خانه 5 نکته برای خرید عینک آفتابی کودکان که باید مدنظر داشته باشید

5 نکته برای خرید عینک آفتابی کودکان که باید مدنظر داشته باشید

نویسنده تیم لوناتو
عینک آفتابی کودکان

عینک آفتابی کودکان

عینک آفتابی کودکان از جمله اکسسوری‌هایی است که والدین باید برای فرزندان خود خریداری کنند. دلیلش این است که کودکان نسبت به بزرگسالان تمایل کمتری به استفاده از عینک آفتابی دارند. چون آنها نیازی به مدگرایی نمی‌بینند و از مزایای استفاده از این اکسسوری هم باخبر نیستند.

اما باتوجه به اینکه کودکان نسبت به بزرگسالان زمان بیشتری را در خارج از خانه سپری می کنند و چشمانشان در برابر مقابله با پرتو فرابنفش (UV) ضعیف تر و حساس تر است، پس اهمیت استفاده از عینک آفتابی برای آنها بیشتر احساس می‌شود.

انتخاب و خرید عینک آفتابی مناسب برای کودکان بسیار مهم است زیرا که در صورت انتخاب نامناسب روی بینایی کودکتان آثار نامطلوبی خواهد گذاشت. بنابراین والدین باید به هنگام خرید عینک آفتابی برای کودکان به نکاتی که در ادامه توضیح داده می‌شود توجه داشته باشند.

چرا کودکان باید از عینک آفتابی استفاده کنند؟

بچه‌ها نسبت به بزرگسالان بخش قابل توجهی از عمرشان را در خارج از خانه سپری می‌کنند. در همین راستا دانشمندان معتقدند که هر فرد نیمی از عمر خود را در معرض تابش پرتو (UV) است و این موضوع تا ۱۸ سالگی اتفاق می افتد.

طبق تحقیقات دیگری که توسط بنیاد سرطان پوست مطرح شده است، نشان می‌دهد که افراد تا سن ۱۸ سالگی، ۲۵ درصد از طول عمرشان را در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند.

از آنجایی که تابش بیش از حد پرتو فرابنفش بیماری‌هایی چون آب مروارید و دیگر مشکلات چشمی را به همراه دارد، پس استفاده از عینک آفتابی باکیفیت، از همان سنین کودکی و نوجوانی بسیار اهمیت دارد.

عینک آفتابی باید از اولویت‌های اصلی هر فردی در نظر گرفته شود. اشعه فرابنفش تنها خطر بالقوه‌ای که از جانب خورشید، سلامت چشمان ما را تهدید می‌کند نیست.

قرار گرفتن در معرض پرتوهایی با انرژی بالا (HEV) که قابل مشاهده نیز هستند و نور آبی نام دارند، می توانند در دراز مدت آسیب های خطرناکی را به چشم های شما وارد کنند.

در حقیقت برخی از محققان معتقدند کسانی که بخش زیادی از عمرشان را در معرض پرتو HEV قرار دارد ممکن است در آینده دچار بیماری سوختگی شبکیه یا پرده پشت چشم شوند.

عینک آفتابی کودکان

محافظت درمقابل اشعه UV

همانطور که می‌دانید آفتاب پرتو UV از خود ساطع می‌کند که قابل دیدن نیست. در بازه زمانی کوتاه این پرتو، ویتامین D برای بدن را تامین می‌کند و اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این پرتو منجر به سرطان پوست می‌شود و به چشمان آسیب می‌رساند. به همین دلیل هنگام خرید عینک آفتابی برای کودکان خود همواره دقت کنید که آن عینک به میزان 100% ازچشم‌هایشان در مقابل اشعه‌های UVA و UVB حتی در روزهای ابری محافظت کند.

انتخاب رنگ عدسی عینک آفتابی

هنگام خرید عینک آفتابی کودکان باید بدانید که میزان توانایی محافظت عینک از چشم در برابر پرتو UV هیج ارتباطی با رنگ عدسی ندارد.

رنگ اغلب عدسی عینک های آفتابی که پرتو HEV  را دفع میکنند کهربایی و مسی است.

همانطور که می‌دانید اشعه ماوراءبنفش نامرئی هستند. اما باور اشتباهی در میان مردم وجود دارد که فکر می‌کنند لنزهای تیره نسبت به لنزهای روشن‌تر به میزان بیشتری از ورود اشعه ماوراءبنفش جلوگیری می‌کنند؛ در حالی که مردمک چشم کودک خود میزان نور ورودی را کنترل می‌کند. به عنوان مثال هنگام استفاده از عینک آفتابی با لنزهای تیره، مردمک چشم گشاد می‌شود تا نور بیشتری را جذب کند. بنابراین متناسب با سلیقه خود می‌توانید رنگ لنز عینک آفتابی خود را انتخاب کنید.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که لنزهای خاکستری تمامی رنگ‌ها را به طور مساوی جذب می‌کنند که این امر موجب می‌شود کودکان دنیا را با رنگ‌های طبیعیش ببینند.

