خانه اخبار لنز طبی برای قوز قرنیه : از لنزهای سخت تا لنزهای تمای هیبریدی

لنز طبی برای قوز قرنیه : از لنزهای سخت تا لنزهای تمای هیبریدی

نویسنده فروغ بیداری
لنز طبی برای قوز قرنیه

لنز طبی برای قوز قرنیه

لنز طبی برای قوز قرنیه انواع گوناگونی دارد که پزشک بر اساس مشخصات چشم و سبک زندگی بیماری، یکی از مدل‌های مناسب را برای او تجویز می‌کند.

اگر در استفاده از لنز دچار مشکل هستید یا پزشک به شما گفته که کاندید مناسبی برای استفاده از لنز طبی معمولی نیستند، شما فردی بشمار می‌روید که چشم‌هایش به سختی لنز را قبول می‌کنند. یعنی لنز در چشم شما فیت نمی‌شود یا اصطلاحا جا نمی‌افتد.

اما نگران نباشید این حالت بدین معنی نیست که به هیچ عنوان نمی‌توانید از لنز استفاده کنید. بلکه باید گزینه‌های مناسب چشم خود را پیدا کنید و بدانید که چگونه باید از آنها استفاده کنید. برای این منظور باید پزشک مراقبت‌های چشمی (ECP) - اپتومتریست - پیدا کنید که تخصص کاملی در زمینه فیت کردن لنز در چشم داشته باشد.

آیا لنز در چشم‌های شما جا نمی‌افتد؟

اگر نمی‌توانید لنز تماسی را در چشم نگه دارید و اصطلاحا لنز در چشمتان جا نمی‌افتد، ممکن است یکی از مشکلات زیر را داشته باشد:

  • قوز قرنیه (کراتوکونوس)
  • آستیگماتیسم
  • خشکی چشم
  • ورم ملتحمه (GPC)
  • عمل‌های جراحی عیوب انکساری چشم (همانند لیزیک)
  • پیرچشمی

اگر یکی از موارد بالا را دارید یا تصور می‌کنید که دارید و در عین حال تصمیم دارید از لنز تماسی برای اطلاح بینایی خود بهره بگیرید، باید به چشم پزشکی مراجعه کنید که در زمینه لنزهای تماسی تخصص و مهارت ویژه دارد. این پزشکان به خوبی از تمامی تکنولوژی‌های روز آگاه هستند می‌دانند چه گزینه‌ای برای رفع مشکل چشم شما مناسب است.

فرق این متخصصان با اپتومتریست یا چشم‌پزشک معمولی در این است که تجهیزات لازم برای اندازه‌گیری قرنیه را دارند و به طور دقیق‌تری می‌توانند لنز مناسب هر چشم را تعیین کنند.

لنز مخصوص قوز قرنیه (کراتوکونوس)

لنز طبی برای قوز قرنیه (کراتوکونوس)

با توجه به اینکه استحکام قرنیه کم و بافت آن از لحاظ ساختار کلاژنی ضعیف است، بر اثر برخی عوامل، فشار بر سطح چشم افزایش می‌یابد و انحنای طبیعی بافت قرنیه تغییر می‌کند. این باعث بیشتر شدن میزان انحنای قرنیه به سمت بیرون می‌شود که در اصطلاح به آن بیماری قوز قرنیه می‌گویند.

اگر مشخص شده که چشم شما به قوز قرنیه مبتلاست و با عینک طبی هم نمی‌توانید مشکل بینایی خود را اصلاح کنید، توصیه می‌کنیم از لنزهای طبی استفاده کنید که یه طور مخصوص برای شکل نامتناسب و غیر عادی قرنیه ساخته شده است. این لنزها دارای سطح یکپارچه و بدنه‌ی نرم هستند و می‌توانند نور را به گونه‌ای متمرکز کنند که فوکوس واضح‌تری از تصویر را روی شبکیه چشم شکل دهد.

در حال حاضر لنزهای متنوعی مخصوص بیماران قوز قرنیه عرضه می‌شود که از جمله می‌توان به مدل‌های زیر اشاره کرد.

انواع لنز طبی برای قوز قرنیه

لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز (GP): برای قوز قرنیه شدید یا متوسط، بسیاری از متخصصان لنز مدل‌های سخت نفوذپذیر به گاز را برای بیمار تجویز می‌کنند.

لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز (RGP) از نوعی پلاستیک بسیار بادوام ساخته می‌شوند که قابلیت انتقال و عبوردادن اکسیژن را دارند. به همین خاطر این لنزها بزرگ‌تر از نمونه‌های PMMA طراحی می‌شوند. به این مفهوم که بسیار بهتر در چشم نشسته و احتمال افتادن و جابه‌جایی آنها کمتر خواهد بود. لنزهای RGP اغلب دقت دید بالاتری هم دارند. این در حالیست که پایداری بالا و رسوب‌پذیری کمتری نسبت به لنزهای نرم خواهند داشت.

کانتکت‌های GP شکل خود را در چشم حفظ می‌کنند و شکل قرنیه را به خود نمی‌گیرند. به همین خاطر تاری دید که ناشی از شکل غیرطبیعی قرنیه است را از بین می‌برد و به بیمار کمک می‌کند تا دید واضحی داشته باشد.

