خانه چرا معاینه چشم و تست بینایی مهم است؟

چرا معاینه چشم و تست بینایی مهم است؟

نویسنده تیم لوناتو
تشخیص بیماری چشم و تست بینایی

چرا معاینه چشم و تست بینایی مهم است؟

آیا واقعاً معاینه‌های مرتب ضروری است؟ و یا هر وقت که احساس تغییر در دید و یا مشکل بینایی داشتیم باید به پزشک مراجعه کنیم؟ در این مطلب راجع به تفاوت آزمایش‌های چشم و تست بینایی صحبت می‌کنیم و دلایلی که می‌بایست در فواصل مرتب به دکتر چشم پزشک مراجع کنیم بیان می‌شود. تست بینایی در واقع یک آزمایش چشم کامل نیست، تست بینایی که معمولاً چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد می‌تواند توسط یک فرد غیر متخصص نیز انجام گیرد. در واقع تست بینایی بررسی میزان تیز بینی با تشخیص حروف و یا جهت،در سایزهای مختلف از یک فاصله معین است. این تست تنها برای تشخیص مشکلات معمولی بینایی می‌باشد و نمی‌توان در این روش بیماری‌ها و مشکلات حاد چشم را تشخیص داد. تست بینایی چیست؟ افرادی که در تست بینایی رد می‌شوند بینایی آنها کمتر از 20/40 است و با مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت چشم، برای اصلاح بینایی آنها اقدام می شود که معمولاً با تجویز عینک، لنز و یا عمل‌های اصلاح شماره چشم مانند لیزیک مشکل آنها بر طرف می‌شود. اما در آزمایشات چشم که توسط دکتر متخصص انجام می‌گیرد نه تنها تیزبینی شما بررسی می‌شود بلکه تست کاملی از سلامت چشم شما از ابتدا تا انتهای چشم شما بررسی می‌شود و در آن مشکلاتی مانند کوری تدریجی، آب مروارید، ماکولا و مشکلات شبکه و... تشخیص داده می‌شود. دکتر متخصص چشم در این تست با بررسی عروق ظریف چشم، حتی می‌تواند متوجه مشکلات سلامتی مهمی همچون دیابت، فشار خون بالا و خطر سکته و سایر موارد مرتبط به سلامتی بشود.

تست بینایی در کودکان

یک چشم سالم و یک دید کاملاً واضح در کودکان تأثیر مهمی در یادگیری کودکان دارد زیرا ۸۰ درصد مطالب آموزشی کودکان به صورت دیداری می‌باشد. امروزه کودکان در مقایسه با کودکان قدیمی‌تر از سنین پایین‌تری با تلویزیون و سایر دستگاه‌های دیجیتال شروع به کار می‌نمایند. صفحه روشن این دستگاه‌ها توجه کودکان را بیشتر از کتاب و سایر رسانه‌های چاپی به خود جلب می‌کند. تست بینایی کودکان افزایش استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و همراه شدن این اتفاق با موج بی سابقه‌ای از مشکل نزدیک بینی در کودکان، رابطه بین کار با دستگاه‌های دیجیتال و نزدیک‌بینی در کودکان را نشان می‌دهد. پس لازم است با مراجعه به دکتر چشم پزشک و انجام آزمایش‌های بینایی در دورهای منظم از سلامت چشم‌های کودکان اطمینان حاصل نماییم.

تست بینایی در کهن‌سالان

انجام آزمایش‌های بینایی در سنین بالا بسیار مهم است، زیرا در این سن به غیر از مشکلات معمولی همچون پیرچشمی، می‌توان مشکلاتی همچون  کوری چشم، دیابت، فشار خون و خطر سکته که در این سنین احتمال آنها افزایش میابد، را تشخیص و برای پیش گیری از آنها اقدام نماییم.

کامنت بگذارید