خانه مزایای ویتامین آ و بتا کاروتین برای چشم

مزایای ویتامین آ و بتا کاروتین برای چشم

نویسنده تیم لوناتو
ویتامین آ و اثرات آن بر چشمان شما

مزایای ویتامین آ و بتا کاروتین برای چشم

آیا ویتامین آ برای دید بهتر به چشم کمک می‌کند؟ آیا کمبود ویتامین آ می‌تواند موجب کوری چشم شود؟ آیا مصرف بیش‌ازحد ویتامین آ می‌تواند موجب کوری شود؟ این‌ها بخشی از سؤالات متداول شما عزیزان است که می‌خواهیم پاسخ دهیم

ویتامین آ چیست؟

ویتامین آ از گروه آنتی‌اکسیدان ها می‌باشد که نقش مهمی در تقویت بینایی، رشد استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. ویتامین A باعث تنظیم و تقویت مخاط چشم می‌شود که جلوی التهاب و آسیب رسیدن به چشم در اثر ورود باکتری را می‌گیرد.  

با توجه به منابعی که جذب بدن می‌شود دو مدل ویتامین آ وجود دارد:

1.ویتامین A که از فراورده‌های حیوانی به بدن می‌رسد که به آن رتینول می‌گویند که به‌راحتی جذب بدن می‌شود و بدن می‌تواند از آن استفاده کند. شیر، پنیر، جگر منابع اصلی جذب ویتامین آ حیوانی می‌باشد. 2.ویتامین A که از طریق میوه‌ها و سبزیجات قرمز و رنگی به بدن می‌رسد که به آن کاروتونین می‌گویند که می‌بایست قبل از جذب در بدن تجزَیه شود. منابع ویتامین آ گیاهی هویج، سیب‌زمینی شیرین اسفناج، بروکلی و طالبی است.

کمبود ویتامین آ

افراد زیادی در دنیا از کمبود ویتامین A رنج می‌برند. آمار نشان می‌دهد ۵۰۰٬۰۰۰ کودک در دنیا در اثر کمبود ویتامین Aنابینا می‌شوند که با یک رژیم مناسب می‌توان جلوی این اتفاق ناگوار را گرفت. اولین نشانه کمبود ویتامین A در بدن انسان، شب‌کوری می‌باشد. در مصر متوجه شده بودند که درمان شب‌کوری، خوردن جگر می‌باشد که بعدها متوجه شدند جگر سرشار از ویتامین A می‌باشد. کمبود ویتامینA موجب خشکی شدید در قرنیه چشم شده و باعث به وجود آمدن زخم در قرنیه و در ادامه منجر به نابینایی می‌شود. همچنین کمبود ویتامین A موجب آسیب رسیدن به شبکیه می‌شود که نابینایی دائمی را در بردارد.   افرادی که در اثر کمبود ویتامین Aدچار خشکی و یا التهاب در چشم می‌شوند می‌بایست به پزشک مراجعه کرده و از قطرهای مرطوب‌کننده چشم استفاده کنند و اگر مجبور به استفاده از لنز هستند، می‌بایست از لنزهای خیلی نرم و یا لنزهای روزانه استفاده نمایند تا کمترین آلودگی وارد چشم‌ها شده و نیاز نباشد مدام با دست چشم خود را لمس کنند.  

کامنت بگذارید