خانه اخبار هرآنچه باید در مورد لنز تماسی نفوذپذیر به گاز بدانید

هرآنچه باید در مورد لنز تماسی نفوذپذیر به گاز بدانید

نویسنده تیم لوناتو
لنز سخت

لنز سخت چیست؟

لنز سخت نفوذپذیر به گاز از نوعی پلاستیک بسیار بادوام ساخته می‌شود که قابلیت انتقال و عبوردادن اکسیژن را دارد. این لنز با نام‌های GP، لنز نفوذپذیر به گاز یا لنز نفوذپذیر به اکسیژن هم یاد می‌شود.

با اینکه این لنزها سخت هستند اما با نمونه‌های قدیمی که دیگر مورداستفاده ندارند کاملا متفاوت هستند. لنزهای جی‌پی از نوعی پلاستیک موسوم به پلی‌متیل‌متاکریلیت (PMMA) ساخته می‌شوند. این ماده یکی از سخت‌ترین و محکم‌ترین پلیمرها با شفافیتی بالاتر از شیشه و سطحی صیقلی و براق و مقاوم در برابر عوامل جوی است.

پیش از سال 1971 میلادی، هنگامی که لنزهای تماسی نرم معرفی شدند، تقریبا همه لنزها از PMMA ساخته می‌شدند که آکریلیک یا شیشه آکریلیک نیز نام داشت. این ماده تحت عنوان‌های تجاری Plexiglas، Lucite یا Perspex عرضه می‌شد.

پلاستیک PMMA یک ماده بسیار مناسب برای تجهیزات اپتیکال بشمار می‌رفت و خیلی زود توانست به عنوان جایگزینی سبک و نشکن برای شیشه و عینک به‌کار رود. البته، این ماده قدرت انتقال مولکول‌های اکسیژن را نداشت. این در حالی بود که قرنیه چشم انسان برای سالم ماندن به شدت محتاج اکسیژن است.

از آنجا که اکسیژن توان نفوذ به پلاستیک موردبحث را نداشت، تنها راه موثر و ممکن برای عبور این ماده حیاتی به سطح چشم از طریق ایجاد اشک در زیر لنز به‌واسطه پلک زدن بود.

به منظور پلک زدن و پمپاژ اشک به زیر لنز PMMA، این لنزها باید در اندازه‌های کوچک‌تری ساخته می‌شدند. همچنین، باید فاصله معینی از سطح قرنیه و حاشیه لنز وجود می‌داشت.

این طرح باعث می‌شد تا بیشتر مصرف‌کننده‌های لنز، همیشه PMMA را در چشم خود احساس کنند که این امر موجب ناراحتی و سختی در پوشیدن این لنزها می‌شد. فارغ از ناراحتی، لنزهای PMMA حین انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توانستند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کنند که چندان خوشایند نبود.

چه عاملی لنز سخت نفوذپذیر به اکسیژن را از دیگر نمونه‌ها متمایز می‌کند؟

لنزهای نفوذپذیر به گاز در اواخر دهه 1970 میلادی ساخته و عرضه شدند. آنها تکنولوژی مدرن‌تری نسبت به لنزهای نرم دارند. اغلب لنزهای GP از سیلیکون ساخته شده‌اند و در نتیجه بسیار انعطاف‌پذیرتر از PMMA هستند.

سیلیکون نیز بسیار نفوذپذیر به اکسیژن است، از این‌رو خیلی ساده و آسان از میان لنز جی‌پی عبور می‌کند و بدین طریق سلامت قرنیه چشم به طور کامل حفظ خواهد شد. در چنین حالتی دیگر به تولید اشک و پلک زدن برای دریافت اکسیژن نیازی نخواهد بود.

در حقیقت، نمونه‌های مدرن لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز، اکسیژن بیشتری را به قرنیه می‌رسانند. بد نیست بدانید که بیشتر لنزهای GP از جنس سیلیکون هایدروژلی هستند که برای انتقال اکسیژن عالیست.

از آنجا که لنزهای نفوذپذیر به گاز، قابلیت عبور اکسیژن را دارند، در نتیجه بزرگ‌تر از نمونه‌های PMMA ساخته می‌شوند. به این مفهوم که بسیار بهتر در چشم نشسته و احتمال افتادن و جابه‌جایی آنها کمتر است.

لنزهای RGP  اغلب دقت دید بالاتری هم دارند. این در حالیست که پایداری بالا و رسوب‌پذیری کمتری نسبت به لنزهای نرم دارند. همچنین، به این دلیل که عمر طولانی‌تری دارند، در طولانی مدت هزینه کمتری برای شخص بدنبال خواهند داشت.

