خانه اخبار 9 ترفند خانگی برای برطرف کردن خشکی چشم ها

9 ترفند خانگی برای برطرف کردن خشکی چشم ها

نویسنده تیم لوناتو
9 ترفند خانگی برای برطرف کردن خشکی چشم ها
حراج جمعه سیاه لنز و عینک

بر اساس گزارش سرویس بهداشت ملی آمریکا از هر سه نفر یک نفر حداقل یک بار در طول عمر خود خشکی چشم را تجربه می‌کنند.

خشکی چشم زمانی پدیدار می‌شود که چشم‌ها اشک کافی برای مرطوب ماندن تولید نمی‌کنند. به این خاطر که اشک در مدت زمانی کوتاهی تبخیر می‌شود و چشم‌ها باید فورا اشک‌های جدیدی تولید کنند تا این عضو بدن خشک نشود.

خشکی چشم اغلب به خاطر تغییرات هورمونی، فعالیت‌های بدنی، تغییر شرایط محیطی، استفاده از لنز تماسی یا داروهای خاصی به وجود می‌آید.

با اینکه خشکی چشم با قرمزی، سوزش و خارش همراه است و می‌تواند فرد بیمار را کلافه کند، اما خوشبختانه روش‌های درمانی خانگی هم دارد که با رعایت آنها می‌توان تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرد.

 

علاوه بر استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی، لوناتو توصیه‌های سازنده دیگری هم برایتان دارد که در ادامه برایتان توضیح داده‌ایم. تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

1- دستگاه بخور خریداری کنید

در بیشتر مواقع، نا سالم بودن محیط منجر به خشکی چشم افراد می‌شود. به همین خاطر، بهترین روش درمان خانگی برای پیشگیری از این مشکل، دستگاه بخور است. این دستگاه‌ها رطوبت کافی در فضا ایجاد می‌کنند و این امر کمک می‌کند تا روند تبخیر اشک در چشم‌ها کند شد و در نتیجه، چشم‌ها دیرتر خشک شوند.

رطوبت محیط همچنین به آرامش چشم هم کمک می‌کند. همان طور که در بالا گفتیم خشکی چشم با سوزش و خارش همراه است. بنابراین وقتی دستگاه بخور در خانه یا اتاق کار خود داشته باشید، حتی اگر چشم در انجام وظیفه‌ی مرطوب‌سازی خود کم‌کاری کند، این دستگاه خارجی می‌تواند تا حدی این کسر کار را جبران کند.

االبته توجه داشته باشید، وقتی در اتاق نیستید حتما در یا پنجره‌ای را باز بگذارید تا رطوبت اضافی خارج شود و در اتاق تجمع نکند.

اگر در فضا یا شهری زندگی می‌کنید که گرد و غبار زیادی در هوا وجود دارد، حتما دستگاه بخوری خریداری کنید که قابلیت تصفیه هوا را نیز داشته باشد.

2- از کمپرس گرم کمک بگیرید

اشک به طور عمده از روغن، آب و موکوس به نسبت برابر تشکیل شده است. وقتی چشم‌ها حساس و متورم می‌شوند، تولید چربی در غدد موجود در پلک‌ها کاهش می‌یابد. در نتیجه چشم‌ها خشک می‌شوند.

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش حساسیت چشم‌ها استفاده از کمپرس گرم روی پلک‌های چشم به مدت چندین دقیقه است. رطوبت موجود در حوله‌های گرمی که روی چشم‌ها می‌گذارید باعث باز شدن غدد مسدود شده اشک می‌شود و در نتیجه، ناراحتی حاصل از خشکی چشم‌ها از بین خواهد رفت.

برای استفاده از کمپرس گرم می‌توانید از روش زیر کمک بگیرید:

  • یک حوله نرم و تمیز را با آب گرم خیس کنید.
  • آب اضافی حوله را بگیرید و سپس به مدت 5 دقیقه آنها را روی پلک‌های خود قرار دهید.
  • خیلی آرام حوله را روی پلک‌ها فشار دهید.
  • این کار را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید تا التهاب و حساسیت چشم‌ها از بین برود.

3- زیاد آب بنوشید

زیاد آب نوشیدن با تامین آب موردنیاز بدن و سلامت بیشتر جسم ارتباط مستقیم دارد. هر چه آب بیشتری وارد بدن کنید، ارگان‌های بدن، به خصوص چشم‌ها عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت. آب کمک می‌کند که چشم‌ها رطوبت خود را به طور کامل حفظ کنند. این امر باعث می‌شود تا اشک کافی تولید شود و در نتیجه چشم‌ها خشک نخواهند شد و فرد از مشکلات ناشی از این عارضه اذیت نخواهد شد.

برای این منظور، توصیه می‌کنیم هر روز دست کم 8 لیوان آب بنوشید. منتظر این نمانید که تشنه شوید و سپس سراغ آب بروید. همیشه یک بطری یا یک لیوان آب کنار دستتان باشد و به طور مرتب آن را بنوشید تا  مطمئن شوید که آب کافی وارد بدنتان می‌شود.

4- صفحه نمایش کامپیوتر خود را تنظیم کنید

اگر شغلتان به گونه‌ای است که باید همیشه و به طور مرتب از کامپیوتر استفاده کنید، سعی کنید آن را طوری تنظیم کنید که کمترین خستگی را برای چشم‌ها بدنبال داشته باشد.

نمایشگر باید در سطح چشم‌ها یا کمی پایین‌تر از آن قرار داشته باشد؛ نه بیشتر نه کمتر. مطالعات علمی ثابت کرده‌اند، خیره شدن به نمایشگر کامپیوتر باعث کاهش تعداد پلک زدن فرد می‌شود. به همین خاطر گفته می‌شود افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند سه مرتبه کمتر از دیگران پلک می‌زنند.

