خانه راهنمای خرید و محصولاتلنزهای طبی با روش های درمان انحراف چشم در بزرگسالان آشنا شوید

با روش های درمان انحراف چشم در بزرگسالان آشنا شوید

نویسنده تیم لوناتو
درمان انحراف چشم در بزرگسالان

درمان انحراف چشم در بزرگسالان

درمان انحراف چشم در بزرگسالان و کودکان (استرابیسم) شامل عینک طبی، منشور، درمان تنبلی چشم با بستن یک چشم، ورزش چشمی، تزریق توکسین (بوتاکس) یا ترکیبی از این درمان‌هاست.

در بزرگسالان، جراحی انحراف چشم جنبه زیبایی ندارد بلکه بازسازی محسوب می‌شود و ظاهر طبیعی را به فرد باز می‌گرداند. علاوه بر این فواید بسیار دیگری نیز دارد، مانند:

  • بهبود عمق مشاهده و دید دو چشمی
  • بهبود میدان دید
  • بهبود یا کاهش دو بینی
  • بهبود عملکرد اجتماعی؛ زیرا تماس چشمی در ارتباطات انسانی بسیار حائز اهمیت است.

باید پیش از جراحی استرابیسم درباره اهداف و انتظارات خود با پزشک صحبت کنید.

در طول جراحی استرابیسم برای بهبود انحراف، عضله چشم محکم یا ضعیف می‌شود یا در موقعیت متفاوتی قرار می‌گیرد. این جراحی با توجه به نوع انحراف چشم روی هر دو چشم یا یک چشم انجام می‌شود و نیازی به بستری بیمار ندارد. تست‌های پیش از جراحی انحراف چشم یا استرابیسم

پیش از جراحی برای ارزیابی انحراف چشم معاینات خاصی به نام معاینات حسی انجام می‌شود که تعیین می‌کند کدام ماهیچه‌ها در استرابیسم شرکت دارند و برای بهبود انحراف چشم کدام ماهیچه‌ها نیاز به تغییر (ضعیف یا محکم شدن و جابجایی عضله) دارند.

برای اندازه‌گیری درجه انحراف چشم از منشور استفاده می‌شود. این معاینات پیش از جراحی استرابیسم به جراح در تعیین نقشه جراحی کمک می‌کند.

گاهی نقشه دقیق و نهایی جراحی انحراف چشم در طول جراحی مشخص می‌شود.

انحراف چشم

مصرف دارو پیش از جراحی استرابیسم

درمان انحراف چشم در بزرگسالان با همان جراحی استرابیسم در موارد نادر موجب خونریزی شدید می‌شود. گاهی پزشک به شما توصیه می‌کند یک هفته پیش از جراحی انحراف چشم از مصرف رقیق‌کننده‌های خون مانند آسپرین، ترکیبات آسپرین دار، ایبوپروفن یا برخی مکمل‌های غذایی که روی خونریزی تاثیر می‌گذارند، خودداری کنید.

پیش از قطع مصرف این داروها با پزشکی که آن‌ها را تجویز کرده مشورت کنید تا خطر ناشی از عدم مصرف دارو را ارزیابی کند. چنانچه در این دوره به داروی مسکن نیاز داشتید، استامینوفن مناسب است. روش جراحی استرابیسم

در بزرگسالان جراحی انحراف چشم با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می‌شود و بیماران باید ۸ ساعت پیش از جراحی از خوردن و آشامیدن بپرهیزند.

در درمان انحراف چشم در بزرگسالان به روش جراحی، کره چشم خارج نمی‌شود، بلکه پلک به آرامی با اسپکولوم بلند شده و برای دسترسی به عضله، برش کوچکی روی ملتحمه (غشای مخاطی سطح چشم) ایجاد می‌شود.

سپس عضله ضعیف یا قوی می‌شود یا عمل اصلاحی روی آن انجام می‌شود.

جراحی استرابیسم حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. ولی بیمار برای انجام معاینات پیش از جراحی و مراقبت‌های پس از جراحی باید چند ساعت در مرکز پزشکی حضور داشته باشد. بخیه قابل اصلاح

در جراحی استرابیسم استاندارد، عضله با ایجاد یک گره (knot) دائمی ضعیف یا قوی می‌شود یا حرکت می‌کند.

جراحی انحراف چشم بزرگسالان مزایای دیگری دارد و می‌توان در آن به جای بخیه دائمی از بخیه قابل تنظیم استفاده کرد. در این روش به جای گره دائمی، گره موقتی قرار می‌گیرد. عموما روز بعد از جراحی، با هوشیاری کامل بیمار، انحراف چشم ارزیابی شده و در صورت لزوم، اصلاحات روی گره موقتی انجام می‌شود. این روش احتمال خطا در جراحی انحراف چشم را به حداقل می‌رساند.

استرابیسم چیست؟

به حالتی گفته می شود که چشم ها هم محور نباشند. این عارضه یکی از شایع ترین مشکلات چشمی در کودکان است. حدود 4 درصد کودکان کمتر از 6 سال (دختر یا پسر) را درگیر می کند. در این بیماری ممکن است یک یا هر دو چشم به سمت داخل، خارج، بالا یا پایین منحرف شود و نیز ممکن است بیش از یکی از موارد مذکور به طور همزمان در یک کودک مشاهده شود. نام دیگر این بیماری «لوچی» است.

سوالات رایج در مورد درمان انحراف چشم در بزرگسالان

آیا می توان استرابیسم را در سنین بالاتر درمان کرد؟

بله؛ البته باید توجه داشت با افزایش سن روند درمان دشوار خواهد شد.

انحراف چشم در بزرگسالان را چگونه می‌توان درمان کرد؟

گاهی درمان استرابیسم در بزرگسالان را می‌توان با استفاده از عینک، پریسم، پچ یا بستن یک چشم، تزریق سم بوتالینیوم یا ترکیبی از این روش‌ها درمان کرد. در مواقع دیگر، عمل جراحی عضلات چشم برای صاف کردن چشم‌ها ضروری می‌شود.

عمل جراحی لوچی به چه صورت است؟

حین انجام عمل جراحی استرابیسم (لوچی)، یک یا چند عضله از عضلات چشم صاف شده، ضعیف می‌شوند یا در جهات مختلف حرکت داده می‌شوند تا چشم‌ها صاف شوند. عمل جراحی استرابیسم معمولاً به عنوان یک عمل سرپایی انجام شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

دلیل انحراف چشم در بزرگسالان چیست؟

استرابیسم می‌تواند ناشی از انواع حوادث مختلف یا عوارض پزشکی، مانند آسیب عضله یا عصب، زخم، تومور مغزی یا آنوریسم باشد. معمولاً این وضعیت در چند سال اول زندگی ایجاد شده است. انحراف چشم در افراد دچار این وضعیت، نشانه‌ای از عدم کارکرد موثر قوه بینایی آن‌ها است.

Related Articles

1 کامنت

صدف تنها 23 مرداد 1402 - 11:00

سلام مه انحراف چشم دارم به طرف بیرون یک چشمم دید نداره و هم بزرگ است از حالت طبیعی خود کد ایا درمان و راه حل داره چی باید کد

پاسخ

کامنت بگذارید