سازگاری با لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (RGP) چگونه است؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا همه کاربران از لنزهای RGP استفاده نمی‌کنند؟ اولین دلیل این است که لنز طبی نرم بسیار راحت‌تر هستند اما لنزهای سخت GP به مدتی زمان نیاز دارند تا چشم فرد به وجود آن عادت کند.

مزایای لنزهای نفوذپذیر به گاز چیست

لنزهای GP ویژگی‌های برتری نسبت به لنزهای نرم دارند. در وهله اول باید گفت چون این لنزها از مواد پلاستیکی سخت تهیه می‌شوند، همیشه شکل خود را حفظ می‌کنند و با هر بار پلک زدن تغییر حالت نمی‌دهند. این امر باعث می‌شود تا دید دقیق‌تر و واضح‌تری نسبت به لنز نرم برای فرد مهیا کند.

لنزهای جی‌پی همچنین بسیار مقاوم و پایدار هستند. این لنزها به آسانی از چشم بیرون نمی‌افتند.

آنها همچنین از موادی ساخته شده‌اند که آب ندارند (همچون لنزهای نرم)، بنابراین، پروتئین و لیپیدهای موجود در اشک چشم به سطح لنز سخت جی‌پی نمی‌چسبند و رسوب هم نمی‌کنند.

با کمی مراقبت، شما می‌توانید یک لنز سخت نفوذپذیر به گاز را چندین سال پیاپی مصرف کنید؛ مگر اینکه نمره چشمتان تغییر کند. بنابراین، به لحاظ اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه هستند.

لنزهای سخت GP برای چه مواردی بهترینند؟

با وجود عدم استقبال عمومی از این لنزها، GPها در برخی موارد بسیار سرآمد و بهتر هستند. از جمله می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

  • کسانی که بدنبال دید واضح و دقیق هستند، به سراغ لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز می‌روند.
  • کسانی که آستیگماتیسم دارند و می‌خواهند از دقت دید خود مطمئن باشند.
  • اشخاصی که به پیرچشمی مبتلا هستند می‌توانند از مدل‌های گوناگون لنزهای دوکانونی یا چندکانونی بهره بگیرند.
  • بیمارانی که انحراف چشم خود را عمل کرده‌اند بهتر است از لنز GP استفاده کنند.

محدودیت‌های لنز تماسی نفوذپذیر به گاز چیست؟

برخلاف لنزهای تماسی نرم، لنزهای سخت جی‌پی در چشم راحت نیستند و مدتی طول می‌کشد تا فرد به استفاده از آنها عادت کند.

همچنین به دلیل سخت بودن ماده تشکیل‌دهنده لنز GP امکان در آمدن آن از چشم در طول فعالیت‌های ورزشی وجود دارد؛ البته این مورد در مقایسه با لنز نرم است که هرگز چنین شرایطی را برای فرد به‌وجود نمی‌آورد.

سوالات رایج در مورد لنز سخت نفوذپذیر به گاز

جنس لنز سخت نفوذپذیر به گاز چیست؟

لنزهای جی‌پی از نوعی پلاستیک موسوم به پلی‌متیل‌متاکریلیت (PMMA) ساخته می‌شوند. این ماده یکی از سخت‌ترین و محکم‌ترین پلیمرها با شفافیتی بالاتر از شیشه و سطحی صیقلی و براق و مقاوم در برابر عوامل جوی است.

فرق لنز نرم و لنز سخت چیست؟

لنزهای سخت RGP اغلب دقت دید بالاتری دارند. این در حالیست که پایداری بالا و رسوب‌پذیری کمتری نسبت به لنزهای نرم دارند. همچنین، به این دلیل که عمر طولانی‌تری دارند، در طولانی مدت هزینه کمتری برای شخص بدنبال خواهند داشت.

وضوح دید لنز سخت بیشتر است یا لنز نرم؟

چون لنزهای سخت از مواد پلاستیکی سخت تهیه می‌شوند، همیشه شکل خود را حفظ می‌کنند و با هر بار پلک زدن تغییر حالت نمی‌دهند. این امر باعث می‌شود تا دید دقیق‌تر و واضح‌تری نسبت به لنز نرم برای فرد مهیا کند.

لنز سخت برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

بیمارانی که انحراف چشم خود را عمل کرده‌اند بهتر است از لنز GP استفاده کنند.

Related Articles

کامنت بگذارید