لنزهای تماسی Piggybacking: گاهی اوقات، لنزهای GP برای فردی که به بیماری قوز قرنیه مبتلاست دید بسیار واضحی ایجاد می‌کند اما پوشیدن این کانتکت‌ها برای فرد آسان نیست و احساس ناراحتی در او به وجود می‌آورد. به همین خاطر نمی‌تواند در تمام طول روز از این نوع لنز بهره بگیرد.

در چنین مواقعی، از تکنیک‌های فیت کردن لنز در چشم استفاده می‌کنند که piggybacking نام دارد. در این حالت، بیمار یک لنز تماسی نرم در چشم می‌گذارد و سپس روی آن یک لنز سخت نفوذپذیر به گاز می‌پوشد.

لنز نرم زیرین همانند یک تشک نرم برای لنز سخت نقش ایفا می‌کند تا ناراحتی و سختی ناشی از لنز جی پی را تا حدی از بین ببرد. البته پوشیدن دو لنز روی هم باعث می‌شود اکسیژن به سطح چشم نرسد.

لنز طبی برای قوز قرنیه
لنز طبی برای قوز قرنیه

لنزهای تماسی Scleral: گاهی اوقات از حدقه بیرون زدن سطح قرنیه در کراتوکونوس این اجازه را به متخصص نمی‌دهد تا برای بیماری لنز سخت نفوذپذیر به گاز تجویز کند. به این خاطر که شکل نامعمول قرنیه باعث می‌شود تا لنز با هر بار پلک زدن از چشم بیرون بپرد.

در چنین مواقعی اغلب لنز GP با قطر بسیار بزرگ تجویز می‌شود که اصطلاحا لنز تماسی Scleral نامیده می‌شوند. لنز اسکرال روی صلبیه چشم قرار می‌گیرد و سطح ناهموار قرنیه را پوشش می‌دهد. بعلاوه این لنزها به این خاطر که اندازه بزرگ‌تری دارند بسیار راحت‌تر در چشم هستند و فشاری که لنز سخت معمولی ایجاد می‌کنند را ندارند و یکی از مناسب‌ترین لنز طبی برای قوز قرنیه است.

لنزهای تماسی هیبریدی: لنز تماسی هیبریدی نیز دارای قطر زیادی است که یک بخش مرکزی نفوذپذیر به گاز دارد و اطرافش از جنس هیدروژل سیلیکونی نرم است. هدف از طراحی چنین لنز دو گانه‌ای این است که وضوح و دقت دید لنزهای سخت را با راحتی پوشش لنزهای نرم ادغام کنند تا بیمار هم راحت باشد هم مشکل بینایی‌اش برطرف شود.

لنزهای هیبریدی همچنین برای اصلاح نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنز تماسی نرم برای کراتوکونوس (قوز قرنیه): امروز علم به حدی پیشرفت کرده که می‌توانید لنز نرم هم برای چشمی که قوز قرنیه دارد استفاده کنید. البته در صورتی که این بیماری خفیف و متوسط باشد. این لنزها باید مخصوص چشم بیمار طراحی و ساخته شوند و استفاده آنها از لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز بسیار راحت‌تر است.

برای این منظور باید لنز را با قطر بیشتری بسازند و آب زیادی هم داشته باشد.

سوالات رایج در مورد لنز طبی برای قوز قرنیه

چه لنزهایی برای اصلاح کراتوکونوس (قوز قرنیه) به کار می روند؟ 

لنزهای هیبریدی، سخت، نرم و لنزهای تماسی Scleral.

لنز هیبریدی چیست؟

تلفیقی از لنز نرم (Soft) و سخت (Hard_RGP) است و باعث افزایش کیفیت بینایی می شود. فرد استفاده کننده در تمام طول روز احساس آرامش دارد و نگران خارج شدن لنز یا ورود آلودگی به زیر لنز نیست.

قوز قرنیه از چه سنی ظاهر می‌شود؟

بیماری قوز قرنیه از سنین 10 سال به بعد ظاهر می‌شود و معمولا نمود آن به صورت اختلال دید است که با عینک اصلاح نمی‌شود؛ زیرا آستیگماتیک نامنظم در چشم ایجاد می کند. این بیماری در غالب موارد دو طرفه است، اما می‌تواند به صورت غیر قرینه بروز کند؛ یعنی اول یک چشم درگیر شود و سپس چشم دوم را گرفتار کند.

علائم قوز قرنیه چیست؟

این بیماری علائمی چون درد، قرمزی و التهاب ندارد؛ قوز قرنیه از بیماری‌هایی است که بیشترین علت آشکار آن، نقصان دید در افراد است و عمده شکایت این افراد نیز به دلیل کاهش دید بوده و با عینک به دید مطلوب نمی‌رسند.

منبع: allaboutvision

Related Articles

1 کامنت

ایمان 28 اسفند 1401 - 00:06

گداشتن لنز سخت برای قرنیه در طولانی مدت ضرر دارد؟
من قوز قرنیه دارم دیدم با عینک خوب است به نظر شما عینک استفاده کنم یا لنز؟

پاسخ

کامنت بگذارید