خانه اخبار لنزهای طبی یکبار مصرف چه تفاوتی با لنزهای معمولی دارند؟

لنزهای طبی یکبار مصرف چه تفاوتی با لنزهای معمولی دارند؟

نویسنده تیم لوناتو
لنز طبی یکبار مصرف

لنز طبی یکبار مصرف چیست؟

لنز طبی یکبار مصرف ، لنزی تک کاربردی است که در انتهای هر روز از چشم برداشته و دور انداخته می‌شود؛ و روز بعد یک جفت لنز تازه به‌جای آن استفاده می‌شود. 

لنزهای طبی یکبار مصرف در میان پزشکان و مصرف کنندگان به دلیل مزایای بهداشتی و راحتی استفاده کردنشان، محبوبیت بیشتری به دست آورده‌اند. قبل از ذکر مزایا و مضرات استفاده از لنز طبی یکبار مصرف، ابتدا به دو مورد باید توجه کرد.

لنزهای روزانه را با لنزهای طبی یکبار مصرف اشتباه نگیرید

لنز روزانه لنزی است که باید قبل از خواب برداشته شود، زیرا از نظر FDA (سازمان دارو و غذای آمریکا) برای استفاده شبانه تایید نشده‌ است. چنین لنزی ممکن است روزانه، هفتگی، ماهانه یا هر سه ماه یکبار با توجه به نوع برند تعویض شود. به طور کلی، مفاهیم استفاده و تعویض لنز دو بحث جداگانه هستند.

در دنیای لنزها، لنز یکبار مصرف همیشه به‌معنای استفاده یکباره نیست

"لنزهای روزانه" که هر دو هفته یکبار بیرون انداخته می‌شوند نیز لنزهای یکبار مصرف نامیده می‌شوند. در واقع، لنزهای یکبار مصرف تنها به لنزهایی که فقط یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفته نمی‌شود. شاید بهتر باشد به آن‌ها نام لنزهای کوتاه مدت بگوییم.

چرا لنزهای طبی یکبار مصرف را دور می‌اندازیم؟

هرچه بیشتر لنزهای طبی یکبار مصرف خودتان را تعویض کنید، چشم‌هایی سالم‌تر و راحت‌تری خواهید داشت. 

پروتئین، کلسیم، لیپید و سایر موادی که بطور طبیعی که در اشک‌های شما یافت می‌شوند، می‌توانند در لنزهای طبی یکبار مصرف شما تاثیر بگذارند.

وجود این مواد باعث می‌شود تا لنز چشم یکبار مصرفتان باعث ایجاد ناراحتی در چشم‌های شما شده ، و همچنین چشمانتان را بیشتر در معرض عفونت قرار دهد.

البته، لنزها را می توان تمیز کرد، اما تمیز کردن 100 درصد موثر نیست. برخی از مواد همچنان باقی خواهند ماند و با گذشت زمان تجمع پیدا خواهند کرد.

لنز یکبار مصرف

لنزهای طبی یکبار مصرف چه تفاوتی با لنزهای معمولی دارند؟

حتی قبل از به وجود آمدن لنزهای طبی، تعویض مداوم آن‌ها از نظر سلامتی و بهداشت تائید شده بود. اما مشکل این بود که چون این لنزها گران بودند، اغلب مردم نمی‌خواستند آن‌ها را دور بیندازند. بنابراین برای طولانی کردن عمر لنز، از محلول لنز و دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شد. از این‌رو تولیدکنندگان لنز، روش‌های جدیدی را برای تولید لنز با کیفیت و حجم بالا، و با هزینه پایین‌تر توسعه دادند. این پیشرفت‌ها منجر به کاهش قیمت و در نتیجه تعویض مکرر لنزها شد.

برخی از لنزهای طبی یکبار مصرف امروزه از مواد مشابهِ لنزهای قدیمی ساخته شده‌اند. سایر مواد سازنده این لنزها، از مواد جدیدی ساخته شده‌ و طرح‌های‌شان به‌ویژه برای لنزهای طبی یکبار مصرف توسعه یافته‌اند.

هزینه لنزهای طبی یکبار مصرف چقدر است؟

لنزهای طبی یکبار مصرف، به طور کلی ارزان‌تر از لنزهای قابل استفاده برای مدت زمان طولانی هستند. 

اما با توجه به نام تجاری و مواد سازنده لنز، قیمت آن به طور گسترده‌ای می‌تواند متفاوت باشد. لنزهای طبی روزانه از متریال‌های هیدروژل سیلیکونی که ساخته شده‌اند، اغلب توسط سازندگان لنز بهترین لنزهای طبی یکبار مصرف نامیده شده و دارای بهترین مزایا ولی در عین حال بالاترین قیمت نیز هستند.

اگر شما از لنزهای طبی یکبار مصرف استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که هزینه بالای این لنزها با پولی که در محصولات مراقبت از لنز صرفه جویی می‌کنید، جبران می‌شود، زیرا نیازی به آن‌ها نخواهید داشت

علاوه بر هزینه لنزها، به یاد داشته باشید که باید مراقبت حرفه‌ای از چشم‌ها صورت گیرد. هزینه‌های اینگونه موارد نیز به طور گسترده ای متفاوت است، بسته به جایی که شما زندگی می کنید، چشم پزشکی که انتخاب می‌کنید و اینکه تجویزش چقدر پیچیده است.

با وجود قیمت بالاتر، لنزهای طبی یکبار مصرف روزانه اغلب ارزان‌تر از انتظارات بسیاری از مردم هستند.

آیا شما می‌توانید از لنزهای طبی روزانه استفاده کنید؟

پاسخ این سوال به احتمال زیاد مثبت می‌باشد. برای مطمئن شدن می‌توانید در این مورد با چشم پزشک خود مشورت کنید. 

نکته قابل توجه و مهم این است که لنزهای طبی یکبار مصرف روزانه در نسخه خاص خود با توجه به تجویز خاص شما ساخته می‌شوند. علاوه بر طرح‎های استاندارد یکپارچه، برخی از برندهای لنزهای طبی یکبار مصرف روزانه در رنگ‌ها، طرح هایی برای بهبود آستیگماتیسم و همچنین در طرح های چند منظوره برای بهبود پیرچشمی، استفاده می‌شوند.

اگر نسخه تجویزی شما خارج از محدوده‌ی تولید لنزهای طبی یکبار مصرف روزانه می‌باشد، ممکن است مجبور شوید تا از لنزهای قدیمی و مرسوم و یا لنزهای جایگزین استفاده کنید. 

نسخه‌های بسیار غیر معمول ممکن است نیاز به استفاده مجدد، از لنزهای جایگزین سالیانه داشته باشند. اما خبر خوب این است که تقریبا همه می‌توانند از نوعی لنز تماسی استفاده کنند. 

ارزیابی دقیق توسط متخصص اپتومیست و چشم پزشک می‌تواند به تعیین مناسب بودن لنزهای طبی یکبار مصرف یا سایر لنزهای تعویضی مطابق با چشم شما کمک کند.

لنز طبی یکبار مصرف روزانه: سلامت، بهداشت و راحتی

به‌طور کلی دو راه برای پیشگیری از تمامی مراقبت‌های مربوط به لنز رنگی یا طبی چشمی وجود دارد.

یکی این است که این لنزها را برای چندین روز متوالی استفاده کرده و به شدت نسبت به تمیز و بهداشتی نگه داشتن آن‌ها دقت کنیم. اما متاسفانه، طریقه‌ی استفاده‌ی صحیح از آن‌ها سخت و مشکل است.

گزینه دیگر استفاده ارز لنزهای طبی یکبار مصرف روزانه است. بسیاری از متخصصان چشم و همچنین افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، معتقدند که لنزهای طبی یکبار مصرف بهترین گزینه برای اغلب افراد می‌باشند، چراکه:

  • 1) استفاده ار آن‌ها به علت عدم نیاز به تمیز کردنشان، راحت می‌باشد.
  • 2) به‌علت عدم تجمع مواد در آن‌ها و همچنین عدم نیاز به استفاده شبانه، ایمن و بهداشتی هستند.

بسیاری از لنزهای طبی یکبار مصرف، در رنگ‌های متفاوتی موجود هستند و علاوه بر لنزهای طبی یکبار مصرف بی‌رنگ، لنزهای طبی یکبار مصرف رنگی مناسب با رنگ چهره، برای افرادی که می‌خواهند رنگ چشم خود را تغییر دهند، نیز موجود می‌‌باشند. در صورت تمایل به استفاده از چنین لنزهایی بهتر است که ابتدا با چشم پزشک خود مشورت کرده و سپس بهترین گزینه لنز را بادر نظر گرفتن سلامت چشم خود انتخاب کنید.

آیا لنز تماسی یک بار مصرف برای همه قابل استفاده است؟

لنز طبی یکبار مصرف

بله. همه مردم می‌توانند از این لنزها استفاده کنند. اگر چشم‌های ضعیفی دارید، متخصص بر اساس نمره چشم شما این لنز را برایتان می‌سازد. برخی از لنزهای روزانه (فقط بعضی از برندها) به صورت رنگی هم عرضه می‌شوند. برخی دیگر نیز نمونه‌های متنوعی همچون آستیگماتیسم، چند کانونی و مخصوص پیرچشمی دارند.

اگر نمره چشم شما خارج از محدوده‌ی استاندارد لنز تماسی یک بار مصرف باشد، بهتر است از همان لنزهای کلاسیک و معمولی استفاده کنید. اما زود به زود لنز خود را عوض کنید و نمونه‌های نو خریداری کنید.

سوالات رایج در مورد لنز طبی یک بار مصرف

لنز یکبار مصرف فقط برای یک بار استفاده است؟

خیر. لنزهای یکبار مصرف تنها به لنزهایی که فقط یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفته نمی‌شود. شاید بهتر باشد به آن‌ها نام لنزهای کوتاه مدت بگوییم. "لنزهای روزانه" که هر دو هفته یکبار بیرون انداخته می‌شوند نیز لنزهای یکبار مصرف نامیده می‌شوند.

قیمت لنزهای طبی یکبار مصرف چقدر است؟

با توجه به نام تجاری و مواد سازنده لنز، قیمت آن به طور گسترده‌ای می‌تواند متفاوت باشد. لنزهای طبی روزانه از متریال‌های هیدروژل سیلیکونی که ساخته شده‌اند، اغلب توسط سازندگان لنز بهترین لنزهای طبی یکبار مصرف نامیده شده و دارای بهترین مزایا ولی در عین حال بالاترین قیمت نیز هستند.

چرا لنزهای یک بار مصرف را دور می اندزیم؟

لنزها را می توان تمیز کرد، اما تمیز کردن 100 درصد موثر نیست. برخی از مواد همچنان باقی خواهند ماند و با گذشت زمان تجمع پیدا خواهند کرد. هرچه بیشتر لنزهای طبی یکبار مصرف خودتان را تعویض کنید، چشم‌هایی سالم‌تر و راحت‌تری خواهید داشت. 

لنز یک بار مصرف با لنز روزانه چه فرقی دارد؟

لنز یک بار مصرف با لنز روزانه فرق دارد. لنز روزانه، مدلی است که باید قبل از خواب از چشم درآورده شود زیرا توسط سازمان جهانی دارو و غذا (FDA) برای استفاده شبانه تایید نشده است. این لنزها ممکن است روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی فصلی باشند و یک بار مصرف نیستند. اما لنز یک بار مصرف فقط برای یک صبح تا شب است و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. پس توجه داشته باشید که زمان جایگزینی لنز با لنز جدید و طول مدت استفاده از لنز دو مقوله جدا از هم هستند.

Related Articles

کامنت بگذارید