خانه افزایش سن چگونه بر چشم شما و بروز بیماری های چشم تأثیر می‌گذارد؟

افزایش سن چگونه بر چشم شما و بروز بیماری های چشم تأثیر می‌گذارد؟

نویسنده تیم لوناتو

افزایش سن چگونه بر چشم شما و بروز بیماری های چشمی تأثیر می‌گذارد؟

همان‌طور که توانایی فیزیکی ما با افزایش سن کاهش می‌یابد، عملکرد چشم ما نیز کاهش می‌یابد. و مشکلاتی مانند پیرچشمی که نوعی از بیماری های چشم است کاملاً طبیعی است برای ما به وجود می‌آید. البته بعضی از افراد بیماری‌های چشمی جدی را تجربه می‌کنند که کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مشکلات شامل بیمارهایی همچون کوری تدریجی، آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی و... می‌شود.

از چه سنی متوجه بیماری های چشم وتغییراتی در چشمانتان می‌شوید؟

پس از گذراندن ۴۰ سالگی شما به تدریج متوجه می‌شوید که تمرکز کردن روی اجسام نزدیک برای شما سخت شده است که به آن پیر چشمی می گویند. این امر طبیعی بوده و علت آن سفت شدن لنز چشم در داخل چشم شماست. در نتیجه برای مطالعه می‌بایست مطالب را دورتر از چشم خود نگه دارید و در نهایت مجبور به استفاده از عینک مطالعه می‌شوید. با افزایش سن به بالای ۵۰ سال متوجه می‌شوید شماره چشم شما به سرعت تغییر می‌کند و به افزایش شماره چشم، ممکن است حتی برای انجام کارهای روزانه مجبور به استفاده از عینک بشوید. آب مروارید یکی دیگر از بیماری‌های شایع در سنین بالا می‌باشد، تقریباً نیمی از افراد بالای ۶۵ سال درگیر این بیماری می‌شوند. البته با پیشرفت تکنولوژی در این حوزه، با یک عمل ساده و کاملاً ایمن افراد ۱۰۰ درصد بینایی خود را به دست می‌آورند.

بیماری‌های چشم در سنین بالا

تخریب شبکه چشم یکی از بیماری‌هایی است که افراد در سنین بالا به آن مبتلا می‌شوند که در این بیماری شبکه چشم شروع به از بین رفتن می‌کند و در نهایت منجر به کوری چشم می‌شود. گولاکاما (کوری تدریجی) در افراد بالای ۴۰ سال با افزایش سن احتمال به وجود آمدن این بیماری افزایش می‌یابد و خطر ابتلا به این بیماری از ۱ درصد در ۴۰ سالگی به ۱۲ درصد در ۸۰ سالگی می‌رسد. بیماری های چشم و کوری تدریجی رتینوپاتی دیابتیک : معمولاً ۴۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال که سابقه دیابت دارند دچار این بیماری می‌شوند که درنهایت منجر به نابینایی دائمی در این افراد می‌شود. علائم و مشخصات دیگری که در سنین بالا در چشم مشاهده می‌شود کوچک شدن مردمک چشم: این مورد باعث می‌شود که ما در دیدمان احساس تاریکی کنیم و به همین علت مسن‌ترها علاقه‌مند هستند که درجاهای پرنورتر مثل زیر نور آفتاب، کار کنند. خشکی چشم: با افزایش سن چشم‌ها اشک کم‌تری تولید می‌کنند که موجب خشکی چشم می‌شود و از علائم آن احساس سوزش و قرمزی در چشم می‌باشد. کاهش دقت در تشخیص رنگ: به علت کمتر شدن حساسیت سلول‌های شبکه عصبی در پشت چشم، ما در تشخیص رنگ‌ها دچار مشکل می‌شویم. از بین رفتن زجاجیه: با افزایش سن مایعی در داخل چشم که باعث فیلتر پرتوهای نور می‌شود غلیظ یا خشک‌شده و باعث می‌شود تابش پرتوهای نور، به‌صورت آزاردهنده‌ای ما را اذیت کنند. شناخت بیماری های چشم

برای جلوگیری از بیماری‌های چشم در سنین بالا باید چه‌کارهایی را انجام دهیم؟

یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب، مانند نکشیدن سیگار و نیز استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری‌ها می‌باشد. همچنین انجام معاینه‌های دوره‌ای برای پی بردن به اولین نشانه‌های بیماری، می‌تواند کمک بسیاری به درمان و متوقف کردن بیماری‌های چشمی بدهد.    

کامنت بگذارید