خانه اخبار مزایای استفاده از لنز چشم طبی و رنگی

مزایای استفاده از لنز چشم طبی و رنگی

نویسنده تیم لوناتو
لنز طبی

امروزه استفاده از لنز چشم بین مردم به ویژه زنان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، به طوریکه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در کل دنیا از آن استفاده می‌کنند.

مردم برای استفاده از آن دلایل مختلفی دارند. ورزشکاران و همچنین طرفداران لنزهای زیبایی بیشترین افرادی هستند که از لنز استفاده می‌کنند. نداشتن مشکلات عینک مانند شکستگی، بخار کردن شیشه،‌ تمیز کردن مداوم عدسی عینک و مشکلات دیگر بیش از پیش افراد را برای استفاده از لنزهای طبی ترغیب کرده است.

استفاده از لنز این روزها بسیار پرطرفدار شده است به نحوی که طبق آمار در سال  2014- 14 میلیون امریکایی از سن 18 به بالا از لنز استفاده می کردند  . طبق آمار منتشر شده در سال 2017 این تعداد به 17 درصد جمعیت آمریکا رسیده است . حتی بسیاری از نوجوانان در سن 12 سالگی شروع به استفاده از لنز طبی نموده اند.

همچنین استفاده از لنز برای ورزشکارانی که چشمهای ضعیفی دارند و برای ورزشهایی مانند اسکی و موتورسواری مجبور به استفاده از عینک هستند بسیار مناسب است.

انواع لنز


لنزها را از جهات مختلفی میتوان دسته بندی کرد ولی مرسوم‌ترین آنها دسته‌بندی بر اساس کاربرد و زمان استفاده آنهاست.

از نظر کاربرد

برطرف کننده عیوب انکساری و پیر چشمی ( لنز طبی )

این نوع لنزها برای برطرف کردن مشکلات نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم کاربرد دارند. برای افرادی کاربرد دارد که مشکل پیرچشمی دارند و برای مطالعه کردن به عینک نیاز دارند.

لنزهای آرایشی ( لنز رنگی )

لنزهای رنگی که مصرف آرایشی دارند و برای تغییر رنگ قرنیه استفاده می‌شوند.

لنزهای آرایشی ( لنز طبی رنگی )

برای کسانیکه چشمان ضعیف دارند و قصد تغییر رنگه قرنیه خود را نیز دارند کاربرد دارد.

از نظر موارد سازنده

لنزهای سخت

این نوع لنز بیشتر برای افرادی که نمره‌های آستیگمات بالا دارند یا با مشکل قوز قرنیه مواجه هستند کاربرد دارد و توسط پزشک تجویز می‌شود.

لنزهای نرم

این لنزها از جنس ژل هایی مثل ژلهای نگهدارنده آب استفاده می شود که به هایدروژل معروف می باشد. این لنزها بسیار قابل انعطاف ، نازک و کاملا منطبق بر شکل جلوی چشم می باشد. این لنزها برای اولین بار سال 1970 ارائه گردید و به علت راحتی بسیار زیاد بسیار سریع پر طرفدار شد . این لنزها زمانی ارائه شد که لنزها از جنس پلاستیک سخت بود که هفته ها استفاده از آن برای عادت کردن طول می کشید و خیلی ها حتی نمی توانستند از آن استفاده کنند.

در سال ۱۹۹۸ نوع جدیدی از لنزهای نرم وارد بازار شد که سیلیکون هایدروژل نام داشت. امروزه این نوع لنز کاربرد بسیاری دارد و بیشتر لنزهای مورد استفاده از نوع هستند.

لنزهای هیبرید

این نوع لنز از ترکیب لنز سخت در مرکز لنز و لنز نرم در لبه ها ساخته شده است.

از نظر زمان استفاده

لنز روزانه

یکبار مصرف هستند و باید بعد از هربار استفاده دور اداخته شوند.

لنز ماهیانه

این نوع لنز مدت زمان ۳۰ روز قابل استفاده است.

لنز فصلی

این نوع لنز را تا ۹۰ روز میتوان استفاده کرد.

لنز سالیانه
این نوع لنزها تا یکسال قابل استفاده هستند و ضخامت بیشتری نسبت به لنزهای قبلی دارند.

چه لنزی برای شما مناسب است؟

اولین گام در انتخاب لنز اصلاح مشکلی است که به خاطر آن از لنز استفاده می کنید.

یک لنز طبی باید به شما دیدی کاملا واضح بدهد و مشکلات نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتسم و یا ترکیبی از هر یک از این مشکلات را بر طرف نماید.

دوم باید یک لنز طبی کاملا مناسب چشم شما باشد. لنزهای چشمی دارای بیشمار ابعاد و اندازه از قطر ، سایز و ضخامت هستند که مطمئنا توجه کردن به این ابعاد برای همه امکان پذیر نیست . لذا با مراجعه به چشم پزشک یا یک فروشنده مسلط این اطلاعات در اختیار شما قرار می گیرد و نیز برای اطمینان از اینکه آیا این ابعاد و اندازه کاملا منطبق بر انتخاب شما است، می بایست از یک برند معتبر خرید کنید.

روش ECP روشی است که به کمک آن فیزیولوزیک چشم شما شناسایی می شود و ابعاد و سایز چشم و نیز سایر پارمتهای مورد نیاز مانند نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم تشخیص داده می شود.

سوم شما همچنین باید باید سایر مشکلات چشم خود را در نظر بگیرید که از جمله این مشکلات باید به خشکی چشم اشاره کرد که با مراجعه به متخصص چشم باید راهنمایی لازم در انتخاب لنز طبی مناسب را دریافت کنید تا چشم شما آسیب نبیند.

و در نهایت لیستی از موارد غیر طبی را در نظر بگیرید . از جمله این موارد می توان به لنزهای رنگی یا لنزهای طرح دار اشاره کرد . که این موارد بستگی به سلیقه شما و کاربرد لنز برای شما دارد.

خوشبختانه امروزه خریداران لنز حق انتخاب زیادی در انتخاب رنگ ، طرح ، مدل ، سایز و چند مرکز بودن لنز و اینکه لنز های سفارشی می تواند تقریبا تمامی مشکلات دید را برطرف نماید.

Related Articles

کامنت بگذارید