عمل جراحی لیزیک است  اما اگر شما اشتیاقی به این عمل جراحی ندارید و یا هنوز به سن مناسب برای این عمل نرسیده این یک جایگزین برای شما وجود دارد و آن هم استفاده از لنزهای طبی است.

لنزهای نرم 30 روزه مورد تأیید سازمان غذا داروی آمریکا هستند و در واقع این این عدد 30 روز از طرف سازمان غذا داروی آمریکا تعیین شده است. در بعضی از مدل‌های لنزهای 30 روزه  شما می‌توانید تا 30 روز لنز را از چشم خود خارج نکنید و در این مدت به راحتی از لنز طبی استفاده کنید.

فواید جراحی لیزیک و لنزهای طبی

لیزیک و دیگر روش های جراحی عیوب انکساری این فایده را به همراه دارند که شما را از بکارگیری عینک و لنزهای تماسی بی نیاز می کنند.

علاوه بر این بسیاری فواید دیگر نیز نصیب شما می شود، مثلا می توانید بدون اینکه فشار عینک را روی صورت خود احساس کنید دراز بکشید، کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید. می توانید به سادگی از عینک های آفتابی متنوع استفاده کنید. بدون نیاز به در آوردن لنز، بخوابید. از خواب بیدار شوید و به راحتی ساعت اتاق را بخوانید یا در حمام بدون اینکه چشمانتان اذیت شوند یا عینکتان بخار گیرد، دوش آب گرم بگیرید.

در مقابل جراحی لیزر، لنزهای تماسی قرار دارند. هزینه لنزهای تماسی بسیار کمتر از عمل جراحی لیزیک است. علاوه بر این شما می توانید رنگ لنز طبی خود را تعیین کنید و هر زمان تمایل داشتید لنز و رنگ آن را تغییر داده و جلوه جدیدی پیدا کنید.

لنز طبی یا عمل لیزیک

خطرات جراحی لیزیک و لنزهای تماسی

لنز طبی یا عمل لیزیک ؟ باید تاکید کنیم که لیزیک و لنزهای تماسی هر کدام خطرات خود را دارند. چشم پزشک با ارزیابی و انجام معاینات لازم، خطر هر روش را برای شما تعیین می کند و بهترین روش برای درمان عیوب انکساری را به شما پیشنهاد می دهد.

جراحی لیزیک ممکن است در برخی افراد سبب خشکی چشم شده یا هاله ای روی چشم ایجاد کند که تا چند ماه پس از جراحی باقی بماند.

لیزیک مانند هر جراحی دیگری خطر کمی برای ابتلا به عفونت را به همراه دارد، این در حالی است که لنزهای تماسی حتی در مواردی که هنگام خارج کردن و قرار دادن لنز، دست ها تمیز باشند و بهداشت لنز و جای لنز را کاملا رعایت کنیم، احتمال عفونت های باکتریایی، انگلی و قارچی را بسیار بالا می برند.

علاوه بر این، لنزهای تماسی ممکن است سبب ایجاد زخم و خراش در چشم شده و در طولانی مدت (حدود 30 سال استفاده از لنز) باعث کاهش دید شوند.

این گزاره که لنزهای تماسی ایمن تر از عمل لیزیک هستند، شاید زمانی درست تلقی می شد ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در بیش از نیمی از افراد، لنزهای تماسی بهترین گزینه برای درمان عیوب انکساری نیستند.

مقایسه قیمت جراحی لیزیک با لنزهای تماسی

هزینه عمل لیزیک بیشتر از هزینه خرید لنز تماسی است. اما با در نظر گرفتن مصرف طولانی مدت لنزهای تماسی و افزایش قیمت سالانه آن ها می توان با اطمینان گفت هزینه درمان لیزیک در طولانی مدت به صرفه تر از استفاده مداوم از لنزهای تماسی و عینک طبی است.

لنز طبی یا عمل لیزیک : کدام روش مناسب تر است؟

قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرید، توصیه های پزشک را برای هر دو روش لنزهای دائمی و تصحیح چشم توسط لیزر بررسی کنید. اگر پزشک شما را واجد شرایط هر دو روش میداند، تصمیم با خودتان است.

پاسخ شما به سوالات زیر می تواند شما را جهت یافتن روش مناسب تر راهنمایی کند:

• میزان ریسک پذیری شما برای خطرات چقدر است؟ هر دو روش جراحی لیزیک و لنزهای دائمی دارای درجه ای از خطرات هستند اما میزان عوارض جدی در هر دو روش بسیار پایین است. با این حال، اگر می خواهید از تمام خطرات احتمالی مربوط به گزینه های تصحیح بینایی اجتناب کنید، استفاده از لنز روش امن تری است.
• راحتی چقدر برایتان اهمیت دارد ؟ اگر استفاده از لنز به صورت یکماهه هم برایتان مشکل است ، ممکن است لیزیک برایتان مناسب تر باشد.
• تغییر در بینایی چقدر برایتان اهمیت دارد؟ نمره لنز به آسانی میتواند تغییر نماید تا به وضعیت بینایی شما کمک نماید.
• در نهایت چگونه با پیرچشمی مواجه خواهید شد؟

لیزیک چیست

استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک

استفاده از لنز طبی پس از لیزیک

سوالات رایج در مورد لنز طبی یا عمل لیزیک

لنز بهتر است یا لیزیک؟

در مقایسه لنز و لیزیک جراحی لیزیک برای افرادی که نقص بینایی دارند، گزینه بهتری است. این نوع جراحی ایمن‌­تر بوده و از مزایای طولانی مدت بهتری نسبت به استفاده از لنزهای چشمی برخوردار است. قبل از هر گونه اقدام برای انجام معاینات باید به چشم پزشک مراجعه کنید تا شکل قرنیه، ضخامت قرنیه و سایر جوانب چشم شما را ارزیابی کند و تشخیص دهد آیا برای لیزیک مناسب هستید یا خیر.

لیزیک برای درمان پیرچشمی هم موثر است؟

لیزیک نمی تواند به طور کامل پیرچشمی را درمان کند، هرچند روش هایی مانند مونوویژن یا جراحی های دیگر می توانند کمک کننده باشند. بنابراین اگر شما جراحی لیزیک انجام داده اید، در بعضی موارد بعد از 40 سالگی هنوز ممکن است به عینک های مخصوص برای مطالعه جهت وضوح در بینایی نیاز داشته باشید، هرچند در بعضی موارد ممکن است لیزیک قادر به بهبود نزدیک بینی شما باشد.

خطر لنز کمتر است یا لیزیک؟

لیزیک مانند هر جراحی دیگری خطر کمی برای ابتلا به عفونت را به همراه دارد، این در حالی است که لنزهای تماسی حتی در مواردی که هنگام خارج کردن و قرار دادن لنز، دست ها تمیز باشند و بهداشت لنز و جای لنز را کاملا رعایت کنیم، احتمال عفونت های باکتریایی، انگلی و قارچی را بسیار بالا می برند.

هزینه لنز طبی بیشتر است یا لیزیک؟

بدون شک در طولانی مدت هزینه لنز طبی بیشتر است. شما باید به طور مداوم لنز، قاب لنز و محلول لنز خریداری کنید. اما برای جراحی لیزیک فقط یک بار هزینه می‌کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید