خانه راهنمای انتخاب لنز مناسب برای چشم

راهنمای انتخاب لنز مناسب برای چشم

نویسنده تیم لوناتو
لنزهای چشمی یکی از گزینه‌های همیشه در دسترس برای زیبایی بشمار می‌روند. شما می‌توانید با انتخاب رنگ‌های مختلف، هر روز تنوعی تازه به چهره خود ببخشید. حتی می‌توانید از لنزهای رنگی یک‌بار مصرف برای یک مراسم ویژه استفاده کرده و سپس آن‌ها را دور بیندازید. افرادی که مشکل بینایی دارند نیز با کمک لنز می‌توانند بدون استفاده از عینک، مشکلات بینایی خود را از بین ببرند. لنز، که یک پلاستیک کوچکی است که روی قرنیه چشم می‌نشیند، برای درمان چشم‌های ضعیف، پیرچشمی، دوبینی، نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم کاربرد دارد. لنز، که یک پلاستیک کوچکی است که روی قرنیه چشم می‌نشیند، برای درمان چشم‌های ضعیف، پیرچشمی، دوبینی، نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم کاربرد دارد.

لنز نرم

این لنزها از پلاستیک‌های مخصوصی که مخلوطی از آب هستند، تهیه می‌شوند. لنزهایی که حاوی آب هستند، امکان جریان اکسیژن بین قرنیه و لنز را در چشم مهیا می‌کنند. این مد‌ل‌ها گزینه‌های بسیار راحت‌تری هم هستند و از خشکی چشم می‌کاهند. همچنین به سلامت بیشتر قرنیه کمک می‌کنند. البته شایان ذکر است که این لنزها اگر اکسیژن کافی دریافت نکنند، باد کرده، ابری شده و در نهایت موجب تاری دید می‌شوند. لنزهای نرم قابلیت محافظت از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش را دارند. مزایا: بسیاری از لنزهای نرم، یک‌بار مصرف هستند. یعنی می‌توانید پس از اتمام دوره مصرفشان، آن‌ها را دور بریزید. با داشتن این مدل لنزها، خیالتان راحت است که چشم‌ها عفونت نمی‌کنند و لازم نیست که زمان خود را صرف تمیزی آن‌ها کنید. البته باید اشاره کنیم که همه لنزهای نرم دورریختنی نیستند. ممکن است آن‌ها را برای یک سال یا بیشتر استفاده کنید و همه مراحل نگهداری از لنزهای معمولی را باید روی آن‌ها هم انجام دهید. اما به طور کلی، این لنزها بسیار راحت‌تر از دیگر مدل‌ها هستند و این تفاوت را به خوبی در چشمان خود حس خواهید کرد. همچنین، لنزهای نرم قابلیت محافظت از چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش را دارند. معایب: لنزهای نرم بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از لنزهای سخت و لنزهای سخت-باگازهای قابل‌نفوذ، انواع آلودگی و میکروب را به خود جذب می‌کنند. همچنین تمامی موادی که به چشم آسیب می‌رسانند، همانند دود و اسپری‌ها را از هوا و صابون و کرم از دست‌ها را به خود جذب می‌کنند. لنزهای نرم همچنین بسیار شکننده هستند و خیلی سریع و راحت پاره می‌شوند. انواع گوناگون لنز نرم یک‎‌بار مصرف روزانه: لنز نرم را می‌توانید فقط یک روز در چشم گذاشته و سپس آن را دور بیندازید. به این معنی که لازم نیست دایما آن‌ها را شسته و تمیز کنید و خطرات خشکی چشم، آسیب‌ بینایی به‌واسطه محلول‌های شوینده لنز و هر نوع حساسیت دیگری را نیز برطرف می‌کنید. لنز نرم سیلیکونی: این لنزها اجازه می‌دهند تا اکسیژن بین لنز و قرنیه چشم جریان داشته باشد. سازمان دارو و غذای جهانی، استفاده از این لنزها را به مدت 30 روز تایید کرده است. اما این را بدانید که لنزهای سیلیکونی برای همه چشم‌ها مناسب نیستند. بنابراین بدون تجویز پزشک از آن‌ها استفاده نکنید. لنزهای نرم سیلیکونی اجازه می‌دهند تا اکسیژن بین لنز و قرنیه چشم جریان داشته باشد.

