خانه اخبار عینک واقعیت مجازی در دل دنیای مجازی، دنیایی واقعی را نشان ما می‌دهد

عینک واقعیت مجازی در دل دنیای مجازی، دنیایی واقعی را نشان ما می‌دهد

نویسنده تیم لوناتو
عینک واقعیت مجازی

از کودکی برای ما تخیل و تصور دنیای فرای واقعیت از بهترین سرگرمی­‌ها بوده است. حتما برایتان پیش آمده است که وقتی پشت کنسول بازی خود نشسته­‌اید، دلتان بخواهد سرتان را داخل سیستم بکنید و بازی را از نزدیک و به صورت واقعی لمس کنید. با پیشرفت تکنولوژی و بوجود آمدن  عینک واقعیت مجازی این امکان برایتان فراهم شده است.

واقعیت مجازی روشی است برای سفر در زمان و بصورت فارغ از مکان. با تکنولوژی واقعیت مجازی می­‌توان از دنیای واقعی به دنیایی مجازی پا بگذاریم و در آن قدم بزنیم .در واقع زمانی فرد عینک مجازی و یا هدست را در روی چشمان خود قرار می­‌دهد با مشاهده محیطی که بر اساس تغییرات موقعیت بدنش ، آن هم تغییر می‌کند به تدریجمی پذیرد که در دنیای واقعی قرار دارد.

محیط مجازی سه بعدی  که در این عینک نمایش داده می‌­شود، توسط نرم ­افزارهای های اختصاصی به وجود می‌آید. و یا برخی دیگر بصورت تصاویری 360 درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده‌اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می‌توان پشت این عینک در  دل دنیای مجازی، دنیای واقعی دیگری را تجربه کرد.

عینک واقعیت مجازی

برای رسیدن به واقعیت مجازی باید چند قانون زیر را رعایت کنید

۱- ایجاد نمایی سه بعدی از محیط مجازی، به طوری که از دیدگاه کاربر این دنیا به اندازه دنیای واقعی به نظر بیاید .
۲- امکان ثبت و شبیه‌سازی حرکات کاربر با جزئیات کامل، به خصوص حرکات سر و چشم‌ها به طوری که با هر حرکت، تصاویر واقعیت مجازی دچار تغییر شود و تمامی تاثیر حرکات کاربر به نوعی قابل مشاهده و لمس باشد.

هدست بازی واقعیت مجازی چیست؟

عینک واقعیت مجازی یک وسیله است که مانند یک جفت عینک روی چشم شما قرار می‌­گیرد. ورود نور خارجی را مسدود می‌کند و یک تصویر را با وضوح بالا در مقابل چشم های شما نشان می‌دهد. هدف هدست واقعیت مجازی این است که شما را در یک بازی غرق کند. در بازی های واقعیت مجازی، شما با کاراکتر خودتان روبرو هستید. بسیاری ازعینک های واقعیت مجازی حرکت سر شما را دنبال می‌کنند، به طوری که هر کجا که نگاه کنید، کاراکتر شما نیز به همان سمت نگاه می‌­کند، به طوری که احساس می کنید، که در داخل بازی هستید

ابتدایی‌­ترین امکان در واقعیت مجازی، امکان دیداری می­‌باشد که دیدن و مشاهده دنیای مجازی را فراهم می­‌کند. و در برخی نیز حسگرهای تولید صدا هم تعبیه شده است. محیط های مجازی طراحی شده در این هدست­‌ها هم می­‌توانند شبیه دنیای واقعی مانند پارک و شهربازی باشند و یا می‌­توانند تخیلی طراحی شوند. در مورد ویژگی ظاهری این عینک­ها باید بگویم، آنها شامل یک صفحه نمایش استریو اسکوپیک (ارائه تصاویر جداگانه برای هر چشم)، صدای استریو و سنسورهای ردیابی حرکت سر هستند.

عینک واقعیت مجازی

با این حال باید بدانیم تنها استفاده عینک واقعیت مجازی، در فیلم دیدن و گیم نیست بلکه استفاده­ های مفید دیگری نیز دارد.

کاربردهای عینک­‌های واقعی مجازی

1) عینک واقعیت مجازی درصنعت توریست

با تهیه فیلم و تصاویر 360 درجه از مکانهای دیدنی و تاریخی در سراسر دنیا، افرادی که توان سفر به آن مکان­ها ندارند، خود را در آنجا احساس می‌کنند و از طریق واقعیت مجازی در آن مکان­ها قدم بزنند.

عینک واقعیت مجازی

2) عینک واقعیت مجازی آموزش

با شبیه سازی برخی محیط­‌های آموزشی مانند ارتفاع و هواپیما و... می­توان پرش و پرواز را آموزش داد.

همچنین برای تمرین فضانوردی نیز از این عینک واقعیت مجازی برای  شبیه سازی سفینه و فضا و بی وزنی استفاده می­کند.

عینک واقعیت مجازی

3) عینک واقعیت مجازی در درمان

نرم‌­افزارهایی برای بکارگیری در عینک­های واقعیت مجازی تولید شده‌اند که برای روان درمانی کاربرد دارد. در روان پزشکی واقعیت مجازی روشی برای درمان اختلالات روانی افراد محسوب می‌شود. یکی از این موارد درمان بیماری فوبیا است. فوبیا ترس شدید از جسم و یا وضعیتی خاص است. در درمان جدید با استفاده از واقعیت مجازی محیطی که بیمار از آن وحشت دارد شبیه سازی می‌شود و بیمار با آگاهی به این که این محیط واقعی نیست با قرار گرفتن در آن سعی می‌کند که با آن خود را وفق دهد و ترس خود را از بین ببرد.

عینک واقعیت مجازی

زمانی که عینک واقعیت مجازی را بر روی سرمان قرار می‌دهیم خود را در دنیایی ماورای واقعیت تصور می­‌کنیم و به همان اندازه که غیر واقعی است ما آن را واقعی تصور می­‌کنیم و وقتی با حرکت سر و بدن کاراکتر ما نیزحرکت می‌کند درست مثل اینکه خودمان واقعا درآن فضا قرار گرفته‌ایم. واقعیت مجازی مرز باریک بین واقعیت و مجاز بودن را برای ما ایجاد می­‌کند، همان جایی که دیوار بین رویاها و واقعیت‌ها می­‌ریزدو شما به دنیای مجازی وارد می‌شوید.
عبارت واقعیت مجازی یک پارادوکس زیبا برای توصیف این فناوری مهیج است که شما را آنچنان در فضای مجاز از واقعیت غرق می‌کند که مرز بین واقعیت و رویادر نظر شما گم می­‌شود.

عینک واقعیت مجازی

Related Articles

کامنت بگذارید