جنس عدسی عینک

والدین همواره باید دقت داشته باشند که مواد به کار رفته در عدسی عینک از جنس پلی‌کربنات باشد؛ زیرا که پلی کربنات خود محافظ اشعه ماوراء بنفش است. از آنجا که کودکان دائما در حال بازی و جنب و جوش هستند باید عینکی که انتخاب می‌کنند با فعالیت‌های روزمره‌شان تناسب داشته باشد.

بنابراین باید لنزی را برای عینک خود خریداری کنند که ماندگاری بالایی داشته باشد که در هنگام بازی کودک شکسته نشود.

این نکته نیز قابل ذکر است که کودکانی که از عینک طبی نیز استفاده می‌کنند، می‌توانند از لنزهای photochromic (که رنگی تیره دارند) به جای هر دو عینک با این مزیت که تنها یک‌بار بابت هزینه عینک پرداخت کنند، استفاده کنند. با خرید این لنزها دیگر لازم نیست نگران تغییر عینک کودکتان و جا گذاشتن آن در بیرون باشید.

بیشتر بخوانید: مدل عینک آفتابی بچه گانه

عینک آفتابی کودکان

طراحی عینک آفتابی کودکان

از جمله نکات مهمی که والدین به هنگام خرید عینک آفتابی برای کودکان باید توجه داشته باشند، توجه به راحتی و تناسب عینک است. کودکان باید با عینک خود احساس راحتی داشته باشند تا در مواقع مورد نیاز راغب به استفاده از آن باشند. به همین منظور والدین باید فاصله بین مردمک ‌های چشم کودکشان را بدانند. زیرا که در صورت انتخاب اندازه اشتباه، باعث آسیب دیدن چشم و ناراحتی کودک می‌شود.

هنوز هم عینک هایی که استایل رنگی دارند، برای کودکان استفاده می شود. ولی چون کودکان علاقه زیادی به تقلید از پدر و مادر خود دارند تمایل دارند که عینک خود را همانند آنها انتخاب کنند.

عینکهایی با قاب بیضی شکل، گرد، مستطیل و گربه ای و عینک هایی با شکل های هندسی مختلف با رنگهای متنوع سبز، آبی سیاه و... مورد استفاده کودکان قرار می گیرد.

زدن عینک آفتابی کودکان در چه ساعاتی ضروری است؟

لازم است هربار که کودک از خانه خارج می شود، چه در تابستان، چه زمستان، چه هوا ابری باشد، چه آفتابی، عینک به چشم بزند. برخی از کودکان نیز مثل کودکان زال یا کودکانی که به نور آفتاب حساس اند مثل برخی کودکان اوتیستیک چشمشان به نور حساس تر است بنابراین باید مراقبت بیشتری از چشم داشته باشند.

بیشتر بخوانید: خرید عینک آفتابی برای کودکان

حتما باید عینک های گرانقیمت و برند را خرید؟

نه! به هیچ وجه نیازی به خرید عینک از برندهای معروف باقیمتهای بالا نیست. کافی است تست UV بدهید تا مطمئن شوید عینکی که خریداری می کنید، استاندارد است. هرچه میزان محافظت عینک از اشعه فرابنفش بیشتر باشد؛ کیفیت عینک بالاتر و قیمت آن بیشتر است.

سوالات مربوط به خرید عینک دودی کودکان

آیا کودکان هم باید عینک آفتابی بزنند؟

بله، چشم کودکان در برابر اشعه مضر آفتاب بسیار حساس تر است. تا ۱۲ سالگی چشم کودکان توانایی فیلتر کردن اشعه فرابنفش (UV) را ندارد و مواجهه طولانی با نور خورشید میتواند سبب چسبندگی قرنیه و پیرچشمی شود. به همین دلیل کودکانی که خارج از منزل بازی می کنند نیاز به عینک آفتابی دارند.

از چه سنی به بعد کودکان باید استفاده از عینک آفتابی را شروع کنند؟

به گفته کارشناسان استفاده از عینک، از سن2.5 تا 3 سالگی به بعد مناسب است.

چه قاب عینکی برای کودکان تھیه کنیم؟

قاب عینک کودکان باید انعطاف پذیر و نشکن و شیشه آن از جنسی پلی کربنات باشد و به خوبی از اشعه UV محافظت کند. قبل از خرید حتما عینک را روی چشم کودک امتحان کنید تا مطمئن شوید با آن راحت است. دسته عینک باید سبک و از جنسی الاستومر باشد. استفاده از بند هم برای عینک در کودکان زیر ۳ سال لازم است.

عینکی که میخریم، باید تا چند درصد در برابر اشعه UV مقاوم باشد؟

عینک آفتابی باید تا ۹۹ درصد اشعه UV را منعکس کند و این شامل هر دو اشعه UVA و UVB می شود. روی برچسب برخی از عینک ها قید شده محافظت کنندگی در برابر UV تا ۴۰۰ mm است. این بدان معنی است که عینک صددرصد قدرت محافظت کنندگی در برابر اشعه UV را دارد.

کامنت بگذارید