خانه اخبار با انواع لنزهای آستیگمات موجود در بازار بیشتر آشنا شوید

با انواع لنزهای آستیگمات موجود در بازار بیشتر آشنا شوید

نویسنده تیم لوناتو
لنز آستیگمات

لنز آستیگمات چیست؟

لنز آستیگمات که مخصوص اصلاح انحنای قرنیه است در دو نوع لنز طبی نرم و لنز سخت تولید و عرضه می‌شود.

اغلب اوقات مردم تصور می‌کنند که نمی‌توانند لنز طبی استفاده کنند زیرا آستیگماتیسم دارند. این باور در گذشته صحت داشت. اما اکنون لنزهای گوناگونی عرضه و تولید می‌شوند که برای اصلاح این مشکل اپتیکی مناسب هستند.

برای آشنایی با این لنزهای تماسی از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه مطلب را مطالعه کنید.

لنز تماسی توریک برای آستیگماتیسم

لنز چشم تماسی توریک، نوعی لنز نرم است که برای اصلاح آستیگماتیسم طراحی شده است. بیشتر توریک‌ها لنز نرم هستند و از مواد هایدروژل معمولی یا سیلیکون هایدروژل نفوذپذیر ساخته می‌شوند. اما گاهی هم پیش می‌آید که از لنزهای نفوذپذیر به اکسیژن (GP) ساخته شوند.

مدل معمولی (کروی) لنز تماسی نرم توریک که مخصوص آستیگماتیسم است و به اصلاح نزدیک‌بینی یا دوربینی می‌پردازد به دو روش رفتار می‌کند:

  1. لنز آستیگمات توریک در بخش‌های گوناگون خود، قدرت‌ متفاوتی دارند که مقدار آن با توجه به میزان نزدیک‌بینی یا دوربینی چشم آستیگمات متغیر است.
  2. لنزهای توریک به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با توجه به شرایط گوناگون، به‌راحتی در قرنیه می‌پرخند و دید واضحی برای شخص فراهم می‌کنند.

از آنجا که هر چشم آستیگماتیسم خاص خود را دارد، پیدا کردن لنز تماسی توریک مناسب که وضوح دید عالی، تناسب کامل با چشم و راحتی کامل را داشته باشد، چندان آسان نیست.

همچنین، قالب شدن لنز آستیگمات در چشم به کارشناسی بیشتری نسبت به لنزهای نرم معمولی نیاز دارد. به این دلایل، یافت و خریداری لنزهای توریک نسبت به دیگر لنزهای تماسی به وقت و صرف هزینه بیشتری نیاز دارد.

لنز آستیگماتیسم

لنز آستیگمات : مدل نفوذپذیر به گاز

از دیگر مدل‌های رایج لنز آستیگمات ، باید به لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (GP) اشاره کنیم.

در بیشتر موارد، لنزهای GP قادرند بدون داشتن طراحی توریک به اصلاح آستیگماتیسم بپردازند. دلیلش هم سختی این لنزهاست که همیشه در چشم، فرم کروی (spherical ) خود را حفظ می‌کنند. این لنزها برخلاف انواع نرم، با تغییر فرم قرنیه نامعمول چشم آستیگمات، تغییر شکل نمی‌دهند و حالت اصلی خود را حفظ می‌کند.

سطح یکپارچه لنزهای تماسی نفوذپذیر به گاز جایگزین قرنیه معیوب در سطح چشم برای انکسار نور می‌شوند و بدین طریق بدون نیاز به کنترل چرخش لنز در چشم، آستیگماتیسم را اصلاح می‌کنند.

بیشتر اشخاص اعتقاد دارند که این لنزها دید واضح‌تری نسبت به لنزهای توریک دارند. اما به دلیل ساختار سخت و ضخیم خود استفاده آسانی ندارند و از این رو مردم ممکن است آنها را کمتر انتخاب کنند.

به صورت کلی، عادت کردن به لنز سخت نفوذپذیر به گاز بیشتر از لنزهای تماسی نرم زمان نیاز دارد. حتی از لنزهای توریک نیز استفاده دشوارتری دارند. در ضمن، این لنزها به صورت جداگانه و باتوجه به نمره چشم هر فرد منحصرا برای او تولید می‌شوند. به همین خاطر، خرید لنز GP در مقایسه با لنزهای تماسی نرم گران‌تر است. هزینه تعویض آنها نیز زیاد است و پیش از تصمیم‌گیری باید این موارد را در نظر بگیرید.