لنز نرم رنگی

همان‌طور که از نامشان پیداست، این لنزها بسیار جالب و چندمنظوره هستند. شما می‌توانید هر بار، یک رنگ متناسب با لباس خود را انتخاب کرده و سپس آن‌ها را دور بیندازید.
  • رنگ‌های قابل مشاهده: این لنزها رنگ اندکی دارند و در نتیجه، رنگ چشم شما را تغییر نمی‌دهند.
  • رنگ‌های تقویت‌شده: این لنزها رنگ چشم شما را بیشتر نشان می‌دهند و عموما هم تیره‌تر از رنگ لنزهای مذکور در بالا هستند.
  • لنز رنگی: این لنزها، تیره‌تر هستند و می‌توانید بواسطه آن‌ها رنگ چشم خود را تغییر دهید. از بنفش گرفته تا آبی و طلایی و قهوه‌ای.
این را در خاطر داشته باشید که لنزهای رنگیِ طبی نیز همانند لنزهای طبیِ معمولی هستند و باید حتما برای استفاده از آن‌ها به پزشک مراجعه کنید.

لنزهای سخت با نفوذپذیری گاز

همان‌طور که از نامشان پیداست، این لنزها از لنز نرم سفت‌تر هستند. این مدل نیز از جنس سیلیکون درست می‌شود و امکان جریان اکسیژن از میان آن وجود دارد. مزایا: این مدل لنز بسیار بهتر از لنزهای نرم است و می‌تواند تا حدی آستیگماتیسم را برطرف کند. مراقبت از آن‌ها آسان بوده و بادوام هستند. معایب: این لنزها همان‌طور که از نامشان پیداست، سخت بوده و مدت‌زمانی طول می‌کشد تا فرد به استفاده از آن‌ها عادت کند. بنابراین، لتزم است هر روز این لنزها را بپوشید. لنز چشم لنز بیفوکال هر چه سن فرد بالاتر می‌رود، چشم توانایی فوکوس روی نقاط دور و نزدیک را از دست می‌دهد که به آن پیرچشمی می‌گویند. از این‌رو داشتن لنزهای بیفوکال برای مواقعی که نیاز دارید نوشته‌ای را از نزدیک بخوانید، لازم و ضروری است. این لنزها برای کسانی مفید است که در دیدن هر دو فاصله دور و نزدیک مشکل دارند. آن‌ها با یک لنز هر دو مشکل خود را به طور همزمان برطرف می‌کنند. بیفوکال‌ها در دو نوع سخت و نرم موجود هستند.

لنز مونوویژن

وقتی نمره چشم‌های شما با هم فرق دارند، می‌توانید با استفاده از لنزهای مونو ویژن دید هر چشم را به صورت جداگانه تصحیح کنید. البته، عادت کردن به این لنزها کمی طول می‌کشد زیرا هر چشم، ساز خود را می زند و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها مشکل خواهد بود. اگر مشکل بینایی شما زیاد باشد، احتمالا قادر به رانندگی با این لنز نخواهید بود. البته می‌توانید با گذاشتن یک لنز مونوویژن در یک چشم و لنز تک‌دید در چشم دیگر، رانندگی را برای خود آسان کنید.

لنز توریک برای آستیگماتیسم

لنز توریک در یک چشم آستیگماتیسم را برطرف کرده و در چشم دیگر نزدیک‌بینی یا دوربینی را از بین می‌برد. اگر چشم‌های شما آستیگمات باشد باید از لنزهای توریک استفاده کنید. توریک از مواد مشابه دیگر لنزها ساخته می‌شود. اما با حدقه چشم سر و کار دارد و از این رو کاملا گرد نیست. همانند لنزهای بیفوکال، لنز توریک نیز در یک چشم آستیگماتیسم را برطرف کرده و در چشم دیگر نزدیک‌بینی یا دوربینی را از بین می‌برد. لنزهایی که باعث تغییر فرم قرنیه چشم می‌شوند تغییر فرم قرنیه چشم با لنز اگر به نزدیک‌بینی مبتلا هستید، احتمالا پزشک متخصص برای مدت کوتاهی Ortho-k تجویز می‌کند. این درمان موجب تغییر شکل قرنیه شده و بینایی شما را تقویت می‌کند. اما فقط در زمانی که لنز در چشم باشد، کاربرد دارد. البته عموما پس از یک دوران کوتاه، جراحی چشم برای بیمار تجویز می‌شود. در حال حاضر، خلبان‌ها و نیروهای ارتش نیز اجازه انجام جراحی چشم را دارند.

کامنت بگذارید