هر چه کمتر پلک بزنید، رطوبت چشم کم می‌شود و در نتیجه به خشکی چشم مبتلا می‌شوید. برای تنظیم کامپیوتر توصیه می‌کنیم نمایشگر را در ارتفاعی تنظیم کنید که احساس راحتی داشته باشید. همچنین نور صفحه نمایش هم بسیار مهم است و نباید نور خیلی کم یا خیلی زیادی داشته باشد.

هر 10 تا 20 دقیقه یک دقیقه به چشم‌ها خود استراحت دهید. یعنی نگاهتان را از صفحه نمایش بردارید و به نقطه‌ای دیگر نگاه کنید.

5- چشم‌های خود را همیشه تمیز نگه دارید

حفظ بهداشت چشم‌ها برای درمان خشکی چشم بسیار مهم و ضروری است؛ مخصوصا اگر برای مدت زمانی طولانیست که به این عارضه دچار شده‌اید. برای این منظور باید به طور منظم، پلک‌های خود را مخصوصا در قسمت ریشه مژه‌ها را تمیز بشویید تا هرگونه آلودگی که منجر به انسداد غدد چربی می‌شوند، از بین بروند.

برای حفظ بهداشت پلک‌ها باید سه مرحله زیر را هر بار تکرار کنید تا خشکی چشم از بین برود:

  • یک کاسه را پر از آب داغ کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. یعنی در واقع بهتر است ولرم باشد.
  • یک قاشق چایخوری جوش شیرین به ان اضافه کنید.
  • یک پد پنبه‌ای تمیز را داخل این محلول فرو کنید تا خیس شود. سپس آن را روی پلک‌ها و مژه‌های چشم بکشید.
  • این کار را هر مرتبه با یک پد پنبه‌ای نو و تمیز انجام دهید. (از یک پنبه دو بار استفاده نکنید)
  • این کار را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید.

6- از ماسک خیار بهره بگیرید

مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که خیار می‌تواند التهابات اطراف چشم را برطرف کرده و به آبرسانی هر چه بیشتر چشم کمک کند. همچنین رطوبت خیار به باز شدن غدد چربی در پلک‌ها هم کمک می‌کند. بنابراین، این میوه خنک و خوشمزه یک درمان خانگی ارزان و راحت برای رفع خشکی چشم بشمار می‌رود.

از خیار برای آبرسانی پوست صورت و دست‌ها هم می‌توان کمک گرفت. در زیر روش استفاده از برش‌های خیار برای درمان خشکی را برایتان توضیح داده‌ایم:

  • دو حلقه خیار تازه که از قبل شسته‌اید را روی چشم‌های خود بگذارید.
  • بگذارید 15 دقیقه بماند تا برش‌های خیار خشک شوند.
  • این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

7- مصرف امگا سه را افزایش دهید

یکی دیگر از درمان‌های خانگی خشکی چشم، افزایش مصرف امگا سه است. اسیدهای چرب امگا سه در سلامت عمومی بدن و بخصوص چشم‌ها نقش مهمی دارند. مولکول‌های امگا سه چربی مورد نیاز غدد چربی پلک‌ها را تامین می‌کند و از شکل گیری التهاب در بدن و چشم‌ها پیشگیری می‌کند.

دانشمندان ثابت کرده‌اند، بیمارانی که مصرف امگا سه را افزایش داده‌اند سریع‌تر از بقیه توانسته‌اند بر سندرم خشکی چشم غلبه کنند.

برای تامین این ماده مغذی می‌توانید قرص‌های مکمل که در بازار موجود است را خریداری کنید. یا مصرف غذاهایی همچون ماهی سالمون، تن، تخم کتان، لوبیا سویا و روغن کانولا  را افزایش دهید.

8- از قطره چشم روغن کرچک کمک بگیرید

روغن کرچک تنها چربی است که آب را در خود نگه می‌دارد به همین خاطر یک درمان بسیار عالی برای رفع خشکی چشم‌هاست. به این خاطر که از تبخیر اشک جلوگیری می‌کند.

روغن کرچک همچنین چشم‌های حساس را آرام کرده و تسکین می‌دهد، از سوزش، قرمزی، التهاب و ناراحتی‌های حاصل از خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

به دلیل وجود آنتی‌بیوتیک در روغن کرچک، قادر است از ورود باکتری به چشم‌ها پیشگیری کند.

برای استفاده از قطره‌های روغن کرچک به روش زیر عمل کنید:

  • درست قبل از خواب، قبل از اینکه پلک‌ها را روی هم بگذارید، 1 تا 3 قطره روغن کرچک در هر کدام از چشم‌ها بچکانید.
  • پس از بسته شدن چشم‌ها، آنها را به مدت دو دقیقه با انگشتان دست ماساژ دهید.
  • تا 12 ساعت بعد از ریختن روغن کرچک در چشم نباید از لنز تماسی استفاده کنید. به این خاطر که موجب آسیب دیدن چشم‌ها خواهد شد.
  • این کار را هر شب قبل از خواب به مدت یک هفته تکرار کنید.

9- زیاد انگور بخورید

افرادی که به خشکی چشم مبتلا هستند، اگر یک هفته به طور مدام انگور بخورند متوجه خواهند شد که نشانه‌های این عارضه از بین رفته یا خیلی کم شده است. رژیم غذایی مملو از انواع مختلف انگورها برای آبرسانی به چشم و رفع خشکی این عضو بدن بسیار کارآمد و مفید است.

همچنین، انگور به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان زیاد موجب کاهش میزان پروتئین التهابی می‌شود.

Related Articles

کامنت بگذارید