لنز آستیگمات ، مدل هیبریدی

برای برخی از افرادی که به آستیگماتیسم مبتلا هستند، استفاده از لنز تماسی هیبریدی بهترین گزینه بشمار می‌رود.

این لنزها، یک منطقه مرکزی دارند که از مواد لنز تماسی نفوذپذیر به گاز ساخته شده است. در اطراف آن نیز منطقه‌ای وجود دارد که از جنس هیدروژل یا هیدروژل سیلیکونی است.

لنزهای هیبریدی عموما استفاده راحتی دارند و خیلی خوب در چشم جای می‌گیرند، اما دقت و وضوح دیدی که لنزهای نفوذپذیر به گاز مهیا می‌کنند بسیار بیشتر از این مدل‌هاست.

با این وجود، باید گفت لنز هیبریدی اندازه‌ای مشابه لنز تماسی نرم دارد و ضخامت کناره‌های آن بسیار باریک‌تر از لنز نفوذپذیر به گاز است، از این‌رو احتمال پیدا کردن گزینه مناسب برای هر فرد بسیار بیشتر است.

این نوع لنزها نیز برای عادت کردن به زمان طولانی‌تر نسبت به لنزهای نرم نیاز دارند. هیبریدی‌ها نیز همچون GPها باید با توجه به نمره چشم هر فرد به طور اختصاصی برای او ساخته شوند.

هزینه خرید و تعویض لنز آستیگمات هیبریدی تقریبا مشابه لنز تماسی سخت نفوذپذیر به گاز است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ‌‎کدام از این دو لنز به تعویض همیشگی و مداوم نیازی ندارند.

لنز آستیگمات

لنزهای مخصوص آستیگماتیسم

اخیرا لنزهای روزانه و یک‌بارمصرف مخصوص آستیگماتیسم نیز وجود دارند که در طراحی‌ها و با مواد گوناگون عرضه می‌شوند. کاربر می‌تواند با توجه به نیاز ماهانه، هفتگی یا روزانه خود گزینه مناسب و دلخواه را انتخاب کند.

حتی لنز طبی رنگی هم برای آستیگماتیسم وجود دارد. به این مفهوم که هر فردی با توجه به نیاز، بودجه و سلیقه شخصی می‌تواند گزینه‌های موردنظرش را انتخاب و خریداری کند.

سوالات رایج در مورد لنز آستیگمات

لنز مناسب آستیگمات چشم چیست؟

در افراد مبتلا به آستیگماتیسم، سطح قرنیه چشم مثل توپ بسکتبال است. به این معنی که سطحی ناصافی دارد. اگر فردی دچار آسیب چشمی شود یا تحت عمل جراحی چشم قرار گیرد، ممکن است بعدا دچار آستیگماتیسم شود. برای آستیگماتیسم، معمولا یک لنز نرم مخصوص که توریک نام دارد تجویز می شود.

بهترین مارک لنز آستیگمات چیست؟

اکیو ویو، ایراپتیکس، بایوفینیتی، سولکو، مورنیگ کیو و رینیو را می‌توان جزو بهترین مارک‌های لنز نرم مخصوص آستیگماتیسم دانست.

لنز آستیگماتیسم چه فرقی با لنز معمولی دارد؟

لنز آستیگمات قابلیت منحرف کردن نور در یک جهت را بیشتر از جهات دیگر دارد.

آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم هنگامی به وجود می آید كه لایه خارجی و شفاف جلوی چشم یعنی قرنیه و یا عدسی چشم كه درون چشم قرار دارد، انحنایش در یك جهت كمی متفاوت از انحنایش در جهت دیگر است. به این ترتیب سطح قرنیه یا عدسی در بعضی نواحی مسطح‌تر یا منحنی‌تر از نواحی دیگر است.

نشانه‌های آستیگماتیسم چیست؟

کاهش دید، تاری دید، سردرد، احساس فشار بر چشم، احتمال دوبینی، انحنادار دیدن خطوط که می‎تواند در یک یا هر دو چشم به وجود آید از علائم آستیگماتیسم است.

Related Articles

کامنت بگذارید