خانه اخباراخبار لوناتو اینفوگرافیک : اصول استفاده از لنز برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی چشم

اینفوگرافیک : اصول استفاده از لنز برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی چشم

نویسنده تیم نویسندگان
استفاده از لنز تماسی

برخلاف تصور بسیاری از افراد استفاده از لنز تماسی عامل اصلی بروز بیماری‌های عفونت و قرمزی چشم نیست. بلکه عدم توجه به نکات بهداشتی و استفاده غیراصولی از لنز تماسی است که باعث بروز این بیماری‌ها می‌شود. از این رو باید نکات و اصول خاصی در نگهداری و استفاده از لنز تماسی مد نظر قرار گیرد.

رعایت این اصول ساده باعث می‌شود که به راحتی بتوانید برای طولانی مدت و بدون بروز هیچ گونه مشکلی از لنزهای تماسی استفاده کنید. هر چند در نگاه اول ممکن است این اصول بدیهی به نظر برسند اما در حقیقت همین اصول ساده و بدیهی هستند که اساس کار را شکل می‌دهند. البته استفاده از لنزهای طبی یک بار مصرف نیز می‌تواند یکی دیگر از راه‌حل‌هایی باشد که موجب کاهش نگرانی افراد در استفاده از لنزهای تماسی می‌شود.

سلامت چشم‌ها و بینایی یکی از مهمترین موضوعاتی است که برای داشتن یک زندگی سالم باید به آن توجه شود. در مقابل نیز داشتن عادت‌های بد مصرف‌کنندگان لنز چشم عواقب و نتایج سخت و حتی غیر قابل جبرانی را به وجود می‌آورند. با توجه به اینکه بینایی یکی از مهمترین ابزارهای یادگیری بشر است.

بنابراین وجود هر نوع اختلال در بینایی در حقیقت عامل بروز مشکل و اختلالی بزرگ در یادگیری او است. البته امروزه با پیشرفت علم پزشکی این اختلالات تا حد ممکن درمان می‌شوند. تجویز عینک، لنز، عمل جراحی و ... از مهمترین راه‌حل‌های علم پزشکی هستند که به کمک بیماران می‌آیند و در مسیر زندگی به آن‌ها کمک می‌کنند.

در این مطلب سعی کرده‌ایم به کمک یک اینفوگرافیک ساده اصول کلی استفاده از لنز تماسی و چگونگی نگهداری صحیح و تمیز کردن آن را بیان کنیم. با توجه به این‌که لازمه حفظ سلامتی داشتن عادت‌های رفتاری سالم است. اولین بخش این اینفوگرافیک به عادت‌های فردی صحیح اشاره می‌کند. سپس به بررسی ابزارها و وسایل مورد نیاز پرداخته و در بخش پایانی به توصیه‌های متخصصین می‌رسد.

همانگونه که در بخش نخست اینفوگرافیک نیز ذکر شد شستشوی کامل دست‌ها و خشک کردن آن‌ها قبل از استفاده از لنز تماسی یکی از مهمترین نکات بهداشت فردی است که باید همواره مورد توجه واقع شود. همچنین برداشتن لنز قبل از رفتن به رختخواب و استخر و سونا نیز از جمله عوامل مهمی هستند که می‌توانند سلامت چشم شما را در مقابل استفاده از لنزهای تماسی تضمین کنند.

شستشوی روزانه لنزهای تماسی با مایع مخصوص شستشوی لنز سبب افزایش طول عمر آن شده و از عفونت‌های چشمی نیز جلوگیری می‌کند. اما جایگزین کردن آب با مایع لنز جهت شستشوی لنزها و ظرف نگهداری از لنز کار اشتباهی است و از عمر لنز نیز می‌کاهد. شستشوی ظرف نگهداری از لنز با آب می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های عفونی چشم باشد. همچنین تعویض ظرف لنز در فاصله‌های زمانی معین سه ماهه راهی برای تضمین سلامت چشم و حفاظت از آن از عفونت و قرمزی آن است.

از سوی دیگر نیز مراجعه منظم به چشم پزشک به صورت سالانه و توجه به راهنمایی‌ها و توصیه‌های او و مشورت در زمینه تعویض یا خرید لنز تماسی از جمله دیگر عواملی است که از چشم‌ها در مقابل بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند.

Related Articles

کامنت بگذارید