خانه نزدیک بینی، دور بینی و آستیگمات چشم چیست؟

نزدیک بینی، دور بینی و آستیگمات چشم چیست؟

نویسنده تیم نویسندگان
عیوب انکساری چشم چیست؟

عیوب انکساری چشم چیست؟

عیوب انکساری چشم چیست؟ عیوب انکساری چشم زمانی رخ می‌دهند که شکل کره چشم به گونه‌ای است که مانع از متمرکز شدن صحیح و مستقیم نور در شبکیه می‌شود. تغییر قطر کره چشم (بزرگتر یا کوچکتر شدن)، تغییر در سطح و فرم قرنیه یا پیری عدسی چشم از جمله دلایل عیوب انکساری چشم هستند.

انکسار به معنی خمیده یا شکسته شدن نور حین عبور از یک محیط مادی به محیط دیگر است.

عمل دیدن زمانی امکان پذیر می‌شود که پرتوی نور حین عبور از قرنیه و عدسی شکسته شده و بر روی شبکیه متمرکز می‌شود. سپس شبکیه پرتو نور متمرکز شده را به یک پیام عصبی تبدیل کرده و آن را بوسیله یک عصب بینایی به مغز ارسال می‌کند. مغز پیام مربوطه را بصورت تصویر پردازش می‌کند.

انواع عیوب انکساری چشم

  • نزدیک بینی: شرایطی است که در اثر آن اشیا نزدیک به خوبی دیده می‌شوند اما در اثر دور شدن، تصویر تار و محو می‌گردد. این پدیده در اثر بزرگتر بودن کره چشم ایجاد شده به گونه‌ای که نور به جای متمرکز شدن بر روی شبکیه در جلوی آن متمرکز می‌شود.
  • دوربینی: نوع شایعی از عیوب انکساری چشم است که در اثر آن اشیا دور بخوبی دیده شده اما اشیا نزدیک تار دیده می‌شوند. این اختلال در اثر کوچکتر بودن کره چشم ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که سبب متمرکز شدن نور پشت شبکیه می‌شود. با این حال تجربه دوربینی در افراد مختلف متفاوت است. بعضی افراد ممکن است هیچ گونه اختلالی در بینایی را گزارش نکنند مخصوصا زمانی که جوان‌تر هستند و در بعضی افراد با درجات شدیدتر دوربینی، اشیا در هر فاصله‌ای چه دور یا نزدیک تار دیده می‌شود.
  • آستیگماتیسم: شرایطی است که در اثر آن نور بصورت یکنواخت و متوازی بر روی شبکیه متمرکز نمی‌شود. این امر باعث می‌شود که تصویر ایجاد شده تار و کشیده شود.
  • پیر چشمی: این شرایط وابسته به سن بوده بطوری که در اثر پیر شدن، توانایی عدسی چشم برای متمرکز کردن نور کاهش می‌یابد. هر چه سن چشم بالاتر می‌رود توانایی عدسی برای تغییر شکل کاهش می‌یابد که این امکان تمرکز مناسب نور را کاهش می‌دهد.
عیوب انکساری چشم چیست؟

چه افرادی در معرض ریسک ابتلا به عیوب انکساری چشم هستند؟

پير چشمى در اغلب افراد، معمولاً از ٤٠ سالگی شروع می‌شود اما سایر انواع عیوب انکساری چشم در کودکان و بزرگسالان رخ می‌دهد. افرادی که والدین مبتلا به یکی از انواع عیوب انکساری دارند، ریسک بیشتری برای مبتلا شدن به این اختلالات را دارند.

عوارض و نشانه‌های عیوب انکساری چشم چیست؟

دید تار مهمترین نشانه عیوب انکساری چشم است. از جمله سایر نشانه‌ها عبارتند از:

  • دید دوگانه
  • تصویر مه گرفته
  • درخشندگی و هاله اطراف نور روشن
  • دید لوچ
  • سردرد
  • تقلا و کوشش برای دیدن

درمان‌های عیوب انکساری چشم

  • عینک: ساده‌ترین و امن‌ترین راه اصلاح عیوب انکساری چشم است.
  • لنزهای تماسی: به عنوان اولین لایه سطحی که نور به آن برخورد می‌کند، به انحنای دقیق نور ورودی کمک کرده و باعث بهبود وضوح و گسترش شعاع دید می‌شود.
  • جراحی: تلاش می‌شود تا سطح قرنیه را به طور دائم اصلاح کرده تا فوکوس نور بر روی شبکیه بهبود یابد.

سوالات رایج در مورد عیوب انکساری چشم

نزدیک بینی چیست؟

شرایطی است که در اثر آن اشیا نزدیک به خوبی دیده می‌شوند اما در اثر دور شدن، تصویر تار و محو می‌گردد. این پدیده در اثر بزرگتر بودن کره چشم ایجاد شده به گونه‌ای که نور به جای متمرکز شدن بر روی شبکیه در جلوی آن متمرکز می‌شود.

پیرچشمی چیست؟

این شرایط وابسته به سن بوده بطوری که در اثر پیر شدن، توانایی عدسی چشم برای متمرکز کردن نور کاهش می‌یابد. هر چه سن چشم بالاتر می‌رود توانایی عدسی برای تغییر شکل کاهش می‌یابد که این امکان تمرکز مناسب نور را کاهش می‌دهد.

دور بینی چیست؟

نوع شایعی از عیوب انکساری چشم است که در اثر آن اشیا دور بخوبی دیده شده اما اشیا نزدیک تار دیده می‌شوند. این اختلال در اثر کوچکتر بودن کره چشم ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که سبب متمرکز شدن نور پشت شبکیه می‌شود.

آستیگماتیسم چیست؟

شرایطی است که در اثر آن نور بصورت یکنواخت و متوازی بر روی شبکیه متمرکز نمی‌شود. این امر باعث می‌شود که تصویر ایجاد شده تار و کشیده شود.

کامنت بگذارید